ФОЛК-ОПЕРА «КОЛИ ЦВІТЕ ПАПОРОТЬ» Є. СТАНКОВИЧА: ІСТОРІЯ ТА РЕЖИСЕРСЬКІ РЕФЛЕКСІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190597Keywords:
папороть, феєрія, фолк-опера, лібрето, авангард, фольклор, сюжет, композиція, образ, трансформація, художня ідея.Abstract
Метою роботи є аналіз особливостей постановки фолк-опери Є. Станковича «Коли цвіте папороть» та основнірежисерські підходи до постановки цього твору наприкінці ХХ на початку ХХІ століття. Методологія дослідження
базується на міждисциплінарному підходів, який дозволяє використовувати здобутки історії культури, музикознавства,
театрознавства, культурології та ін. У статті було використано ряд методів: порівняльний, який дозволив порівняти
сценографію оригінальної вистави та її інтерпретації в Львівській національній опері; історичний допоміг
проаналізувати соціально-політичні обставини за створювалася ця вистава; метод синтезу дозволив розкрити
варіативність форм постановки опери Є. Станковича. Науковою новизною дослідження є висвітлення трансформації
сюжетно-композиційної специфіки фолк-опери «Коли цвіте папороть» Є. Станковича та її сучасні режисерські
інтерпретації на прикладі фолк-опери-балету «Коли цвіте папороть» Львівської національної опери. Висновки: Таким
чином, незважаючи на складну долю постановки фолк-опери Є. Станковича «Коли цвіте папороть», цей твір увійшов в
історії української культури як зразок «нової фольклорної хвилі», який у ХХІ столітті переживає свій Ренесанс у формі
різноманітних режисерських інтерпретацій, особливе місце серед яких займає постановка Львівської національної
опери 2017 року, яка характеризується поєднанням просторово-часового вимірів рефлексії національної автентичної
культури предків та сьогодення.
References
Денисюк Ж. З. Постфольклор як предмет гуманітарних досліджень: до постановки питання // Вісник
Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: науковий журнал, 2016. № 2. С. 19–23.
Ізваріна О. М. Оперна режисура в українському музичному театрі 20-х років ХХ століття // Музичне
мистецтво в освітологічному дискурсі: [зб. наук. праць], 2018, № 3. С. 66–70.
Маркевич Л. А. До питання модернізації художньої мови балетних вистав 60-80 років ХХ століття. //
Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: [зб. наук. праць], 2018. Вип. 26. С. 75 – 84.
Солов’яненко А. Оперна режисура у сучасних наукових дослідженнях. // Проблеми взаємодії
мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти, 2012. Вип. 34. С. 370–378
Станкович-Спольська Р. «Цвіт папороті» Євгена Станковича: проблема жанру: автореферат дис.
дослідження на здоб. наук. ступ. кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво.
Київ: Національної музичної академії України імені П.І.Чайковського, 2005. 21 с.
Чекан Ю. Образ світу в музиці: від метафори до категорії // Історія музики в минулому і сучасності:
науковий вісник НМАУ ім. П.І.Чайковського, 2000. Вип. 12. С. 221–228.
Чекан Ю. П’ять поглядів на «Цвіт папороті» // Moderato, 8 січня 2018 URL:
http://moderato.in.ua/events/p-yat-poglyadiv-na-tsvit-paporoti.html (з екрану 03.12.2019 р.)
Шевчук-Назар Л. Новородження фольк-опери Євгена Станковича «Коли цвіте папороть» у Львові.
Львів, 2018. URL https://opera.lviv.ua/novorodzhennya-folk-opery-yevgena-stankovycha-koly-tsvite-paporot-u-lvovi/
(з екрану 02.12.2019)
Щербаков В. В. Хореографічні рефлексії творів українських композиторів (В. Губаренка, М. Скорика
та Є. Станковича) у постановках А. Шекери та Р. Поклітару // Мистецтвознавчі записки: [зб. наук. праць], 2018.
Вип. 33. С. С. 102 – 109.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).