Linguistic communicative game as a means of expression of value dominant in the postfolcore texts

Authors

  • Zhanna Denysyuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/149761

Keywords:

post-folklore texts, linguistic game, communication, game modes, value domains

Abstract

Purpose of Article. The aim of the study is to identify the basis of the characteristics of the linguistic-communicative game in post-folklore tests, with the help of which the value-idea of the mentioned concepts are represented. The methodology of the research is to apply analytical, linguistic, axiological, cultural science methods in the study of the concept of a linguistic game in the texts of the post-folklore. The scientific novelty of the work is the notion of the communicative- linguistic game has been applied to the analysis of post-folklore texts and the identification of their value-semantic dominant for the first time. Conclusions. The study found that the representation of value-semantic concepts in the texts of post-folklore is primarily defined by technical features of the digital environment existence that affects the ways of expressing ideological and semantic content. The variability of texts of post-folklore as purely verbal, and with the use of polymodal sign systems determines the formation of stylistically-meaning expressive means, among which the general principle of immobilization (linguistic-play game) and creolization is distinguished. Within the framework of the carnivalized Internet environment and the entertaining and laughing formats of post-folklore, with the help of a linguistic game, new ways of comprehending everyday reality in the plane of axiological assessment and modern values of society are achieved. Consequently, numerous post-folklore works appearing in the course of everyday’s communicative practices contain information for the general public and are embodied in the context of the expressive language-stylistic and artistic images.


Author Biography

Zhanna Denysyuk

Ph.D. of Cultural Science, Head of research and publishing department of National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts


References

Ворошилова Е. С. Интерактивность как выразительное средство эстетических практик в условиях киберпространства / Е. С Ворошилова // Вестник Томского государственного университета. - 2010. - № 332. - С.59-62.

Дьолог О. С. Інтернет-сленг у сучасному українському медіа-просторі / О. С. Дьолог // Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ: зб. матеріалів Міжнар. наук.- практ. конф., м. Київ (5 березня 2016 р.). - К.: КНЕУ, 2016. - С. 20-24.

Євграфова А. О. Стьоб як мовна практика сучасного деідеологізованого суспільства / А. О. Євграфова // Філологічні трактати. - 2009. - №1. - С.42-50.

Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс / В. И. Красик. - Волгоград: Перемена, 2002. - 477 с.

Карташова Е. П., Иерусалимская А. А. Прецедентные феномены как стилистический прием создания экспрессии в интернет-коммуникации / Е. П. Карташова, А. А. Ерусалимская // Филология и культура. Philology and culture. - 2015. - № 2 (40). - С.53-58.

Кислов А. Смеховые «языковые игры»: подмена правил и эффект узнавания / А. Кислов // До^а / Докса: зб. наук. пр. з філософії та філології / Одес. нац. ун-т ім. I. I. Мечникова. - Одеса, 2004. - Вип. 5 : Логос і праксис сміху. - С. 107-113.

Монахова Т. В. Азірівка як соціолінгвістичний феномен / Т. В. Монахова // Наукові записки НаУКМА. Філологічні науки. - 2014. - Т. 164. - С.11-15.

Панченко Н. Н. Жанровое своеобразие стеба в интернет-коммуникации / Н. Н. Панченко // Жанры речи. - 2016. - № 2. - С. 116-122.

Пивоев В. М. Ирония как феномен культуры / В. М. Пивоев. - Петрозаводск: Изд-во ПетрЕУ, 2000. -106 с.

Приходько А. Н. Концепты и концептосистемы / А. Н. Приходько. - Днепропетровск: Белая Е. А., 2013. - 307 с.

Рябова М. Ю. Игровой модус коммуникации и креативность / М. Ю. Рябова // Международный журнал исследований культуры. - 2015. - № 2 (19). - С.110-118.

Самохіна В. О. Еумористична комунікація як компонент ігрової діяльності / В. О. Самохіна // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. - 2014. - № 8. - Том 1. - С.170-174.

Соколова Е. В. Виртуальное пространство: новые феномены коммуникации / Е. В. Соколова // Антропологічні виміри філософських досліджень. - 2012. - Вип. 1. - C.41-47.

Стрельник О. Н. Деформация языка и мифологизация сознания в культуре постмодерна / О. Н. Стрельник // Вестник РУДН. Серия: Философия. - 2006. - №2. - С.63-72.

Стьоб [Електронний ресурс]. - (Електрон. дан. 1 файл). - Режим доступу: slovopedia.org.ua/57/53409/375965.html.

Voroshilova, E.S. (2010). Interactivity as an expressive means of aesthetic practices in cyberspace. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 332, 59-62 [in Russian].

Dyolog, O. S. (2016 Internet sleng in the modern Ukrainian media space. Strategies for intercultural communication in the language education of modern high schools). K.: KNEU, pp.2024 [in Ukrainian].

Eugrafova, A.O. (2009). Stoob as a linguistic practice of a modern deeodo-logized society. Filologichni traktaty', 1, 42-50 [in Ukrainian].

Karasik, V. I. (2002). Jazykovoj krug: lichnost', koncepty, diskurs. Volgograd: Peremena [in Russian].

Kartashova. E.P., Jerusalimskaya, A.A. (2015). Precedent phenomena as a stylistic device for creating expression in Internet communication. Filologija i kul'tura, 2 (40), 53-58 [in Ukrainian].

Kislov, A. (2004). Laughter "language games”: substitution of rules and recognition effect. Doksa: zb. nauk. pr. z filosofiyi ta filologiyi, 5, 107-113 [in Ukrainian].

Monakhova, T. V. (2014). Azirivka yak sociolinguistic phenomenon. Naukovi zapy'sky' NaUKMA. Filologichni nauky, 164, 11-15 [in Ukrainian].

Panchenko, N.N. (2016). Genre peculiarity of banter in Internet communication. Zhanry rechi, 2, 116-122 [in Russian].

Pivoyev,V. M. (2000). Irony as a phenomenon of culture. Petrozavodsk: Izd-vo PetrGU [in Russian].

Prikhodko, A.N. (2013). Concepts and concept systems. Dnepropetrovsk: Belaja E. A. [in Russian].

Ryabova, M. Yu. (2015). The game mode of communication and creativity. Mezhdunarodnyj zhurnal issledovanij kul'tury, 2 (19), 110-118 [in Russian].

Samokhina, V.O. (2014). Humorous communication as a component of gaming activity. Naukovy'j visny'k Mizhnarodnogo gumanitarnogo universy'tetu. Ser.: Filologiya, 8 (vol.1), 170174 [in Ukrainian].

Sokolova, E.V. (2012). Virtual space: new phenomena of communication. Antropologichni vy'miry' filosofs'ky'x doslidzhen', 1, 41-47 [in Ukrainian].

Strelnik O.N. (2006). Deformation of the language and the mythologization of consciousness in a postmodern culture. Vestnik RUDN. Serija: Filosofija, 2, 63-72 [in Russian].

Stoob. Retrived from: slovopedia.org.ua/57/53409/375965.html. [in Ukrainian].