The advertising on the pages of the poltava province press late xixth early xxth century as one of the factors of glocalization of sociocultural environment
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148800Keywords:
Poltava province, the glocalization, the advertising, the sociocultural environment, the pressAbstract
Purpose of the research. Advertising development study allows us to understand social picture of society and reflects the level and special aspects of economic development, to research tastes and demand for goods and services of a particular historical era. Research methodology is the use of structural-functional, historical- logical and content analysis methods. Scientific novelty. Intensive development of advertising in the provincial print media due to displacement of journalistic materials confirms inclusion of provincial region into the cultural and ideological area of global capitalism. Conclusions. The author emphasizes the influence of the provincial newspaper advertising on the glocalization processes in the region and the development of social and cultural environment in the context of globalization in the late XIXth early XXth century. In fact, advertising had a direct impact on the formation of common cultural values, which showed itself in transformation of moral and ethical standards, artistic preferences, lifestyle, and behaviour.
References
Адрес-календар і довідкова книга Полтавської губернії на 1900рік. / [укл. Д.А. Іваненко]. – Полтава: типо-літографія Губернського правління, 1900 р. – 618с.
Бондаренко В. Довідково-рекламна періодика в Східній Україні (кінець ХІХ ст. – початок ХХ) тематично-змістовий аспект / В. Бондаренко // Образ. – 2009. – №10. – С. 77-82.
Бріленкова А.В. Комерційна реклама в Росії (1861-1917): дис .. канд .. іст. наук: 07.00.02. / Бріленкова Алевтина Василівна. – СПб., 2007. – 208с.
Георгієвська В.В. Реклама – рушій розквіту: рекламно-довідкова преса на території Східної України (ХІХ- початку ХХ ст.) /В. Георгієвська, Н. Сидоренко. – К.: АДЕФ – Україна,2010 – 316 с.
Дзвін. – 1906 – № 28 – С. 1.
Дзвін. – 1906 – № 29 – С. 1.
Дзвін. – 1906 – № 33 – С. 1.
Дзвін. – 1906 – № 34 – С. 1.
Дзвін. – 1906 – № 35 – С. 1.
Дзвін. – 1906 – № 36 – С. 1.
Дзвін. – 1906 – № 43 – С. 1.
Литвиненко А.І. Музична культура Полтавщини ХІХ – початку ХХ століття в аспектах регіонального джерелознавства:автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.01 – Теорія та історія культури / А.І. Литвиненко. – К., 2006. – 20 с.
Назаров. М.М. Масова комунікація в сучасному світі: методологія аналізу та практика досліджень.
М.М.Назаров. – М .: Едіторіал УРСС, 2002. – 240 с.
Олійник О.М. Концептуалізація глокалізації: методологічні аспекти / О.М.Олійник // Гуманітарний вісник ЗДІА. – 2009. – № 38. – С.41-51.
Полтавський день. – 1914. – № 352. – C.1-2.
Полтавський день. – 1918. – № 75. – С. 2.
Полтавський день. – 1918. – № 77. – С. 3.
Полтавський день. – 1918. – № 87. – С. 3.
Полтавські єпархіальні відомості. – 1914. – № 38. – С. 2059.
Полтавські єпархіальні відомості. – 1915. – №1. – C. 45-46.
Ученова В. В. Історія реклами. / В. В. Ученова, Н. В Старих. – СПб.: Пітер, 2002. – 304 с. 22. Хуторянин. – 1910. – №4. – С.157.
Хуторянин. – 1910. – №5. – С.199-256.
Хуторянин. – 1910. – №9. – С.343.
Хуторянин. – 1910. – №12. – С.462-508.
Хуторянин. – 1910. – №16. – С.552.
Yvanenko, D.A. (1900). Calendar and Address book Poltava province at 1900 hours. D.A. Yvanenko( Ed.). Poltava: Tipo-lithography Provincial of government [in Ukrainian].
Bondarenko. V. (2009). Reference and periodicals advertising in Eastern Ukraine (the end of the XIX century – beginning of XX century) context-semantic aspect. Image,10, 77-82 [in Ukrainian].
Brilenkova, A.V. (2007). Commercial advertising in Russia (1861-1917). Extended abstract of candidate’s thesis. SPb [in Russian].
Georgiyevska ,V., & Sidorenko V. (2010). Advertising – the engine heyday, advertising and information media in Eastern Ukraine (XIX- early XX century.) Kyiv: ADEF – Ukraine.
Dzvin. (1906), 28, 1[in Ukrainian].
Dzvin. (1906), 29, 1[in Ukrainian].
Dzvin. (1906), 33, 1[in Ukrainian].
Dzvin. (1906), 34, 1[in Ukrainian].
Dzvin. (1906), 35, 1[in Ukrainian].
Dzvin. (1906), 36, 1[in Ukrainian].
Dzvin. (1906), 43, 1[in Ukrainian].
Litvinenko, A.І. (2006). Musical culture of Poltava XIX – early XX century in the aspects of regional source. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv.[in Ukrainian].
Nazarov. M.M. (2002) . Mass communication in the modern world: the methodology of the analysis and the practice of research. Moscow : Editorial URSS [in Russian].
Olіynik O.M. (2009).Conceptualization of glocalization: methodological aspects . Humanitarian Bulletin DIG, 38, 41-51[in Ukrainian].
Poltavskyy den`. (1914), 352,1-2[in Ukrainian].
Poltavskyy den`. (1918), 75, 2[in Ukrainian].
Poltavskyy den`. (1918), 77, 3[in Ukrainian].
Poltavskyy den`. (1918), 87, 3[in Ukrainian].
Poltavskyy den`. (1918), 98, 4[in Ukrainian].
Poltavskie eparkhial`nye vedomosti. (1915), 1, 45-46[in Ukrainian].
Uchenova V.V., & Staruh N. V. (2002). History of advertising. SPb : Peter [in Russian].
Khutorianin. (1910), 3, 115-118[in Ukrainian].
Khutorianin. (1910), 4,157[in Ukrainian].
Khutorianin. (1910), 5,199-256[in Ukrainian].
Khutorianin. (1910), 12,462-508[in Ukrainian].
Khutorianin. (1910), 16,552[in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).