UKRAINIAN FOLK SONGS FOR THREE VIOLINS ADAPTED BY BORYS KUDRYK AS AN AESTHETICS ATTRIBUTE OF BIEDERMEIER
DOI:
https://doi.org/10.32461/149781Keywords:
composer, adapting, folk song, violin, BiedermeierAbstract
The purpose of the article is to consider Borys Kudryk’s cycle of Ukrainian folk songs adapted for three violins in the context of the artistic and aesthetic properties of Biedermeier, attributes of which had been traced in the musical art of the interwar Galicia. The methodology is to combine an analytical method with a contextual one in order to determine firstly, the stylistic features of the composer’s approach to the folk primary sources of different genres, reflected in the ensemble composition, types of texture, harmonic techniques, etc.; and, secondly, to highlight close ties between B. Kudrick’s activities as a composer, musicologist and an educator. Scientific novelty of the article lies in the characterization of the little-known composition. Conclusions. The musical language of B. Kudrick’s ensemble adapting of Ukrainian folk songs for three violins is characterized by simplicity of textural and harmonious means, holding to figurative, structural-rhythmic, tonal signs of song samples, at the same time, the composer's apparent attraction to the classical style of writing. All this makes up a stylistic amalgam, close to Biedermeier. The choices of songs for the work affected the preferences of Kudrick-the-musicologist and the intentions of Kudrick-the-teacher. The cycle for three violins is updated in modern pedagogical practice for beginners and music lovers.
References
Витвицький В. Життєвий шлях Бориса Кудрика. За океаном: збірка статей / ред.-упор. Юрій Ясиновський. Львів, 1996. С. 95-99.
Волощук Ю. Скрипкова музика у творчості композиторів Галичини: національні традиції і європейські модерні тенденції. Київ. Редакція «Бюлетеня ВАК України», 1999. 40 с.
Жмуркевич З. Галицький музичний бідермаєр ХІХ ст.: міф чи реальність. Музична україністика: сучасний вимір: Збірник наук. статей на пошану д-ра мистецтвознавства, проф., члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко / Ред.-упор. М. Ржевська. Київ – Івано-Франківськ: Видавець Третяк І. Я., 2008. Вип. 2. С. 137-145.
Ковальська-Фрайт О. Фортепіанні твори Бориса Кудрика для дітей: передмова. Борис Кудрик. Фортепіанні твори для дітей. Дрогобич, 2008. С. 3-11.
Кудрик Б. Про виховне значення й належне плекання народної пісні. Просвіта. Місячник освіти – виховання – культури. Львів.1930 Р.1. Ч. 3. червень. С. 67-68.
Кудрик Б. Чужі впливи в українській музичній культурі. Українська музика: Місячник. Львів, 1937. Ч. 5-6. С. 65-67.
Медведик П. Діячі української музичної культури: матеріали до біо-бібліографічного словника. Праці Музикознавчої комісії. Львів, 1996. Т. ССХХХІІ. С. 464-558.
Німилович О. Варіаційні цикли Василя Барвінського і Бориса Кудрика та їхня роль у збагаченні фортепіанного навчально-педагогічного репертуару вищої школи. Актуальні проблеми викладання музичних дисциплін у вищій школі : збірка статей. Київ, 2004. С. 201-208.
Павлишин С. З неопублікованого: збірка статей / ред. В. Сивохіп. Львів. Світ, 2010. 134 с.
Толошняк Н. Духовні композиції Бориса Кудрика в контексті української культової музики Галичини першої третини ХХ століття. Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич. № 10(81), 2011. С. 108-113.
Толошняк Н. Панорама музичного життя Львова 1920-х – 1930-х рр. У дзеркалі музично-публіцистичної спадщини Бориса Кудрика Музична україністика: сучасний вимір: Збірник наук. статей на пошану д-ра мистецтвознавства, проф., члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко / Ред.-упор. М. Ржевська. Київ – Івано-Франківськ. Видавець Третяк І. Я., 2008. Вип. 2. С. 190-198.
Толошняк Н. Творча постать Бориса Кудрика у контексті мистецько-освітніх тенденцій музичного життя Галичини першої третини ХХ століття (до 110-ої річниці від дня народження). Українознавчі студії. Івано-Франківськ, 2007 – 2008. № 8-9. С. 469-478.
Vytvitskyi, V. (1996). The Life Journey of Borys Kudryk. Za Okeanom: collection of articles. Yurii Yasynovskyi (Ed.), 95-99, Lviv [in Ukrainian].
Voloshchuk, Yu. (1999). Violin music in the works of composers of Galychyna: national traditions and European modern trends. Kyiv. The Bulletin of the Higher Attestation Commission of Ukraine [in Ukrainian].
Zhmurkevych, Z. (2008). Halych Musical Biedermeier of the 19th Century: a Myth or Reality. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir. Collection of scientific articles in honour of Prof. Alla Tereshchenko, Dr. of Art Studies, Corresponding Member of the Academy of Arts of Ukraine. (Ed.) M. Rzhevska, issue 2, Publisher Tretiak I.Ya., 137-145, Kyiv-Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Kovalska-Frait, O. (2008). Piano works for children by Boris Kudryk: Foreword. Borys Kudryk. Piano works for children. Drogobych, 3-11. [in Ukrainian].
Nimylovych, O. (2004).Variation cycles of Vasyl Barvinsky and Borys Kudryk and their role in the enrichment of the piano repertoire of pedagogical high school. Current problems of teaching musical disciplines in high school: collection of articles. Kyiv, 201-208. [in Ukrainian].
Kudryk, B. (1930). On the Educative Function and Proper Treatment of a Folk Song. Prosvita. Monthly educational publication. Vykhovannia kyltury. Chapter 1. Part 3. June, 67-68, Lviv [in Ukrainian].
Kudryk, B. (1937). Alien Influences in Ukrainian Musical Culture. Ukrainska musuka: Monthly publication, P. 5-6, 65-67, Lviv [in Ukrainian].
Medvedyk, P. (1996). People of Ukrainian Musical Culture: materials for the bio-bibliographic dictionary. Works by Music Study Commission. (Vols. ССХХХІІ), pp. 464-558, Lviv [in Ukrainian].
Pavlyshyn, S. (2010). From Unpublished: Collection of Articles. Syvokhip (Ed.), Lviv: Svit [in Ukrainian].
Toloshniak, N. (2011). Spiritual compositions of Borys Kudryk in the context of Ukrainian folk music of Galychyna of the first third of the twentieth century. Youth and Market. Monthly scientific and pedagogical magazine, issue 10 (81), 108-113. Drogobych [in Ukrainian].
Toloshniak, N. (2008). Panorama of Lviv Musical Life of 1920-1930s. In the Mirror of Musical-Journalistic Heritage of Bores Kudryk. Muzuchna ukrainistyka: suchasnyi vymir. Collection of articles in favour of Prof. Alla Tereshchenko, Dr. of Art Studies Corresponding Member of the Academy of Arts of Ukraine (Ed.) M. Rzhevska, issue 2, 190-198 [in Ukrainian] .
Toloshniak, N. (2007-2008). The creative figure of Borys Kudryk in the context of the artistic and educational tendencies of the musical life of Galychyna of the first third of the twentieth century (to the 110th anniversary of his birth). Ukrainian Studies Studios, іssue 8-9, 469-478. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Iryna Klymbus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).