I.Kant’s aesthetics in context of art practices of the XVIII century

Authors

  • Oksana Parf’onova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148429

Keywords:

I. Kant, literature, fine arts, rococo, sentimentalism, classicism

Abstract

The purpose of the article is to determine the sphere of art practices of the XVIII century against the background and under the impact of which I.Kint’s aesthetics regarding doctrine about the beautiful and the role of a genius in art was developed. Methodology of investigation consists in combination of a method of textual analysis of I.Kant's treatises with the purpose of explication of referential and illustrative information in argumentative discourse of I.Kant's aesthetics and a biographic method which allows to correlate the conclusions received by means of the previous method increasing the level of their credibility. Scientific novelty of work consists in expansion of ideas about the influence of literature and visual arts of the XVIII century on the development of I.Kant's aesthetic views. Conclusions. It was proved that not only philosophical concepts (Baumgarten, Hume, Burke) had served as theoretical sources of Kant’s aesthetics but also the style polyphony of arts, first of all, literature of "courteous century" which had influenced Kant’s doctrine about "disinterested" character of aesthetic judgment. Fiction is supposed to be the main art determinative of I.Kant's aesthetic concept against a background of which the impact of visual art practices should be defined as minor.


Author Biography

Oksana Parf’onova

candidate of history, associate professor of culturology department , Kyiv National University of Culture and Arts


References

Асмус В.Ф. Иммануил Кант /В.Ф.Асмус. – М.: Наука, 1973.– 539 с.

Берк Э. Философские исследования происхождения наших идей возвышенного и прекрасного /Берк Э. – М.: Искусство, 1979.

Гете Й. Ф. Итальянское путешествие /Й. Ф. Гете. – М.: Б.С.Г.- Пресс, 2013. – 655с.

Гулига А.В.Кант / Гулига А.В. – М.: Молодая гвардия,1977. – 304 с.

Загороднева Ю.А. Судьба "приятных" и "изящных" искусств И.Канта в современной культуре / Ю. А.Загороднева: дис…канд. культурологии. – Саратов, 2013.–168 с.

Иванов В. Л. "Метафизика" Баумгартена в традиции немецкой школьной философии ХVІІІ в. / В.Л. Иванов // EINAI: Проблемы философии и теологии. – № 1. – 2012. – С.108–140.

Кант Иммануил. Трансцендентальная эстетика / Иммануил Кант. Критика чистого разума; пер. с нем. Н. Лосского. – М.: Эксмо, 2009. – С.63-89.

Кант Іммануіл. Критика естетичної здатності судження / Іммануіл Кант. Естетика; пер. з нім. Б. Гавришкова. – Львів: Аверс, 2007. – С.15–210.

Кант Іммануіл. Спостереження над чуттям прекрасного і піднесеного / Іммануіл Кант. Естетика; пер. з нім. Б. Гавришкова. – Львів: Аверс, 2007. – С.211–274.

Кант Іммануіл. Антропологія з прагматичної точки зору / Іммануіл Кант. Естетика; пер. з нім. Б. Гавришкова. – Львів: Аверс, 2007. – С. 275–346.

Нарский И.С.Западноевропейская философия ХІХ века / Нарский И.С. – М.: Высшая школа, 1976. – 585 с.

Лессинг, Г. Е. Лаокоон, или о границах живописи и поэзии; пер. Е.Эдельсона/ Г. Лессинг. Избранные произведения. – М.: Художественная литература,1953. – С.385–516.

Ойзерман Т.И. Кант и Гегель. Опыт сравнительного исследования / Ойзерман Т.И. -М.: Канон+,2008. – 520с.

Пуришев Б. Клопшток Фридрих Готлиб / Б. Пуришев: Електронний ресурс. – Режим доступу: http://feb-web.ru/feb/litenc/encyclop/le5/le5-3121.htm.

Романенкова Ю.В. Мировоззренческие универсалии периодов Stilwandlung в мировом художественном процессе / Ю. В. Романенкова. – К. : Химджест, 2009. – 276 с.

Шеллинг В. Ф. Й. Иммануил Кант/ Шеллинг В. Ф. Й. Сочинения 2 т.: пер. с нем. М. И. Левиной и А. В. Михайлова. – Т. 2. – М.: Мысль,1989. – С. 27–33.

AsmusV.F. (2005). Immanuil Kant. Vysshaja shkola [ in Russian].

Berk E.(1979). Philisophical investigations of our concepts of the sublime and the beautiful origin. M.: Iskusstvo [ in Russian].

GeteY.F.(2013). A trip to italy.( N.A.Kholodkovskiy, Trans). M.:B.S.G.- Press [ in Russian].

Guliga A.V. (1977). Kant. Moscow: Molodaja gvardija [in Russian].

ZagorodnevaYu.A.(2013). The Fate of "pleasant" and "fine" arts of I.Kant in modern culture. Candidate’s thesis. Saratov [ in Russian].

IvanovV.L.(2012). Baumgarten’s "Metaphysics" in tradition of German school of philosophy of the XVIII c. EINAI: Problemy filosofii I teologii,1,108-140. [in Russian].

Kant, Immanuil. (2009). Transcendental aesthetics. (N.Losskiy. Trans.) M.: Eksmo [ in Russian].

Kant, Immanuil.(2007). The criticism of aesthetic ability of judgement. (B.Gavryshkova.Trans.) L’viv: Avers [ in Ukrainian].

Kant, Immanuil. (2007). The supervision for the sense of the beautiful and sublime.(B.Gavryshkova.Trans.) L’viv: Avers [ in Ukrainian].

Kant, Immanuil.(2007). Anthropology from pragmatic point of view. (B.Gavryshkova. Trans.) L’viv: Avers [ in Ukrainian].

Narskiy I.S. (1976). West European philosophy of the XIX c. Moscow: Vysshaja shkola [in Russian].

Lessing, G.E.(1953). Laokoon or about the boundaries of painting and poetry. (E. Edel’son. Trans.) M.: Khudozhestvennaya literatura [ in Russian].

Oizerman T.I. (2008). Kant and Hegel. The experience of comparative research. Moscow: Kanon [in Russian].

Purishev B. Klopstok Fridrikh Gotlib. Retrieved from: http://feb-web.ru/feb/litenc/encyclop/le5/le5- 3121.htm

Romanenkova Yu.V. (2009). World outlook universals of Stilwandlung’s period in world’s artistic process. – Кyiv : Khimdzhest [in Russian].

Shelling V.F.Y. (1989) Immanuil Kant. (M.I.Levina i A.V.Mikhailov.Trans.) M: Mysl’ [in Russian].