БАЛЕТ «МАРНА ПЕРЕСТОРОГА» В ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАЛЕТНОГО ТЕАТРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190603Keywords:
Жан Доберваль, «Марна пересторога», класичний танець, український балетний театр.Abstract
Метою публікації стало вивчення європейських хореографічних традицій на українській балетній сценівпродовж ХХ – початку ХХІ століть на прикладі балету «Марна пересторога» (на основі музичних партитур
П. Гертеля та Л. Герольда). Методологія роботи включає використання таких культурологічних методів
дослідження: загальноісторичного, порівняльно-історичного, аналітичного та біографічного. Наукова новизна
публікації полягає в тому, що в ній уперше проаналізовано художні особливості хореографічних редакцій «Марної
перестороги», поставлених на українській балетній сцені впродовж ХХ – початку ХХІ століть. Висновки. За час
свого існування з 1789 року балет «Марна пересторога» привертав до себе увагу багатьох видатних хореографів, а
виконавцями головних партій у ньому ставали зірки балету світового масштабу. Проте всі створені спектаклі,
незважаючи на їхню різну музичну основу, міцно спиралися на першу постановку Ж. Доберваля. Художні
особливості хореографічних редакцій «Марної перестороги», поставлених на українській балетній сцені, полягали у
створенні атмосфери «сільської ідилії», притаманної виставам кінця ХVІІІ століття; підборі танцювальної лексики,
що зберігала специфіку давніх постановок, втілених на європейських сценах упродовж ХІХ століття; вдалому
поєднання пластичних та пантомімічних «діалогів», які сприймалися як справжні жанрові мініатюри; проникливому
розумінні стилістичних ознак постановок солістами та кордебалетом.
References
Красовская В.М. Западноевропейский балетный театр: Очерки истории: Преромантизм. Ленинград:
Искусство, 1983. 431 с.
Кухарчук М. Свято, що зветься балет. Молода гвардія. 1982. 30 липня. С. 4.
Пасютинская В. Волшебный мир танца. Москва: Просвещение, 1985. 223 с.
Сайко О. Легендарний Спартак українського балету. Україна молода. 2010. 28 жовтня. С. 13.
Станішевський Ю. Національний академічний театр опери та балету України імені Т. Шевченка:
історія і сучасність. Київ: Музична Україна, 2002. 734 с.
Станішевський Ю. Український балетний театр. Київ: Музична Україна, 2008. 411 с.
Туркевич В. Хай іскриться сміх. Театрально-концертний Київ. 1981. № 18. С. 2.
Фоменко К. Не только балет. Комсомольское знамя. 1981. 30 декабря. С. 3.
Яворський Е. Комедія на балетній сцені. Вечірній Київ. 1981. 1 грудня. С. 3.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).