АФЕКТ В ТЕОРІЇ ТА ВИКОНАВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ «STYLUS PHANTASTICUS» (НА ПРИКЛАДІ «ХРОМАТИЧНОЇ ФАНТАЗІЇ» Й. С. БАХА)

Authors

  • Наталія Фоменко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190621

Keywords:

афект, теорія афектів, музично-риторичні фігури, агогічні прийоми, Stylus Phantasticus, Бароко

Abstract

Мета роботи – розкриття засобів виразного та стилістично-коректного виконання клавірних творів
«фантазійного стилю» доби Бароко. Методологія дослідження базується на комплексному підході, спирається
на історико-стильовий, інтерпретаційний методи, метод семантичного та етимологічного аналізу музичного
тексту. Наукова новизна роботи полягає у залученні новітніх поглядів на проблеми та особливості музичної
риторики та категорію афекту зокрема. Висновки: виявлено, що як смислотворчий фактор для професійної
музичної творчості європейського Бароко, афект визначає не лише композиційно-стилістичні особливості
музичного тексту, але й засоби його виконавського втілення – артикуляцію, агогіку, тощо. На матеріалі
«Хроматичної фантазії» Й. С. Баха виявлені системні рівні впливу афектів та запропоновані практичні шляхи
виконавського розв’язання художніх завдань, що висуває до інтерпретатора відомий музичний твір.

References

Гудимова С. Риторика и аффекты в музыке Барокко. URL : https://cyberleninka.ru/article/v/ritorika-i-affekty-vmuzyke-

barokko

Захарова О. Риторика и западноевропейская музыка XVII – пер. пол. XVIII вв.: принципы, приемы. Москва :

Композитор, 1983. 280 с.

Лобанова М. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. Москва : Музыка,

320 с.

Копчевский Н. Клавирная музыка. Вопросы исполнения. Москва : Музыка, 1986. 95 с.

Насонов Р. Музыкальная риторика Афанасия Кирхера: к истории «готовых слов» / Роман Насонов //

Музыкальное искусство и наука в XXI веке: история, теория, исполнительство, педагогика: сб. ст. по материалам науч.

конф., посвящ. 40-летию Астрах. гос. консерватории. Астрахань, 2009. С. 115–121.

Ханнанов И. Риторика в Барокко и в Романтизме: Позиционирование субъекта / Ильдар Ханнанов //Логос.

№. 3. С. 166–174.

Шадрина-Личак О. Безтактова прелюдія як репрезентант французького клавесинного стилю ХVIІ – початку

ХVIII століття: аспекти виконавського прочитання: автореф. дис… канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне

мистецтво». Київ, 2011. 16 с.

Apel W. The History of Keyboard Music to 1700, trans. and rev. by Hans Tischler / Willi Apel. Bloomington:

IndianaUniversity Press, 1972. 446 p.

Bartel D. Musica poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press,

471 p.

Bartel D. Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laabel, 2007. 303 s.

Buelow G. J. The Theory of Affect. URL: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/

001. 001/omo -9781561592630-e-0000000253

Collins P. The Stylus Phantasticus and Free Keyboard Music of the North German Baroque. Bodmin, Cornwall :

ASNGATE, 2008. 229 p.

Descartes R. Compendium of Music. Rome: American Institute of Musicology, 1961. 55 p.

Dissmore L. Baroque Music and the Doctrine of Affections: Putting the Affections into Effect. Cedarville University,

URL: https://digitalcommons.cedarville.edu/cgi/viewcontent.cgi?Article=1384&context=research_scholarship_symposium.

Farnsworth R. How the Other Half Sounds: An Historical Survey of Musical Rhetoric during the Baroque and After.

Rhetoric Society Quarterly 20. 1990. №3. P. 213 218.

Geck M. Bach. London: Haus Publishing, 2003. 178 p.

Heyghen P. Workshop 17-18th Centuries. Baroque Music of France & Italy Early music Earlymusic Festival. 2002.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=9Xb-VtYVEjk&t=695s.

Krummacher F. Bach's Free Organ Works and the Stylus Phantasticus // J. S. Bach as Organist: His Instruments, Music,

and Performance Practices: ed. by G. Staufferand, E. May. Bloomington : Indiana University Press, 1986. pp. 157-171.

Lasocki D. Quantz and the Passions: Theory and Practice // Early Music. 1978. №6. P. 559.

Mattheson J. Der vollkommene Capellmeister. Hamburg: Christian Herold, 1739. 146 p.

Lenneberg H. Mattheson on Afect and Rhetoric in Music // Yale University Department of Music, 1958. 86 p.

Paul C. Jean-Philippe Rameau (1683-1764), the Musician as Philosophe // Proceedings of the American Philosophical

Society, 1970. Vol. 114. No. 2. pp. 36–42.

Stembridge C. Music for the Cimbalo Cromatico and the Split-Keyed Instruments in Seventeenth-Century Italy /

Christopher Stembridge. – Performance Practice Review. – 1992. – Vol. 5: No. 1, Article 8. DOI: 10.5642/perfpr.199205.01.08

Taruskin R. The Oxford History of Western Music: The Earliest Notations to the Sixteenth Century / Richard Taruskin. –

Vol.1 – Oxford: Oxford University Press, 2005. 566 p.

Wilson D. The Role of Patterning in Music / Dana Wilson // Leonardo. 1989. 22, no. 1. pp. 101–106.

Published

2019-03-26

Issue

Section

Мистецтвознавство