Visualization of «spiritual reality» in the scenic composition «Yellow Sound» by W. Kandinsky

Authors

  • Alina Slivinska
  • Larysa Tzvetkova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180585

Keywords:

W. Kandinsky, «Yellow sound», «spiritual pyramid», composition, stage composition

Abstract

Purpose of the article. The article explores the concept of the «spiritual reality» by W. Kandinsky in the per- spective of the historical formation of the avant-garde. The study focuses on a better understanding of the meaning be- hind the use of spirit, creative spirit, spirituality, and the law of inner necessity in terms of this concept. «Spiritual pyramid» is considered as а visualization of spiritual development in the theory of W. Kandinsky. Methodology. To study the content of theoretical and scenic works of W. Kandinsky we apply historical, analytical, symbolic and allegor- ical methods. Scientific novelty. Based on the analysis of the theoretical works of V. Kandinsky, the article presents the artist‘s understanding of the essence of «spiritual reality» and describes the means of its visualization in the stage com- position «Yellow Sound». Conclusions. «Yellow sound» is an attempt by W. Kandinsky to go beyond the limits of traditional imagery in the visualization of the invisible, inner reality of being. Symbols of the art continuum of «Yellow sound» arise with the semantic codes used in dialogue with the outside world. Bold experiments in the stage composi- tion, including kinks of forms, separation of movement and colors into basic elements, deepening into abstract forms, create a new world of spiritual reality. Visual contact with color and form in a stage composition reveals the depths of spiritual reality. Yellow color acts as an epiphany of spirituality.

Author Biographies

Alina Slivinska

PhD in Philosophy, Assistant Professor, Institute of Design and Advertising, National Acade- my of Culture and Arts Management

Larysa Tzvetkova

Professor, Department of Choreographic Art, Kyiv National University of Culture and Arts

References

Автономова Н. Кандинский: художник и наука / Многогранный мир Кандинского. Москва: Наука, 1998. 208 с.

Бачелис Т.И. Эволюция сценического пространства. (От Антуана до Крэга) /Западное искусство ХХ века. Москва: Наука, 1978. С.148 –212.

Бодлер Ш. Об искусстве. Москва: Искусство, 1986. 421с.

Бодорр Ф., Кунцевич Д. В. Синтез искусств в работах французских декадентов и символистов / Ве- стник РУДН. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. Москва, 2016. ғ 4. С.173-180.

Герман М. Модернизм. Искусство первой половины ХХ века. Санкт Петербург: Азбука классика, 2008. 480с.

Житомирский Д. В., Леонтьева О. Т., Мяло К. Г. Западный музыкальный авангард после второй мировой войны. Москва: Музыка, 1989. 302с.

Кандель Е. Век самопознания. Поиски бессознательного в искусстве и науке с начала XX века до наших дней: пер. с англ. Москва: Corpus, 2016. 720с.

Кандинский В.В. К вопросу о форме: Избранные труды по теории искусства, в 2 т. Т.1. Москва: Гилея, 2001. 428с.

Кандинский В. О духовном в искусстве. Москва: Директ - Медиа, 2014. 101с.

Кандинский В. В. О сценической композиции: Избранные труды по теории искусства, в 2 т. Т.1. Москва: Гилея, 2001. 428с.

Кандинский В. Содержание и форма: Избранные труды по теории искусства, в 2 т. Москва, 2001, Т.1. 428с.

Кандинский В. Точка и линия на плоскости. Санкт Петербург: Азбука - Классика, 2001. 240с.

Крымская И.И. История театральных воплощений сценической композиции Василия Кандинского

«Желтый звук» / Вестник Академии Русского балета им. А.Я. Вагановой. Санкт Петербург, 2014. ғ 3 (32). С. 152-166 .

Махлин В. Л. Второе сознание. Подступы к гуманитарной эпистемологии. Москва: Знак, 2009.

с.

Махлин В. Л. «Участное мышление». Философский проект М. М.Бахтина в контексте онтологиче-

ского поворота ХХ в. / Историко-философский ежегодник. Москва: Аквилон, 2018. Т. 33. С. 267–292.

Ортега-и-Гассет Х. Эстетика. Философия культуры. Москва: Искусство, 1991. 588 с.

Петренко В. Ф. Смыслы существования / Перспективы психологической науки и практики: мате- риалы международной научно - практической конференции, г. Москва,

июня 2017. Москва: Московский го- сударственный университет дизайна и технологии. 2017. С. 104-108.

Шѐнберг – Кандинскому.19.03.1912 / Василий Кандинский. Арнольд Шѐнберг. Переписка 1911- 1936. Москва: Grundrisse, 2017. 224с.

Avtonomova N. (1998). Kandinsky: Artist and Science. The multifaceted world of Kandinsky. Moscow: Nauka [in Russian].

Bachelis T.I. (1978). The evolution of stage space. (From Antoine to Craig). Western Art of the Twentieth Century. Moscow: Nauka [in Russian].

Baudelaire S. (1986). On Art. Moscow: Iskusstvo. [in Russian].

Bodorr F., Kuntsevich D.V. (2016). Synthesis of the arts in the works of French decadents and Symbolists

/ Bulletin of RUDN. Series Theory of Language. Semiotics. Semantics, 4,173-180 [in Russian].

Herman M. (2008). Modernism. The art of the first half of the twentieth century. St. Petersburg: Azbuka klassika [in Russian].

Zhitomirskiy D.V., Leontyeva O.T., Myalo K.G. (1989). Western musical avant-garde after the Second World War. Moscow: Muzy`ka [in Russian].

Kandel E. (2016). Century of self-knowledge. The search for the unconscious in art and science from the beginning of the XX century to the present day: Per. from English. Moscow: Corpus [in Russian].

Kandinsky V.V. (2001). On the question of form: Selected works on the theory of art, in 2 volumes. Vol.1. Moscow: Gileya [in Russian].

Kandinsky V. (2014). On the spiritual in art. Moscow: Direct – Media [in Russian].

Kandinsky V.V. (2001). On the stage composition: Selected works on the theory of art, in 2 volumes. Vol.1. Moscow: Gileya [in Russian].

Kandinsky V. (2001). Content and form: Selected works on the theory of art, in 2 volumes. Vol.1. Moscow: Gileya [in Russian].

Kandinsky V. (2001). Point and line on the plane. St. Petersburg: Azbukа - Кlassika [in Russian].

Krymskaya I.I. (2014). The history of theatrical incarnations of Vasily Kandinsky‘s stage composition Yellow Sound. Bulletin of the Russian Ballet Academy AND I. Vaganova. 3 (32), 152-166 [in Russian].

Makhlin V. L. (2009). The Second Consciousness. Approaches to humanitarian epistemology. Moscow: Znak [in Russian].

Makhlin V. L. (2018). ―Participatory thinking‖. The philosophical project of M. M. Bakhtin in the context of the ontological turn of the twentieth century. Historical and Philosophical Yearbook. (Vols. 33), (pр. 267–292). Moscow: Akvilon [in Russian].

Ortega y Gasset H. (1991). Esthetics. Philosophy of Culture. Comp. V. E. Bagno. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Petrenko V. F. (2017). Sense of Existence / Perspectives of Psychological Science and Practice: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 104-108). Moscow Moscow State University of Design and Technology [in Russian].

Wassily Kandinsky. Arnold Schoenberg. Correspondence 1911-1936. (2017). Moscow: Grundrisse [in Russian].

Downloads

Published

2018-11-24

Issue

Section

Мистецтвознавство