Кhachkars in symbolical field of armenian culture

Authors

  • Irina Hayuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148407

Keywords:

Armenians, axis mundi, cross, culture, khachkar, sun, symbol, swastika tradition, vishapakar, world tree

Abstract

The purpose of the research. The study analyses some aspects of the development of sacral symbolism of khachkars. It describes the historical traditions, which have influenced the development of the symbolic field of khachkars and defines the basic types of symbols and historical transformations of their interpretation. It allows to conclude, that the formation of a sacral field of khachkars was a result of synthesis of Armenian pre-Christian and Christian traditions. The methodology of research includes methods of comparative analysis and synthesis, historicity and contextuality and also a method of iconological analysis. Scientific novelty of research consists in the accurate formulation of the thesis about binding and accumulating function of khachkars, who were the major link of preservation and transfer of sacred Tradition and its substantiation. Conclusions. Khachkars are thoughtful evident demonstration of fundamental laws of a Universe and sacral embodiment of the idea of immortality through passage through The Nether (death) and rebirth to "the life eternal". Their main task was to direct through symbols to the supernatural, to the Higher Being, because the nature of symbols influences people who do not have an idea about their true sacral meaning. The natural assumption is that this complicated high art of creation of khachkars was purposefully developed and transferred by the masters, who knew the Tradition and who wished to keep and transfer it to the following generations, which that most likely happened in the professional (craft) unions.


Author Biography

Irina Hayuk

PhD, Associate Professor of the department of the art’s management of Lviv National Academy
of Arts

References

Аверинцев С.С. София-Логос / С.С. Аверинцев. – К.: Дух і Літера, 2001. – 461 с

Багдасаров Р. Свастика: священный символ. Этнорелигиоведческие очерки (исправлено) / Р. Багдасаров. – М.: Белые альвы, 2001. – 432 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://bagdasarovr.narod.ru/swastika.htm.

Генон Р. Кризис современного мира / Р. Генон. – М.: Эксмо, 2008. – 784 с.

Генон Р. Символы священной науки / Р. Генон. – М.: Беловодье, 2004.– 480 с.

Гитмбутас М. Цивилизация Великой Богини: мир Древней Европы / М. Гитмбутас. – М.: Росспэн, 2006. – 572 с.

Голан А. Миф и символ / А. Голан. – М.: Русслит, 1993. – 375 с.

Голубцов А.П. Из истории изображений креста / А.П. Голубцов. Из чтений по церковной археологии и литургике. – СПб., 1917. – С.212-249.

Кериньи К. Дионис: прообраз жизни неиссякаемой / К. Кериньи. – М.: Ладомир, 2007. – 416 с.

Лосев А. Ф. Очерки античного символизма и мифологии / А. Ф. Лосев. – М.: Мысль, 1993. – 962 с.

Майринк Г. Белый доминиканец / Г. Майринк / [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.aldebaran.ru/author/mairink_gustav/-mairink_gustav_belyi_dominikanec.

латов А. Магические искусства Древней Европы / А. Платов. – М.: София ИД "Гелиос", 2002. – 480 с.

Рассел Дж. Святилище под волнами. Зороастрийский субстрат армянской культуры / Дж. Рассел / ж. "Россия XXI", № 4. – М., 2007. – C. 156-196.

Рыжакова С. И. Язык орнамента в латышской культуре / С. И. Рыжакова. – М.: Индрик, 2002. – 428 с.

Файзи М.Х. Армяне в легендах Крыма / М.Х. Файзи. – Симферополь: Аменна, 2002. – 45 с.

Шмаков В. Священная книга Тота. Великие Арканы Таро / В. Шмаков. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.koob.ru/shmakov/tarot_symbols

Элиаде М. История религий / М. Элиаде. Т.1. – М.: Критерион, 2002. – 464 с.

Элиаде М. Йога: бессмертие и свобода/М. Элиаде. –СПб.: Лань, 1999. – 560 с.

Энциклопедия архимандрита Никифора / [Электронный ресурс]. Режим доступа: //http://jesuschrist.ru/lexicon/NikiforEncyc/%C3%CE%D4%C5%D0

Якобсон А. Л. Армянские хачкары / А. Л. Якобсон. – Ереван: Айастан, 1986. – 128с.

Averintsev S.S. (2001). Sofia-Logos. Kyiv: Duh I litera, 461 p, [in Russian].

Bagdasarov R. (2001). Swastika: a sacred symbol. Ethno-religious studies sketches (corrected). Мoscow: Belyye alvy, 432 p. Retrieved from http://bagdasarovr.narod.ru/swastika.htm> [in Russian].

Genon R. (2008). Crisis of the modern world. Moscow: Eksmo, 784 p. [in Russian].

Genon R. (2004). Symbols of a sacred science. Moscow: Belovodje, 480 p. [in Russian].

Gitmbutas M. (2006). Civilisation of the Great Goddess: the world of Ancient Europe. Moscow: Rosspen, 572 p, [in Russian].

Golan A. (1993). Myth and symbol. Moscow: Russlit, 375 p. [in Russian].

Golubtsov A.P. (1917). From history of images of a cross. St. Petersburg. pp 212-249 [in Russian].

Kerini K. (2007). Dionis: a prototype of a life inexhaustible. Moscow: Ladomir, 416 p. [in Russian].

Losev A.F. (1993). Sketches of antique symbolism and mythology. Moscow: Mysl. 962 p. [in Russian].

Majrink G. The white Dominican. Retrieved from <http://lib.aldebaran.ru/author/mairink_gustav/ mairink_gustav_belyi_dominikanec [in Russian].

Platov A. (2002). Magic arts of Ancient Europe. Moscow: Sofia ID "Gelios", 480 p. [in Russian].

Russell Dzh. (2007). Sanctuary under waves. A Zoroastrian substratum of the Armenian culture. Rossia XXI, 4, 156-196 [in Russian].

Ryzhakova S.I. (2002). Ornament language in the Latvian culture. Moscow: Indrik, 428 p. [in Russian].

Fajzi M. H. (2002). Armenians in legends of Crimea. Simferopol: Амenna, 45 p. [in Russian].

Shmakov V. (1996). Sacred book of Thoth. The Great Lassos of Tarot. Kyiv: Sofia [in Russian]. Retrieved from http://www.koob.ru/shmakov/tarot_symbols

Eliade M. (2002). History of religions (Vol.1). Moscow: Кriterion, 464 p. [in Russian].

Eliade M. (1999). Yoga: immortality and freedom. St. Petersburg: Lan, 560 p. [in Russian].

The encyclopaedia of archimandrite Nikifora. Retrieved from http://jesuschrist.ru/lexicon/NikiforEncyc / % C3%CE%D4%C5%D0 [in Russian].

Yakobson A.L. (1986). Armenian khachkars. Yerevan: Ayastan, 128 p. [in Russian].