КОНЦЕРТ ДЛЯ АЛЬТ-САКСОФОНА З ОРКЕСТРОМ ES DUR О. ГЛАЗУНОВА: ВЗІРЕЦЬ СВІТОВОЇ КЛАСИКИ В КОНЦЕРТНОМУ РЕПЕРТУАРІ САКСОФОНІСТА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190615Keywords:
індивідуальний стиль Олександра Глазунова, тема, монотематизм, тематичний розвиток, сонатне allegro, композиція, драматургія.Abstract
Мета роботи — більш детально розглянути з точки зору музичної мови та форми концерт для альт-саксофона з оркестром Es dur композитора Олександра Константиновича Глазунова, створений у 1934 році.
Методологія дослідження, яка охоплює текстологічний метод (вивчення партитури) та детальний музично-
теоретичний аналіз (з актуалізацією функціонального аналізу та жанрово-стильового синтезу), дозволила під
новим кутом зору побачити перший в історії саксофона концертний опус. Наукова новизна полягає в
застосуванні названих методів дослідження до маловивченого об'єкта, що сприяє більш повному розкриттю
художньої концепції композитора та активізації індивідуальної виконавської інтерпретації. Висновки. Концерт
для альт-саксофона О. К. Глазунова — окраса та невід'ємна складова репертуару сучасного саксофоніста (як
класичного, так і джазового). Вивчені в концерті особливості монотематизму виявляють розкішний мелодичний
хист автора твору. Простежені оригінальні жанрово-інтонаційні витоки, засоби тематичного розвитку та
побудови розділів одночастинної поемної композиції, що вбирає риси сонатного allegro та тричастинного
концертного циклу, —неповторно-самобутні риси стилю всесвітньо відомого композитора.
References
Актисов В.Г. Произведения для саксофона в творчестве А. К. Глазунова: дис. … канд.
искусствоведения: 17.00.02. Санкт-Петербургская консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова. Санкт-
Петербург, 2013. 223 с.
Беговатова М.А. Современное исполнительство на саксофоне в аспекте расширения звуковых
возможностей инструмента: автореф. дисс… кандидата искусствоведения: 17.00.02. Казань, 2012. 26 с.
Глазунова-Гюнтер Е. Мой отец — Александр Глазунов. Советская музыка, 1990. №10. С. 46−55.
Кириллов С.В. Техника игры на саксофоне и проблемы интерпретации оригинальных произведений:
Дис. … канд. искусствоведения 17.00.02: Ростов на Дону, 2010. 166 с.
Латышев Н.А. Два концерта А.К. Глазунова: опыт текстологического исследования. Музеи театра и
музыки в международном пространстве: Опыт, традиции, сотрудничество. Материалы научно-практической
конференции. Санкт-Петербург, 2008. С. 160−173.
Левин С.Я. Произведения для духовых инструментов. А.К.Глазунов. Музыкальное
наследие: Исследования. Материалы. Публикации. Письма: в 2-х т. Т.1/ Под ред. И.В. Голубовского.
Ленинград: Музгиз, 1959. С. 219−313.
Понькина А.М. «Саксофон в музыкальной культуре ХХ века (на материале сонатного творчества
зарубежных и украинских композиторов)»: дис. ... кандидата искусствоведения: 17.00.03. Харьков, 2009. 263 с.
Рыжкова Н.А.А.К. Глазунов и М.О. Штейнберг: история одной переписки. Музеи театра и музыки в
международном пространстве: Опыт, традиции, сотрудничество. Материалы научно-практической
конференции. Санкт-Петербург, 2008. С. 184−193.
Luckey R. Saxofone Altissimo High Notes, Development for the Contemporary Plager / Lafayette; Olympia
Music Publishing, 1992. 200 p.
Sobchenko A. Letters from Glazounov “ The Saxophone Concerto Years” // Saxophone Journal.
September/October 1997. P. 66— 70.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).