ЛІНГВІСТИЧНО-КОМУНІКАТИВНА ГРА ЯК ЗАСІБ ВИРАЖЕННЯ ЦІННІСНИХ ДОМІНАНТ У ТЕКСТАХ ПОСТФОЛЬКЛОРУ

Автор(и)

  • Zhanna Denysyuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/149761

Ключові слова:

постфольклорні тексти, лінгвістична гра, комунікація, ігрові модуси, ціннісні домінанти

Анотація

Мета дослідження - виявити основі характеристики лінгвістично-комунікативної гри в постфольклорних тестах, за допомоги якої репрезентуються їх ціннісно-смислові концепти. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, лінгвістичного, аксіологічного, культурологічного методів у вивченні поняття лінгвістичної гри у текстах постфольклору. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше застосовано поняття комунікативно-лінгвістичної гри до аналізу постфольклорних текстів та виявлення їх ціннісно-смислових домінант. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що репрезентація ціннісно-смислових концептів у текстах постфольклору значною мірою обумовлюється технологічними особливостями існування цифрового середовища, що впливає на способи вираження ідейно-смислового наповнення. Варіативність текстів постфольклору як суто вербальних, так і з застосуванням полімодальних знакових систем обумовлює формування стилістично-змістових виражальних засобів, серед яких вирізняється загальний принцип ігрофікації (лінгвокреативна гра) та креолізації. В межах карнавалізованого середовища інтернету та розважально-сміхових форматів постфольклору за допомоги лінгвістичної гри досягається формування нових способів осмислення повсякденної дійсності в площині аксіологічного оцінювання та сучасних ціннісних орієнтирів суспільства. Відтак численні постфольклорні твори, що постають в ході повсякденних комунікативних практик, містять актуальну поточну інформацію для широкого загалу, втілену в експресивних мовно-стилістичних та художніх образах.


Біографія автора

Zhanna Denysyuk

кандидат культурології, начальник відділу наукової та редакційно-видавничої діяльності Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв


Посилання

Ворошилова Е. С. Интерактивность как выразительное средство эстетических практик в условиях киберпространства / Е. С Ворошилова // Вестник Томского государственного университета. - 2010. - № 332. - С.59-62.

Дьолог О. С. Інтернет-сленг у сучасному українському медіа-просторі / О. С. Дьолог // Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ: зб. матеріалів Міжнар. наук.- практ. конф., м. Київ (5 березня 2016 р.). - К.: КНЕУ, 2016. - С. 20-24.

Євграфова А. О. Стьоб як мовна практика сучасного деідеологізованого суспільства / А. О. Євграфова // Філологічні трактати. - 2009. - №1. - С.42-50.

Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс / В. И. Красик. - Волгоград: Перемена, 2002. - 477 с.

Карташова Е. П., Иерусалимская А. А. Прецедентные феномены как стилистический прием создания экспрессии в интернет-коммуникации / Е. П. Карташова, А. А. Ерусалимская // Филология и культура. Philology and culture. - 2015. - № 2 (40). - С.53-58.

Кислов А. Смеховые «языковые игры»: подмена правил и эффект узнавания / А. Кислов // До^а / Докса: зб. наук. пр. з філософії та філології / Одес. нац. ун-т ім. I. I. Мечникова. - Одеса, 2004. - Вип. 5 : Логос і праксис сміху. - С. 107-113.

Монахова Т. В. Азірівка як соціолінгвістичний феномен / Т. В. Монахова // Наукові записки НаУКМА. Філологічні науки. - 2014. - Т. 164. - С.11-15.

Панченко Н. Н. Жанровое своеобразие стеба в интернет-коммуникации / Н. Н. Панченко // Жанры речи. - 2016. - № 2. - С. 116-122.

Пивоев В. М. Ирония как феномен культуры / В. М. Пивоев. - Петрозаводск: Изд-во ПетрЕУ, 2000. -106 с.

Приходько А. Н. Концепты и концептосистемы / А. Н. Приходько. - Днепропетровск: Белая Е. А., 2013. - 307 с.

Рябова М. Ю. Игровой модус коммуникации и креативность / М. Ю. Рябова // Международный журнал исследований культуры. - 2015. - № 2 (19). - С.110-118.

Самохіна В. О. Еумористична комунікація як компонент ігрової діяльності / В. О. Самохіна // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. - 2014. - № 8. - Том 1. - С.170-174.

Соколова Е. В. Виртуальное пространство: новые феномены коммуникации / Е. В. Соколова // Антропологічні виміри філософських досліджень. - 2012. - Вип. 1. - C.41-47.

Стрельник О. Н. Деформация языка и мифологизация сознания в культуре постмодерна / О. Н. Стрельник // Вестник РУДН. Серия: Философия. - 2006. - №2. - С.63-72.

Стьоб [Електронний ресурс]. - (Електрон. дан. 1 файл). - Режим доступу: slovopedia.org.ua/57/53409/375965.html.

Voroshilova, E.S. (2010). Interactivity as an expressive means of aesthetic practices in cyberspace. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 332, 59-62 [in Russian].

Dyolog, O. S. (2016 Internet sleng in the modern Ukrainian media space. Strategies for intercultural communication in the language education of modern high schools). K.: KNEU, pp.2024 [in Ukrainian].

Eugrafova, A.O. (2009). Stoob as a linguistic practice of a modern deeodo-logized society. Filologichni traktaty', 1, 42-50 [in Ukrainian].

Karasik, V. I. (2002). Jazykovoj krug: lichnost', koncepty, diskurs. Volgograd: Peremena [in Russian].

Kartashova. E.P., Jerusalimskaya, A.A. (2015). Precedent phenomena as a stylistic device for creating expression in Internet communication. Filologija i kul'tura, 2 (40), 53-58 [in Ukrainian].

Kislov, A. (2004). Laughter "language games”: substitution of rules and recognition effect. Doksa: zb. nauk. pr. z filosofiyi ta filologiyi, 5, 107-113 [in Ukrainian].

Monakhova, T. V. (2014). Azirivka yak sociolinguistic phenomenon. Naukovi zapy'sky' NaUKMA. Filologichni nauky, 164, 11-15 [in Ukrainian].

Panchenko, N.N. (2016). Genre peculiarity of banter in Internet communication. Zhanry rechi, 2, 116-122 [in Russian].

Pivoyev,V. M. (2000). Irony as a phenomenon of culture. Petrozavodsk: Izd-vo PetrGU [in Russian].

Prikhodko, A.N. (2013). Concepts and concept systems. Dnepropetrovsk: Belaja E. A. [in Russian].

Ryabova, M. Yu. (2015). The game mode of communication and creativity. Mezhdunarodnyj zhurnal issledovanij kul'tury, 2 (19), 110-118 [in Russian].

Samokhina, V.O. (2014). Humorous communication as a component of gaming activity. Naukovy'j visny'k Mizhnarodnogo gumanitarnogo universy'tetu. Ser.: Filologiya, 8 (vol.1), 170174 [in Ukrainian].

Sokolova, E.V. (2012). Virtual space: new phenomena of communication. Antropologichni vy'miry' filosofs'ky'x doslidzhen', 1, 41-47 [in Ukrainian].

Strelnik O.N. (2006). Deformation of the language and the mythologization of consciousness in a postmodern culture. Vestnik RUDN. Serija: Filosofija, 2, 63-72 [in Russian].

Stoob. Retrived from: slovopedia.org.ua/57/53409/375965.html. [in Ukrainian].

##submission.downloads##