ОБРАЗИ УКРАЇНСЬКИХ ПОЛІТИЧНИХ ДІЯЧІВ У ЖИВОПИСІ УСПЕНСЬКОГО СОБОРУ КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ XVIII−ХХІ СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190594Ключові слова:
сакральне мистецтво, монументальний живопис, Києво-Печерська лавра, Успенський соборАнотація
Мета статті – дослідити трансформацію галереї образів українських політичних діячів у живописній декораціїУспенського собору Києво-Печерської лаври XVIII−ХХІ ст. Методологія дослідження ґрунтується на використанні
історико-культурного, мистецтвознавчого аналізу для вивчення архівних джерел і фотографій, живописних композицій
Успенського собору. Наукова новизна роботи. Розкрито історичний розвиток образів українських князів і гетьманів у
розписах Успенського собору Києво-Печерської лаври XVIII−ХХІ століть. Простежено трансформацію семантики
образів князів і композиції галереї благодійників. Визначено семантику галереї благодійників у сучасному живописі
собору. Висновки. У бароковій декорації Успенського собору XVIII століття існувала галерея князів-благодійників. У
1770-х (Захарія Голубовський, 1772–1777) було зображено князів та княгинь України-Русі, російських царів. У
написаній заново галереї (І. Юрін, 1811) образи князів і царів збереглись, жіночі образи зникли, але з’явились образи
українських гетьманів (І. Скоропадський, Б. Хмельницький, І. Мазепа). У 1835 р. зображення гетьманів зафарбували. У
новій декорації собору (В. Верещагін, 1894–1900) образи князів-благодійників поступилися місцем образам князів-
святих. Образ київського князя Святослава Ярославича, який взяв участь у закладанні Успенського собору, зберігався в
усіх розписах XVIII−ХХІ ст. У сучасних розписах собору в основу галереї благодійників покладено живопис 1772–
1777 рр. та 1811 р. Її складають образи гетьманів, князів, княгині, царів. У сучасній галереї благодійників (А. Гончар,
О. Григоров, 2012–2013) акцентовано ідею предстояння перед Богородицею з Немовлям, ідею відповідальності
політичних діячів.
Посилання
Петров Н. Об упраздненной стенописи великой церкви Киево-Печерской Лавры // Труды Киевской
духовной академии. 1900. № 4. С. 579–610.
Эртель А. Д. О стенописи великой Успенской церкви Киево-печерской лавры // Труды Киевской духовной
академии. 1897. № 4. С. 500–527
Кузьмин Е. М. Несколько соображений по поводу уничтоженных и уцелевших памятников старины в Киево-
Печерской лавре // Искусство и художественная промышленность. 1900. Февраль. С. 223–240.
Яремич С. Памятники искусства XVI и XVII ст. в Киево-Печерской лавре // Киевская старина.1900. Июнь. С.
–390.
Жолтовський П. М. Монументальний живопис на Україні XVII–XVIII ст. Київ : Наук. думка, 1988. 159 с. : іл.
Белецкий П. Украинская портретная живопись XVII–XVIII вв. Ленинград : Искусство, 1981. 256 с. : ил.
Сіткарьова О. В. Успенський собор Києво-Печерської Лаври. Київ : Свято-Успенська Києво-Печерська
Лавра, 2000. 232 с. : iл.
Сліпченко Н., Ошуркевич Л., Сьомочкін І. Концепція відтворення стінопису Успенського собору Києво-
Печерської лаври // Вісник інституту «Укрзахідпроектреставрація». Львів, 2000. Число 11. С. 101–144.
[Лукьянов Иоанн]. Путешествие в святую землю священника Лукьянова // Русский архив. 1863. № 1. С. 21–64.
Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського Фонд І. Справа 5412. [без року].
Бардік М. А. Оновлення монументального живопису Успенського собору Києво-Печерської лаври і Софії
Київської в першій половині ХІХ століття : монографія. Київ, 2019. 310 с. : іл.
Центральний державний архів України, м. Київ. Ф. 128. Опис 1 загальний. Справа 1824. 1835.
[Лебединцев Ф.]. К портрету гетмана И. С. Мазепы // Киевская старина. 1887. Январь. С. 188–191.
[Лебединцев Ф.]. Еще о портрете И. С. Мазепы // Киевская старина. 1887. Февраль. С. 370–372.
Цыбульский К. Ненаучные приемы в научном деле (По поводу одного газетного известия о редком
портрете Мазепы) // Киевская старина. 1887. Февраль. С. 377–383.
А. Л. [Лазаревский А.]. Заметки о портретах Мазепы // Киевская старина. 1899. Март. С. 453–462.
Ковалевська О.О. Нові підходи до пошуку достовірних зображень гетьмана Івана Мазепи // Український
історичний журнал. 2007. № 3. С. 152–167.
Павленко С. Іван Мазепа. Прижиттєві зображення гетьмана та його наближених. Київ : Мистецтво, 2018.
с. : іл.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.