Problems of research of watercolor painting in the context of the contemporary art culture of Ukraine

Authors

  • Nataliia Veligura

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2017.148948

Keywords:

Method, methodological principles, watercolor painting

Abstract

The purpose of the research is to examine stages of development of watercolor painting in contemporary art culture, which combines traditions of well-known artists and innovative artists of a new generation and to highlight the modern methods of research taking into account the peculiarities of development of watercolor painting in Ukraine. Research methodology is formed with due consideration of set purpose, which makes it possible to use scientific, historical, scientific-theoretical, comparative and descriptive methods. Scientific novelty lies in the identification of creative searches in the field of watercolor painting, which is in the context of contemporary art development with all the variety of its manifestations. Therefore, the necessity of development of new research methods of watercolor study is growing. Conclusions. Taking into account rich historical heritage in watercolor painting and new trends, introduced by artists of Ukraine it is possible to separate the modern research methods for studying traditional and innovative watercolor movements, in particular comparative-historical, comparative-stylistic, and specifically historical and biographical.

Author Biography

Nataliia Veligura

Postgraduate of the department of culturelogy and cultural and art progects, the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

References

Антонюк О. Виставкова діяльність національної академії мистецтв України у 2013 році / О. Антонюк // Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. - 2013.- №5. - С.352-355.

Белов В. А. Образ науки в ее ценностном измерении (философский анализ) / В. А. Белов. - Н.: На¬ука, 1995. - 266 с.

Борисов В. Н. Уровни логического процесса и основные направления их исследования / В. Н. Бо¬рисов. - Н.: Наука, 1967. - 212 с.

Володін В. І. Володіна Н. А. Сучасна радянська акварель / В. І. Володін, Н. А. Володіна. - М.: Ра¬дянський художник, 1983. - 174 с.

Г орбенко А. А. Акварельная живопись для архитекторов / А. А. Г орбенко. - К.: Будівельник, 1982. - 128 с.

Добров Г. М. Наука о науке: Введение в общее науковедение / Г. М. Добров. - К. : Наук. думка, 1970. - 320 с.

Ильин В. В. Теория познания: Эпистемология / В. В. Ильин. - М. : МГУ, 1994. - 136 с.

Кальнинг А. А. Акварельная живопись / А. Кальнинг. - М.: Искусство, 1968. - 74 с.

Каменская Г. Д. Акварель ХУП-ХІХ вв. / Г. Д. Каменская. - Л.: 1937. - 98 с.

Картошов В. А. Система систем. Очерки общей теории и методологии / В. А. Картошов. - К.: Сло¬во, 1995. - 235 с.

Лепикаш В. А. Живопись акварелью / В. А. Лепикаш. - М.: Ах СССР, 1961. - 154 с.

Павлов В. П. Сучасна українська акварель / В. П. Павлов. - К.: Мистецтво, 1966. - 75 с.

Палеха Ю. В. Основи науково-дослідної роботи / Ю. В. Палеха, Н. О. Леміш. - К.: Ліра, 2013. - 336 с.

Полюк О. Філософія акварелей Тетяни Павлик / О. Полюк // Національний музей народного мис¬тецтва Гуцульщини та Покуття імені Йосафата Кобринського [Електронний ресурс].

Релігійно-інформаційна служба України. Той, що все життя малює церкви [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://risu.org.ua/ua/index/exdusrve/events_peop1e/20000.

Сомервиль Д. Что отличает науку от других форм знания / Д. Сомервиль. - М.: Издательство иностранной литературы, 1960. - 192 с.

Цехмістова Г. С. Основи наукових досліджень / Г. С. Цехмістова. - К. : Видавничий Дім “ Слово”, 2004. - 240 с.

Юдин Э. Г. Системный подход и принцип деятельности: Методолог. проблемы соврем. науки / Г. Юдин. - М.: Наука, 1978. - 392 с.

Antoniuk, O. (2013) Exhibition activity of the national Academy of arts of Ukraine in 2013. Actual problems of art practice and art criticism, 5, 352-355 [in Ukrainian].

Belov, V. A. (1995) The image of science in its axiological dimension (philosophical analysis). Novosibirsk: Nauka [in Russian].

Borisov, V. N. (1967) The logical levels of the process and main directions of their research. Novosibirsk: Nauka [in Russian].

Volodin, V. I., & Volodina, N. A. (1983) Soviet contemporary watercolor. Kyiv: Radianskyi khudozhnyk [in Ukrainian].

Gorbenko, A. A. (1982) Watercolor painting for architects. Kyiv: Budivel'nik. [in Russian].

Dobrov, G. M. (1970)The science of science: an Introduction to General science studies. Kyiv: Nauk. Dumka [in Russian].

Il'in, V. V. (1994) Theory of knowledge: Epistemology. Moskva: MGU [in Russian].

Kalning, A. A. (1968) Watercolor painting Moskva: Iskusstvo [in Russian].

Kamenskaya, G. D. (1937) Watercolor XVII-XIX centuries. Lvov [in Russian].

Kartoshov, V. A. (1995) A system of systems. Essays on General theory and methodology. Kyiv: Slovo [in Russian].

Lepikash, V. A. (1961) Watercolor painting. Moskva: Ah SSSR [in Russian].

Pavlov, V. P. (1966) Modern Ukrainian watercolor. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian ].

Palekha, Yu. V., & Lemish, N. O. (2013) Basics of research work. Kyiv: Lira [in Ukrainian].

Poliuk, O., & Khryptun, D. (2014) The philosophy of watercolors of Tatiana Pavlik. National folk art Museum of Hutsulshchyna and Pokuttya named Jehoshaphat Kobrin. Retrieved from http://hutsul.museum/exhibitions/ 2014/tetyana-pavlyk-akvareli/ [in Ukrainian].

Religious information service of Ukraine. The one that draws the whole life of the Church. Retrieved from https://risu.org.ua/ua/index/exclusive/events_people/20000/ [in Ukrainian].

Somervil', D. (1960) What distinguishes science from other forms of knowledge. Moskva: Publishing house of the foreign literature [in Russian].

Tsekhmistova, H. S. (2004) Fundamentals of scientific research. Kyiv : Vydavnychyi Dim “ Slovo” [in Ukrainian].

Yudin, E. H. (1978) A systematic approach and principle of activity: Methodology. the problems lie. science Nauki. Moskva : Nauka [in Russian].