УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ПІСНІ ДЛЯ ТРЬОХ СКРИПОК В ОПРАЦЮВАННІ БОРИСА КУДРИКА ЯК ПРОЯВ ЕСТЕТИКИ БІДЕРМАЄРУ

Автор(и)

  • Iryna Klymbus

DOI:

https://doi.org/10.32461/149781

Ключові слова:

композитор, опрацювання, народна пісня, скрипка, бідермаєр

Анотація

Мета статті – розглянути цикл Бориса Кудрика із опрацювань українських народних пісень для трьох скрипок у руслі художньо-естетичних властивостей бідермаєру, окремі прояви якого мали місце в музичному мистецтві міжвоєнної Галичини. Методологія полягає у поєднанні аналітичного методу з контекстуальним для визначення: по-перше, стильових особливостей підходу композитора до фольклорних першоджерел різних жанрів, що відобразилися на ансамблевому складі, типах фактури, гармонічних прийомах та ін.; по-друге, для висвітлення тісних зв’язків таких видів діяльності Б. Кудрика, як композиторської, музикознавчої і педагогічної. Наукова новизна статті – у характеристиці маловідомої композиції. Висновки. Музична мова ансамблевих опрацювань Б. Кудриком українських народних пісень для трьох скрипок вирізняється простотою фактурних і гармонічних засобів, дотриманням образних, структурно-ритмічних і ладотональних ознак пісенних зразків, разом з тим помітне тяжіння композитора до класицистичної манери письма. Все це складається у стильову амальгаму, близьку до бідермаєру. На виборі пісень для опрацювань позначилися уподобання Кудрика-музиколога та інтенції Кудрика-педагога. Цикл для трьох скрипок актуалізується в сучасній педагогічній практиці для початківців і музичних аматорів.

Біографія автора

Iryna Klymbus

аспірант кафедри виконавського мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»

Посилання

Витвицький В. Життєвий шлях Бориса Кудрика. За океаном: збірка статей / ред.-упор. Юрій Ясиновський. Львів, 1996. С. 95-99.

Волощук Ю. Скрипкова музика у творчості композиторів Галичини: національні традиції і європейські модерні тенденції. Київ. Редакція «Бюлетеня ВАК України», 1999. 40 с.

Жмуркевич З. Галицький музичний бідермаєр ХІХ ст.: міф чи реальність. Музична україністика: сучасний вимір: Збірник наук. статей на пошану д-ра мистецтвознавства, проф., члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко / Ред.-упор. М. Ржевська. Київ – Івано-Франківськ: Видавець Третяк І. Я., 2008. Вип. 2. С. 137-145.

Ковальська-Фрайт О. Фортепіанні твори Бориса Кудрика для дітей: передмова. Борис Кудрик. Фортепіанні твори для дітей. Дрогобич, 2008. С. 3-11.

Кудрик Б. Про виховне значення й належне плекання народної пісні. Просвіта. Місячник освіти – виховання – культури. Львів.1930 Р.1. Ч. 3. червень. С. 67-68.

Кудрик Б. Чужі впливи в українській музичній культурі. Українська музика: Місячник. Львів, 1937. Ч. 5-6. С. 65-67.

Медведик П. Діячі української музичної культури: матеріали до біо-бібліографічного словника. Праці Музикознавчої комісії. Львів, 1996. Т. ССХХХІІ. С. 464-558.

Німилович О. Варіаційні цикли Василя Барвінського і Бориса Кудрика та їхня роль у збагаченні фортепіанного навчально-педагогічного репертуару вищої школи. Актуальні проблеми викладання музичних дисциплін у вищій школі : збірка статей. Київ, 2004. С. 201-208.

Павлишин С. З неопублікованого: збірка статей / ред. В. Сивохіп. Львів. Світ, 2010. 134 с.

Толошняк Н. Духовні композиції Бориса Кудрика в контексті української культової музики Галичини першої третини ХХ століття. Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич. № 10(81), 2011. С. 108-113.

Толошняк Н. Панорама музичного життя Львова 1920-х – 1930-х рр. У дзеркалі музично-публіцистичної спадщини Бориса Кудрика Музична україністика: сучасний вимір: Збірник наук. статей на пошану д-ра мистецтвознавства, проф., члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко / Ред.-упор. М. Ржевська. Київ – Івано-Франківськ. Видавець Третяк І. Я., 2008. Вип. 2. С. 190-198.

Толошняк Н. Творча постать Бориса Кудрика у контексті мистецько-освітніх тенденцій музичного життя Галичини першої третини ХХ століття (до 110-ої річниці від дня народження). Українознавчі студії. Івано-Франківськ, 2007 – 2008. № 8-9. С. 469-478.

Vytvitskyi, V. (1996). The Life Journey of Borys Kudryk. Za Okeanom: collection of articles. Yurii Yasynovskyi (Ed.), 95-99, Lviv [in Ukrainian].

Voloshchuk, Yu. (1999). Violin music in the works of composers of Galychyna: national traditions and European modern trends. Kyiv. The Bulletin of the Higher Attestation Commission of Ukraine [in Ukrainian].

Zhmurkevych, Z. (2008). Halych Musical Biedermeier of the 19th Century: a Myth or Reality. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir. Collection of scientific articles in honour of Prof. Alla Tereshchenko, Dr. of Art Studies, Corresponding Member of the Academy of Arts of Ukraine. (Ed.) M. Rzhevska, issue 2, Publisher Tretiak I.Ya., 137-145, Kyiv-Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Kovalska-Frait, O. (2008). Piano works for children by Boris Kudryk: Foreword. Borys Kudryk. Piano works for children. Drogobych, 3-11. [in Ukrainian].

Nimylovych, O. (2004).Variation cycles of Vasyl Barvinsky and Borys Kudryk and their role in the enrichment of the piano repertoire of pedagogical high school. Current problems of teaching musical disciplines in high school: collection of articles. Kyiv, 201-208. [in Ukrainian].

Kudryk, B. (1930). On the Educative Function and Proper Treatment of a Folk Song. Prosvita. Monthly educational publication. Vykhovannia kyltury. Chapter 1. Part 3. June, 67-68, Lviv [in Ukrainian].

Kudryk, B. (1937). Alien Influences in Ukrainian Musical Culture. Ukrainska musuka: Monthly publication, P. 5-6, 65-67, Lviv [in Ukrainian].

Medvedyk, P. (1996). People of Ukrainian Musical Culture: materials for the bio-bibliographic dictionary. Works by Music Study Commission. (Vols. ССХХХІІ), pp. 464-558, Lviv [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (2010). From Unpublished: Collection of Articles. Syvokhip (Ed.), Lviv: Svit [in Ukrainian].

Toloshniak, N. (2011). Spiritual compositions of Borys Kudryk in the context of Ukrainian folk music of Galychyna of the first third of the twentieth century. Youth and Market. Monthly scientific and pedagogical magazine, issue 10 (81), 108-113. Drogobych [in Ukrainian].

Toloshniak, N. (2008). Panorama of Lviv Musical Life of 1920-1930s. In the Mirror of Musical-Journalistic Heritage of Bores Kudryk. Muzuchna ukrainistyka: suchasnyi vymir. Collection of articles in favour of Prof. Alla Tereshchenko, Dr. of Art Studies Corresponding Member of the Academy of Arts of Ukraine (Ed.) M. Rzhevska, issue 2, 190-198 [in Ukrainian] .

Toloshniak, N. (2007-2008). The creative figure of Borys Kudryk in the context of the artistic and educational tendencies of the musical life of Galychyna of the first third of the twentieth century (to the 110th anniversary of his birth). Ukrainian Studies Studios, іssue 8-9, 469-478. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

##submission.downloads##