Creative work of Maria Burmaka and Alyona Vinnytska in the context of Ukrainian pop rock development

Authors

  • Viacheslav Ovsiannikov

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2017.148970

Keywords:

Ukrainian rock music, pop rock, Maria Burmaka, Alyona Vinnytska

Abstract

The purpose of the research is to define pop rock as one of the areas of rock art through the example of such popular Ukrainian performers as Maria Burmaka and Alyona Vinnytska. Research methodology lies in application of integrated approach, which allows considering the work of pop rock performers as an integral phenomenon of the modem popular music culture, particularly, analyzing their poetic, composer and performer’s work in inseparable synthetic unity that is typical for minstrel tradition, to which the rock music belongs. Scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time in Ukrainian science there have been analyzed the creative work of such performers of 2000-s as Maria Burmaka and Alyona Vinnytska, namely lyrics and style guidelines of the genre and image. Conclusions. The creative work of Maria Burmaka and Alyona Vinnytska is representative for Ukrainian rock music in one of the most popular of its branches - pop rock. Both performers represent various sides of Ukrainian pop rock that © Овсянніков В. Г., 2017 have different origins, poetic and musical orientations. Maria Burmaka bases on the national musical traditions. Her work covers bard, folk and pop rock directions, the combination of which creates a unique personal style of the performer. In her texts, the singer focuses on Ukrainian folk poetry and creative work of the 20th century authors. That makes her texts rich in content and poetically perfect. Alyona Vinnytska as the author of the texts and music of her songs focuses on the traditions of Russian rock, originally combining them with elements of show business and using its advantageous elements for the development of her own artistic image.

Author Biography

Viacheslav Ovsiannikov

Postgraduate student of the Kiev National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

References

Алена Винницкая. Официальньш сайт [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.alenavinnitskaya.com/

Андрєєв Є. В. Композиційні моделі класичного року (на матеріалі творчості гурту The Doors) : авто- реф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Андрєєв Євген Валерійович ; Харківський національний універси¬тет мистецтв ім. І. П. Котляревського. - Х., 2014. - 16 с.

Васильєва Л. Л. Рок-музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.01 / Васильєва Лариса Леонідівна ; Київський національний університет культури і мистецтв. - К., 2004. - 19 с.

Ліва Н. В. Рок-культура як явище романтичної традиції : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 01 / Ліва Наталя Валеріївна ; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. - К., 2012. - 16 с.

Марія Бурмака. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.burmaka.kiev.ua.

Откидач В. М. Рок-музика як соціокультурне явище : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 26.00.01 / Откидач Володимир Миколайович ; Харківська державна академія культури. - Х., 2008. - 40 с.

Палій І. О. Трансдукція як явище музичної культури (на прикладі фортепіанного циклу М. Мусоргського "Картинки з виставки" і творчості рок-груп King Crimson та Pink Floyd) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 03 / Палій Ірина Олегівна ; Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. - Х., 2012. - 16 с.

Палкіна І. І. Жанр мелодекламації в українській рок-музиці / І. І. Палкіна // Вісник Національної ака¬демії керівних кадрів культури і мистецтв. - 2014. - № 4. - С. 144-148.

Палкіна І. І. Жанрова палітра концептуальних альбомів у творчості "Pink Floyd": від вокального цик¬лу до рок-опери / І. І. Палкіна // Мистецтвознавчі записки. - К. : Міленіум, 2014. - Вип. 25. - С. 144-153.

Тормахова В. М. Українська естрадна музика і фольклор: взаємопроникнення і синтез: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Тормахова Вероніка Миколаївна ; Національна музична академія Укра¬їни ім. П. І. Чайковського. - К., 2007. - 17 с.

Alena Vinnitskaya (2016). Retrieved from http://www.alenavinnitskaya.com/ [in Russian].

Andrieiev, Ye. V. (2014). Composite models of classic rock (on the material of of the group The Doors). Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts [in Ukrainian].

Vasilyeva, L. L. (2014). Rock-music as a factor of cultural development in the second half of the 20th century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Kiev’s National University Of Culture And Arts [in Ukrainian].

Liva, N. V. (2012). Rock-culture as a phenomenon of romantic tradition. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Maria Burmaka (2016). Retrieved from http://www.burmaka.kiev.ua/ [in Ukrainian].

Otkydach, V. M. (2008). Rock music as a socialculture phenomenon. Extended abstract of doctor’s thesis. Kharkiv: Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Paliy, I. O. (2012). Transduction as a phenomenon of musical culture (through the example of piano cycle M. Mussorgsky "Pictures at an Exhibition" and works of the rock bands King Crimson and Pink Floyd). Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts [in Ukrainian].

Palkina, I. I. (2014). Recitation-genre to music in Ukrainian rock-music. Visnyk of National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, 4, 144-148 [in Ukrainian].

Palkina, I. I. (2014). The genre variety of conceptual albums in creation of "Pink Floyd": from the song cycle to the rock opera. Mystesttvoznavchi zapysky, 25, 144-153 [in Ukrainian].

Tormkhova, V. N. (2007). Ukrainian popular music and folklore: interpenetration and synthesis. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].