СОЦІОКУЛЬТУРНА ІНТЕГРАЦІЯ РОМІВ В УКРАЇНСЬКУ КУЛЬТУРУ ХХІ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРЧОСТІ ІГОРЯ КРИКУНОВА ТА ПЕТРА ЧОРНОГО)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190593Keywords:
етнічна група, руска рома, серви, ромське мистецтво, Ігор Крикунов, Петро Чорний, культура України, соціокультурна інтеграція.Abstract
Мета: дослідити соціокультурну інтеграцію ромів в українську культуру ХХІ століття, визначити феноменромського мистецтва серед відомих діячів української сцени (на прикладі творчості Ігоря Крикунова, Петра
Чорного), прослідкувати взаємозв’язок і взаємовпливи їхньої творчості на формування української культури.
Методологія дослідження ґрунтується на використанні культурно-генетичного, соціологічного, структурно-
системного, порівняльного методів для виявлення джерел походження і сутнісних характеристик представників
різних етнічних груп ромів як специфічної складової культурного життя і новітньої структури українського соціуму.
Наукова новизна статті полягає у тому, що в ній уперше визначається поняття «ромське мистецтво», проводиться
порівняльна характеристика різних ромських груп (сервів, руска рома), виявляється походження, формування,
сучасний стан та вплив ромського мистецтва на розвиток української культури ХХІ ст. Висновки. Соціокультурна
інтеграція ромів має значний вплив на розвиток української культури ХХІ століття. В Україні проживає велика
кількість ромських етногруп. Найбільшого поширення набули три групи ромського населення: серви, або українська
рома, руська рома та ловарі. Роми активно включалися в суспільні процеси, привносячи в країну, в якій жили, власні
культурні цінності. Так, в сучасному мистецтві досить важливим є внесок ромських митців. Дослідження творчості
представників сучасного ромського мистецтва дає підстави стверджувати, що ці особистості позиціонують власну
творчість невід’ємною частиною української культури. Це прослідковується на творчості Петра Чорного та Ігоря
Крикунова, мистецтво яких є надбанням для української культури і яскраво демонструє соціокультурну інтеграцію
ромів в українську культуру ХХІ століття.
References
Наулко В. І., Зіневич Н. О. Цигани в Україні. Енциклопедія історії України. В 10 т. Т. 1 / редкол.: В. А. Смолій та
ін. Київ: Наук. думка, 2013. 688 с.
Серви // Циганські етногрупи на пострадянському просторі URL : http://gypsy-life.net/likbez.htm (дата
звернення: 16.09.2019).
Чередниченко Т. Циганский романс. URL : https://www.belcanto.ru/cygansky.html (дата звернення: 10.09.2019).
Чорний П. Не уявляю, щоби давав концерт Геббельсу через «аполітичність». URL: https://glavredInfo /kultura/
-petr-chernyy-ne-predstavlyayu-chtoby-ya-dal-koncert-gebbelsu-iz-za-apolitichnosti.html (дата звернення: 30.08.2019).
Поліщук Т. Ми циганщину ніколи не проповідували. День. 2018. №23–24. C. 36. URL :
https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/my-cyganshchynu-nikoly-ne-propoviduvaly (дата звернення: 11.09.2019).
Циганський академічний театр «Романс» офіційна сторінка, URL : http://teatr-romans.com.ua (дата звернення:
09.2019).
Петро Чорний у Полтаві // 0532.ua. Сайт міста Полтави. URL : https://www.0532.ua/news/2301833/petro-cornij-upoltavi-
rozpoviv-pro-batl-iz-trampom-robotu-na-zelenskogo-ta-rol-aski-v-neulovimyh-mstitelah (дата звернення: 10.09.2019).
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).