СТИЛЬ ШИНУАЗРІ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ОРІЄНТАЛІЗМУ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОПЕРНОМУ МИСТЕЦТВІ XVIII СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ОПЕРИ К. В. ГЛЮКА «КИТАЯНКИ»)
DOI:
https://doi.org/10.32461/149806Ключові слова:
орієнталізм, культурний діалог «Схід–Захід», європейська музична культура, оперне мистецтво, стиль «шинуазрі», К. В. Глюк, «Китаянки»Анотація
Мета роботи полягає у виявленні специфіки розвитку орієнталізму і його історично значущого прояву – стилю «шинуазрі» – в контексті європейського оперного мистецтва XVIII ст. (на прикладі опери К. В. Глюка «Китаянки»). Методологія дослідження базується на комплексному використанні історичного і культурологічного підходів, а також методів системного і стильового аналізу. Наукова новизна дослідження. Вперше в українському мистецтвознавстві і культурології розкривається специфіка орієнталізму і його основного прояву (стиль «шинуазрі») в музичному мистецтві XVIII ст. Висновки. Орієнталізм здійснив істотний вплив на європейське музичне мистецтво XVIII ст. Цей напрямок поєднує в собі різні аспекти осмислення і художнього освоєння всього того культурного та духовно-творчого багатства, яке властиве східному світу. Найважливішим проявом орієнталізму в європейському мистецтві XVIII ст. є стиль «шинуазрі», характерні риси якого отримали яскраве втілення в оперній творчості К. В. Глюка («Китаянки») і багатьох інших композиторів
Посилання
Бочаров Ю. Мастера старинной музыки Москва: Гелиос, 2005. 352 с.
Герштейн Э.Г. Французский музыкальный экзотизм конца XIX – ХХ веков: к проблеме взаимодействия культур Востока и Запада: автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство»; Санкт-Петербургская гос. консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова. Санкт-Петербург., 1995. 24 с.
Данилова А.В. Образы Китая в зеркале западноевропейского и русского музыкального искусства. Южно-Российский музыкальный альманах. 2017. №3 (28). С. 89-93.
Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков: Самосознание эпохи и музыкальная практика. Москва: Московская гос. консерватория, 1996. 192 с.
Мугинштейн М. Хроника мировой оперы 1600-2000. Екатеринбург: У – Фактория (при участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2005. 640 с.
Некрасова Г. Концепция ориентализма в отечественном музыкознании ХХ века (по материалам исследований и публикаций). Научный вестник Московской консерватории. 2012. №4. С. 16-27.
Новейший словарь иностранных слов и выражений. Москва: Современный литератор, 2003. 976 с.
Новий словник іншомовних слів: близько 40 000 сл. і словосполучень / за ред. Л.І. Шевченко. Киев: АРІЙ, 2008. 672 с.
Рахимова Д.А. Ориентализм в музыке С.В. Рахманинова: автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство»; Российский гос. пед. ун-т им. А.И. Герцена: Санкт-Петербург, 2011. 19 с.
Рыцарев С.А. Кристоф Виллибальд Глюк. Москва: «Музыка», 1987. 181 с.
Юцкевич Ю.Є. Музика. Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2003. 352 с.
Bocharov, Yu. (2005). Masters of ancient music. Moscow: Gelіos [in Russian].
Gershteyn, E.G. (1995). The French musical exoticism at the end of the 19th and 20th centuries: the problem of interaction of cultures of the East and the West. Extended abstract of candidate’s thesis. Saint Petersburg: Sankt–Peterburgskaya gos. konservatoriya im. N.A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].
Danilova, A.V. (2017). Images of China in the mirror of Western European and Russian musical art. Yuzhno-Rossiyskiy muzykalnyy almanakh, 3, 89-93 [in Russian].
Kirillina, L. (1996). Classic style in the music of the 18th and early 19th centuries: the consciousness of the epoch and musical practice. Moscow: Moskovskaya. gos. Konservatoriya [in Russian].
Muginshteyn, M. (2005). The Chronicle of world opera of 1600-2000. Ekaterinburg: U – Faktoriya (pri uchastii izd-va Gumanitarnogo un-ta) [in Russian].
Nekrasova, G. (2012). The concept of the orientalism in the native musicology in the 20th century (based on research and publications). Nauchnyy vestnik Moskovskoy konservatorii, 4, 16-27 [in Russian].
The latest dictionary of foreign words and expressions. (2003). Moscow: Sovremennyy literator [in Russian].
New dictionary of the foreign words: nearly 40 000 words and expressions. (2008). Kyiv: ARII [in Ukrainian].
Rakhimova, D.A. (2011). Orientalism in the music of S.V. Rachmaninoff. Extended abstract of candidate’s thesis. Saint Petersburg: Rossiyskiy gos. ped. un-t im. A.I. Gertsena [in Russian].
Rytsarev, S.A. (1987). Christoph Willibald Gluck. Moscow: «Muzyka» [in Russian].
Yutskevich, Yu.E. (2003). Music. The reference dictionary. Ternopil: Navchalna kniga – Bogdan [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Ming Li
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.