Peculiarities of the structure in the higher musical education of modern Germany
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148367Keywords:
Musical education of Germany, education system, musical education, higher educational institution, structure of higher educational institutionsAbstract
Purpose of the article. The research deals with the study of structural peculiarities of the higher musical education of the Federal Republic Germany nowadays. The methods of research are the use of analysis, synthesis, comparison, generalization. The given methodological approach enables to reveal and to analyze the types of the musical higher educational institutions, to systematize the principles of the qualitative training of professional musicians in the educational field of Germany. The scientific innovation includes the elaboration and systematization of information about the structure of the higher musical education in modern Germany and presentation of the own version of this structure. Conclusions. Having analyzed of the peculiarities of higher musical education structure in Germany, we have offered its own version: music and art schools (colleges), professional musical colleges (in Bavaria) high pedagogic schools with specialized music training, special institutes (including church music institutes), musical departments in universities, art university, musical department of professional academies, conservatories, musical academies. In the article it is described the specific features of future musicians’ professional training in art, pedagogic and scientific branches and it is determined the key qualifications (academic degrees) which may be obtained in German higher educational institutions on the levels of basic, complete and postgraduate music education.
References
Гетц Т. Высшее образование в Германии: практическое руководство для абитуриентов / Гетц Т., Па-ерш С., Лютге М. – М.: "Издательский дом "Гребенников", 2011. – 220 с.
Ігнатова О. М. Реформи університетської освіти в контексті болонського процесу / О. М. Ігнатова // Теорія і практика управління соціальними системами: наук. -практ. журнал. – Харків, 2011. – № 2. – С. 60-65.
Кочеткова Т. Университеты Германии: от реформы Гумольдта до Болонского процесса / Кочеткова Т., Носков М., Шершнева В. // Высшее образование в России. – 2011, № 3. – С. 137–142.
Мелінчук Н. В. Сучасна модель університетської освіти Німеччини / Н. В. Мелінчук // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Серія: Педагогіка. – 2014. – Т. 246, Вип. 234. – С. 15-20.
Олексюк О. М. Зарубіжний досвід неперервної фахової підготовки вчителів музики / Олексюк О. М., Попович Н. М. // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: зб. матеріалів Міжнар. наук. -практ. конф., м. Київ, 16-17.10.2014 р. – С. 207-214.
Сташевська І. О. Система вищої музичної освіти ФРН у контексті євроінтеграційних процесів /
І. О. Сташевська [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN28/14.pdf
Штефуца В. О. Сучасна система закладів вищої освіти Федеративної республіки Німеччина / Штефу-ца В. О. // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – Бердянськ : БДПУ, 2012. – № 2. – С. 308–312.
Berning E. Die Berufsfachschulen für Musik in Bayern. Ausbildungsleistungen der Schulen und musikalische Karrieren ihrer Absolventen. Bayerisches Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung. Monographien: neue Folge, Band 62 / Berning E. – München, 2002. – 76 s.
Lernen im Land von Bach, Beethoven and Brahms / Goethe-Institut / Audbildung. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.goethe.de/de/kul/mus/gen/kla/str/6507418.html
Liersch A. Bildung und Kultur. Deutschland/Spartenbericht Musik, 2016 / Liersch Anja, Dominik Asef. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/BildungForschungKultur/Kultur/ SpartenberichtMusik5216203169004.pdf? __blob=publicationFile
Musikalische Bildung in Deutschland. Ein Thema in 16 Variationen. Verabschiedet von der Mitgliedver-sammlung des deutschen Musikrates am 20. Oktober 2012. 112 s.
Getts,T. & Paersh, S., & Lyutge, M. (2011). Higher education in Germany. Moscow: Izdatelskiy dom "Grebennikov" [in Russian].
Ihnatova, O. M. (2011). Reform of university education in the context of the Bologna process. Teoriya i praktyka upravlinnya sotsial’nymy systemamy. Kharkiv, 2, (рр. 60-65) [in Ukrainian].
Kochetkova, T. & Noskov, M., & Shershneva, V. (2011). Universities of Germany: from reform Gumoldta up to Bologna process. Vysshee obrazovanie v Rossii, 3, (рр.137–142) [in Russian].
Melinchuk, N. V. (2014) The modern model of university education in Germany. Naukovi pratsi [Chorno-mors’koho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyyevo-Mohylyans'ka akademiya"]. Seriya: Pedahohika, 2014, Vol. 246, issue 234, (рр.15-20) [in Ukrainian].
Oleksyuk, O. M. & Popovych, N. M. (2014). Foreign experience of continuous professional training music teachers. Profesiyna mystets’ka osvita i khudozhnya kul’tura: vyklyky KhKhI stolittya: Proceedings of the Conference Title. Kyyiv, (рр. 207-214) [in Ukrainian].
Stashevs’ka, I. O. System of higher musical education in GERMANY in the context of European integration processes. Retrieved from: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN28/14.pdf [in Ukrainian].
Shtefutsa, V. O. (2012). The modern system of institutions of higher education in the Federal Republic of Germany. Zbirnyk naukovykh prats’ Berdyans’koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky. Berdyans’k: BDPU, 2, (рр. 308–312) [in Ukrainian].
Berning, E. (2002). Die Berufsfachschulen für Musik in Bayern. Ausbildungsleistungen der Schulen und musikalische Karrieren ihrer Absolventen. Bayerisches Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung. Monographien: neue Folge, Band 62. München [in German].
Lernen im Land von Bach, Beethoven and Brahms / Goethe-Institut / Audbildung. Retrieved from: https://www.goethe.de/de/kul/mus/gen/kla/str/6507418.html [in German].
Liersch, A., & Dominik A. (2016). Bildung und Kultur. Deutschland/Spartenbericht Musik. Retrieved
from:https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/BildungForschungKultur/Kultur/SpartenberichtMusik 5216203169004.pdf? __blob=publicationFile [in German].
Musikalische Bildung in Deutschland. Ein Thema in 16 Variationen. Verabschiedet von der Mitgliedver-sammlung des deutschen Musikrates am 20. Oktober 2012 [in German].
Downloads
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).