Neoclassical Tendencies in Jeanne Kolodub’s Creative Work (through the Example of Partita for Chamber Orchestra)

Authors

  • Rimma Sulim

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148797

Keywords:

modern Ukrainian music, J. Kolodub’s orchestral compositions, neoclassical tendencies, genre of Partita

Abstract

The objective of the article. The study reveals neoclassical tendencies in the creative work of the Ukrainian composer Jeanne Kolodub. The analysis of different stylistic directions of the second half of the 20th – the beginning of the 21st centuries is a topical issue in the contemporary music studies, since the synthesis of various styles is observed in the music of this period. Scientific novelty. For the first time in the national musicology Partita for chamber orchestra by J. Kolodub (1986) has been analysed in detail, and the peculiarities of its dramaturgy,  imaginative-emotional content, musical language and structure have been investigated. Combination of modern means of expression with characteristic features of baroque and classicism, presented in the composition, is disclosed. Research Methodology. Historical-comparative method is used in order to highlight the characteristic features of Partita by J. Kolodub in terms of inheritance of baroque and classical traditions. In addition, the methodology of the structure analysis of a  literary text, essential in modern art and literature criticism, is used. Conclusions. In "Partita" by J. Kolodub neo-classical tendencies are shown up primarily in the use of the old-time genres of partita, prelude, jig, saraband, menuet and rondo widely-spread in Baroque and Classicism periods. In the same time, via modern means of expression the composer managed not only to convey the external features or merely structural elements of these music styles and genres, but also to recreate their peculiar imaginative-emotional content. Slow Prelude of lyrical and philosophical plan presents a contrast to the fast and fun Gig, which has a light and playful character. Saraband, the dramatic culmination of  the cycle, depicts the images of human sufferings. Graceful and gallant Menuet is presented in a quite humorous nature, and in the final Rondo due to fast and active theme continuous and joyous movement of life is reproduced. In J. Kolodub’s Partita one can feel a romantic attitude of modern people to the art of distant ages, – mostly with genuine delight, and sometimes even with humor. The article emphasizes the originality of the conception of the composition.


Author Biography

Rimma Sulim

Ph.D. in History of Arts, assistant professor, associate professor of musical and instrumental performance of Sumy State Pedagogical University named A. S. Makarenko


References

Бентя Ю. Concerto Grosso Віталія Губаренка як приклад сучасної інтерпретації барокового жанру / Юлія Бентя // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 32. Книга 4. Віталій Губаренко: Сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади. – К., 2003. – С. 127–142.

Зав’ялова О. Неостилістичні ознаки ансамблевих жанрів камерно-інструментального мистецтва України / О. Зав’ялова // Українське мистецтвознавство : матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. праць. – Вип. 7. – К., 2007. – С. 25–31.

Зав’ялова О. Театральність в необарокових жанрах української камерно-інструментальної музики (на прикладі 8 "Маленьких партит" Ю. Іщенка) /Зав’ялова О. // Історія української наукової думки: Компл. дослідж. духовної культури слов’ян : зб. наук. праць / упоряд. Н. Костюк. – Вип. 3. – К., 2006. – С. 112–121.

Мельник Л. Необарокові тенденції в музиці ХХ століття : автореф. Дис канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 / Мельник Лідія Олександрівна; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. – К., 2004. – 19 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://disser.com.ua/contents/19303.html.

Мельник Л. "Сад божественних пісней" Івана Карабиця в контексті необароко європейського та українського / Л. Мельник // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 31: Vivere memento (пам’ятай про життя): статті і спогади про Івана Карабиця / ред.-упоряд. М. Д. Копиця. – К., 2003. – С. 88–96.

Олексів Я. Відображення необарокової стильової тенденції в баянних партитах українських композиторів /Олексів Я. // Наукові записки Тернопільського педагогічного університету імені В. Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. – 2012. – № 2. – С. 65–70.

Рудницький О. Неокласичні тенденції у творчості Миколи Колесси – розвиток традиції та нове переосмислення / Рудницький О. // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – 2011. – № 4. – С. 228–230.

Тукова І. Функціонування інструментальних жанрових моделей західноєвропейського бароко в українській музиці другої половини ХХ ст.: дис. канд. мистецтвознав.: спец. 17.00.03 / Тукова Ірина Геннадіївна; Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. – К., 2003 [Електронний ресурс].

– Режим доступу: http://disser.com.ua/content/43007.html.

Черкашина М. Творчі дебюти Жанни Колодуб / Марина Черкашина-Губаренко : монографія. – К., 1999. – 24 с.

Бентя Ю. Concerto Grosso Віталія Губаренка як приклад сучасної інтерпретації барокового жанру / Юлія Бентя // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 32. Книга 4. Віталій Губаренко: Сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади. – К., 2003. – С. 127–142.

Зав’ялова О. Неостилістичні ознаки ансамблевих жанрів камерно-інструментального мистецтва України / О. Зав’ялова // Українське мистецтвознавство : матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. праць. – Вип. 7. – К., 2007. – С. 25–31.

Зав’ялова О. Театральність в необарокових жанрах української камерно-інструментальної музики (на прикладі 8 "Маленьких партит" Ю. Іщенка) /Зав’ялова О. // Історія української наукової думки: Компл. дослідж. духовної культури слов’ян : зб. наук. праць / упоряд. Н. Костюк. – Вип. 3. – К., 2006. – С. 112–121.

Мельник Л. Необарокові тенденції в музиці ХХ століття : автореф. Дис канд. мистецтвознав.: спец. 17.00.03 / Мельник Лідія Олександрівна; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. – К., 2004. – 19 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://disser.com.ua/contents/19303.html.

Мельник Л. "Сад божественних пісней" Івана Карабиця в контексті необароко європейського та українського / Л. Мельник // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 31: Vivere memento (пам’ятай про життя): статті і спогади про Івана Карабиця / ред.-упоряд. М. Д. Копиця. – К., 2003. – С. 88–96.

Олексів Я. Відображення необарокової стильової тенденції в баянних партитах українських композиторів /Олексів Я. // Наукові записки Тернопільського педагогічного університету імені В. Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. – 2012. – № 2. – С. 65–70.

Рудницький О. Неокласичні тенденції у творчості Миколи Колесси – розвиток традиції та нове переосмислення / Рудницький О. // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – 2011. – № 4. – С. 228–230.

Тукова І. Функціонування інструментальних жанрових моделей західноєвропейського бароко в українській музиці другої половини ХХ ст.: дис. канд. мистецтвознав.: спец. 17.00.03 / Тукова Ірина Геннадіївна; Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. – К., 2003 [Електронний ресурс].

– Режим доступу: http://disser.com.ua/content/43007.html.

Черкашина М. Творчі дебюти Жанни Колодуб / Марина Черкашина-Губаренко : монографія. – К., 1999. – 24 с.

Bentya Yu. (2003). Concerto Grosso by Vitali Hubarenko as an example of modern interpretation of Baroque genre. Scientific Bulletin of National Music Academy of Ukraine P. Tchaikovsky. 32 (4), 127–142 [in Ukrainian].

Zavyalova О. (2007). Neostylistic features of ensemble genres of chamber and instrumental art of Ukraine. Ukrainian art history: materials, research, review. 7, 25–31 [in Ukrainian].

Zavyalova О. (2006). Theatricality in the Neobaroque genres of Ukrainian chamber and instrumental music (Illustrated through the Example 8 Little Partitas by Yu. Ishchenko). Ukrainian history of thought: a comprehensive study of the spiritual culture of the Slavs. 3,112–121 [in Ukrainian].

Melnik L. (2004). Neobaroque tendencies in music of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nat. Mus. Acad. Ukraine P. Tchaikovsky. Retrieved from http://disser.com.ua/contents/19303.html [in Ukrainian].

Melnik L. (2003). Garden of Divine Songs by Ivan Karabyts in the context of European and Ukrainian Neobaroque. Scientific Bulletin of National Music Academy of Ukraine P. I. Tchaikovsky. 31, 88–96 [in Ukrainian].

Oleksiv Ya. (2012). Showing of Neoaroque style tendencies in Partytas for accordion by Ukrainian composers. Scientific notes Ternopil Pedagogical University V. Hnatyuk: Arts. 2, 65–70 [in Ukrainian].

Rudnicki O. (2011). Neoclassical tendencies in the work of Nicholas Kolessa – the development of a tradition and new rethink. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts. 4, 228–230 [in Ukrainian].

Tukova I. (2003). Functioning of instrumental genre models of Western European Baroque in Ukrainian music in the second half of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nat. Mus. Acad. Ukraine P. Tchaikovsky Retrieved from http://disser.com.ua/content/43007.html [in Ukrainian].

Cherkashina M. (1999). Creative debuts of Jeanne Kolodub. Kyiv [in Ukrainian].

Bentya Yu. (2003). Concerto Grosso by Vitali Hubarenko as an example of modern interpretation of Baroque genre. Scientific Bulletin of National Music Academy of Ukraine P. Tchaikovsky. 32 (4), 127–142 [in Ukrainian].

Zavyalova О. (2007). Neostylistic features of ensemble genres of chamber and instrumental art of Ukraine. Ukrainian art history: materials, research, review. 7, 25–31 [in Ukrainian].

Zavyalova О. (2006). Theatricality in the Neobaroque genres of Ukrainian chamber and instrumental music (Illustrated through the Example 8 Little Partitas by Yu. Ishchenko). Ukrainian history of thought: a comprehensive study of the spiritual culture of the Slavs. 3,112–121 [in Ukrainian].

Melnik L. (2004). Neobaroque tendencies in music of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nat. Mus. Acad. Ukraine P. Tchaikovsky. Retrieved from http://disser.com.ua/contents/19303.html [in Ukrainian].

Melnik L. (2003). Garden of Divine Songs by Ivan Karabyts in the context of European and Ukrainian Neobaroque. Scientific Bulletin of National Music Academy of Ukraine P. I. Tchaikovsky. 31, 88–96 [in Ukrainian].

Oleksiv Ya. (2012). Showing of Neoaroque style tendencies in Partytas for accordion by Ukrainian composers. Scientific notes Ternopil Pedagogical University V. Hnatyuk: Arts. 2, 65–70 [in Ukrainian].

Rudnicki O. (2011). Neoclassical tendencies in the work of Nicholas Kolessa – the development of a tradition and new rethink. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts. 4, 228–230 [in Ukrainian].

Tukova I. (2003). Functioning of instrumental genre models of Western European Baroque in Ukrainian music in the second half of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nat. Mus. Acad. Ukraine P. Tchaikovsky Retrieved from http://disser.com.ua/content/43007.html [in Ukrainian].

Cherkashina M. (1999). Creative debuts of Jeanne Kolodub. Kyiv [in Ukrainian].