СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА

Автор(и)

  • Viktoria Pishchanska

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148430

Ключові слова:

декоративно-ужиткове мистецтво, українське козацтво, духовна культура, художня творчість, козацьке бароко

Анотація

Мета роботи полягає у доведенні світоглядної значущості козацької духовної культури в мистецьких процесах кінця XVII – першої половини XVIII ст., які відбувалися в Україні під впливом загальноєвропейських тенденцій бароко та феномена українського козацтва; в окресленні жанрово-тематичних і художньо-образних особливостей козацького декоративно-ужиткового мистецтва, що залишаються у зоні дії існуючих упереджень у контексті загальних тенденцій стильового розвитку українського мистецтва досліджуваного періоду. Методологія дослідження пов’язана із застосуванням компаративного, історико-культурного та герменевтичного методів. Зазначений методологічний підхід дає змогу піддати стильовому аналізу пам’ятки козацького декоративно-ужиткового мистецтва, завдяки яким можна стверджувати про його автентичність та самобутність. Наукова новизна даної розвідки пов’язана із включенням козацького декоративно-ужиткового мистецтва в культурний контекст доби бароко, з аналізом художньо-пластичного втілення духовних цінностей у прикладному мистецтві українських козаків. З причини малодослідженості козацької духовної культури як такої, а також через нечисленність відповідних теоретичних джерел з рефлексії козацького мистецтва до розгляду долучені зразки декоративно-прикладного мистецтва, створені у XVII–XVIII ст. на запорозьких теренах. В аналізі культурних артефактів ми виходили з того, що релігійно-світоглядні та художньо-стильові особливості козацького бароко можна вивести із символіки мистецьких творів, яка у бароковій стилістиці козацького мистецтва базується на єдності мистецтва і релігії. Висновки. Автор доходить висновку, що декоративно-прикладне мистецтво українського козацтва XVII–XVIII століть – яскравий приклад синкретичного поєднання споконвічних народних підвалин української етнічної культури, заснованих на гармонійному поєднанні локальних художніх традицій з релігійними засадами та естетичними відзнаками козацького бароко.


Біографія автора

Viktoria Pishchanska

кандидат культурології, доцент, докторант Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв


Посилання

Грушевський М. С. Ілюстрована історія України / М. С. Грушевський. – репринт. вітвор. вид. 1913 р. – К. : МП "Райдуга", 1992. – 524 с.

Драган М. Д. Українська декоративна різьба / М. Д. Драган. – К. : Мистецтво, 1970. – 203 с.

Історія українського мистецтва : В 6 т. / Гол. Ред. М. П. Бажан. – Т. 3 : Мистецтво другої половини ХVІІ–ХVІІІ ст. – К. : УРЕ, 1968. – 440 с. : іл.

Логвин Г. Н. По Україні : Стародавні мистецькі пам’ятки / Г. Н. Логвин. – К. : Мистецтво, 1968. –

с.

Лозко Г. С. Етнодержавство. Філософсько-теоретичний вимір: курс лекцій / Г. С. Лозко. –

Мандрівець, 2012. – 384 с.

Овсійчук В. А. Українське малярство Х–XVIIІ ст.: проблема кольору / Володимир Антонович Овсійчук. – Л. : Інститут народознавства НАН України, 1996. – 479 с.

Путешествіе антіохійскаго патріарха Макарія въ Россію въ половинъ XVII въка описанное его сыномъ, архидіакономъ Павломъ Алепскимъ. Переводъ съ арабскаго Г. Муркоса. Выпускъ второй. (От Днъстра до Москвы). – Москва. Университетская типография. Страстной бульвар, 1897. 202 с.

Україна – козацька держава: наукове вид. / Упоряд. Недяк В. В. ; Наукові ред.. Щербак В. О., Федорук О. К. – К. Вид. : "Емма", 2004. – 1216 с.: 5175 іл.

Українська культура: лекції за ред. Д. Антоновича / Упор. С. В. Ульяновська; Вст. ст. І. М. Дзюби; Перед. слово М. Антонович; Додатки С. В. Ульяновської, В. І. Ульяновського . – Київ : Либідь, 1993. – 592 с.

Українське бароко:у 2 т. / [кер. проекту Д. Наливайко; редкол.: Д. Горбачов, Я. Ісаєвич, І. Ісіченко та ін.]. – К. : Акта, 2004. – Т. 1. – 635 с.

Яворницкий Д. І. Історія запорозьких козаків: У 3 т. / Редкол.: П. С. Сохань (відп. ред.) та ін. – К. : Наук. думка, 1901. – (Пам’ятки іст. думки України). – Текст укр.. та рос. мовами. – Т. І. – 592 с.

Яворницький Д. І. Запорожжя в залишках старовини і переказах народу / Д. І. Яворницький ; підгот. тексту С. В. Абросимової, Н. Є. Василенко; за заг. ред. Н. І. Капустіної. – 3-тє вид., випр. і допов. – Д. : АРТ-Прес, 2005. – Ч. 1. – 312 с.

Hrushevsky, M.S. (1992). Illustrated History of Ukraine. Kyiv: MP "Radyga" [in Ukrainian].

Dragan, M.D. (1970). Ukrainian decorative carving Kyiv: Arts [in Ukrainian].

Bazhan, M.P. (Eds.). (1968).The history of Ukrainian art in the 6 Vol. Vol 3: The Art of the second half of the eighteenth century. Kyiv: URE [in Ukrainian].

Logvyn, G.N. (1968). For Ukraine: Ancient art monuments Kyiv: Arts [in Ukrainian].

Lozko, G.S. (2012). Etnoderzhavstvo. Philosophical and theoretical dimension. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].

Ovsiychuk, V.A. (1996). Ukrainian painting X-XVIII centuries. Lviv: Institute of National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Puteshestvie antiohiyskaho Patriarch Macarius vъ Rossio vъ half of the XVII century opysannoe ego sыnom, arhydiakonomъ Paul Alepskymъ. (That Dnъstra to Moscow). (1897). Moscow: Unyversytetskaya tipografiya [in Russian].

Nedyak, V.V. (Eds.). (2004). Ukraine – Cossack State. Kyiv: Emma [in Ukrainian].

Antonovich, D. (1993). Ukrainian culture: lectures. S.V. Ulyanovska (Ed.). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Nalyvayko, D. (Eds.). (2004). Ukrainian Baroque: in 2 vol. Vol. 1. Kyiv: Akta [in Ukrainian].

Yavornytsky, D.I. (1991). Zaporozhye Cossacks history. P.S. Sokhan (Ed.) et al. (Vols. 1). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Yavornytsky, D.I. (2005). Zaporozhye in the remains of ancient people and legends. Part 1. Dnipropetrovsk: ART-Press [in Ukrainian].

##submission.downloads##