СТИЛЬ ШИНУАЗРІ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ОРІЄНТАЛІЗМУ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОПЕРНОМУ МИСТЕЦТВІ XVIII СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ОПЕРИ К. В. ГЛЮКА «КИТАЯНКИ»)

Автор(и)

  • Ming Li

DOI:

https://doi.org/10.32461/149806

Ключові слова:

орієнталізм, культурний діалог «Схід–Захід», європейська музична культура, оперне мистецтво, стиль «шинуазрі», К. В. Глюк, «Китаянки»

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні специфіки розвитку орієнталізму і його історично значущого прояву – стилю «шинуазрі» – в контексті європейського оперного мистецтва XVIII ст. (на прикладі опери К. В. Глюка «Китаянки»). Методологія дослідження базується на комплексному використанні історичного і культурологічного підходів, а також методів системного і стильового аналізу. Наукова новизна дослідження. Вперше в українському мистецтвознавстві і культурології розкривається специфіка орієнталізму і його основного прояву (стиль «шинуазрі») в музичному мистецтві XVIII ст. Висновки. Орієнталізм здійснив істотний вплив на європейське музичне мистецтво XVIII ст. Цей напрямок поєднує в собі різні аспекти осмислення і художнього освоєння всього того культурного та духовно-творчого багатства, яке властиве східному світу. Найважливішим проявом орієнталізму в європейському мистецтві XVIII ст. є стиль «шинуазрі», характерні риси якого отримали яскраве втілення в оперній творчості К. В. Глюка («Китаянки») і багатьох інших композиторів

Біографія автора

Ming Li

аспірант Харківської державної академії культури

Посилання

Бочаров Ю. Мастера старинной музыки Москва: Гелиос, 2005. 352 с.

Герштейн Э.Г. Французский музыкальный экзотизм конца XIX – ХХ веков: к проблеме взаимодействия культур Востока и Запада: автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство»; Санкт-Петербургская гос. консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова. Санкт-Петербург., 1995. 24 с.

Данилова А.В. Образы Китая в зеркале западноевропейского и русского музыкального искусства. Южно-Российский музыкальный альманах. 2017. №3 (28). С. 89-93.

Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков: Самосознание эпохи и музыкальная практика. Москва: Московская гос. консерватория, 1996. 192 с.

Мугинштейн М. Хроника мировой оперы 1600-2000. Екатеринбург: У – Фактория (при участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2005. 640 с.

Некрасова Г. Концепция ориентализма в отечественном музыкознании ХХ века (по материалам исследований и публикаций). Научный вестник Московской консерватории. 2012. №4. С. 16-27.

Новейший словарь иностранных слов и выражений. Москва: Современный литератор, 2003. 976 с.

Новий словник іншомовних слів: близько 40 000 сл. і словосполучень / за ред. Л.І. Шевченко. Киев: АРІЙ, 2008. 672 с.

Рахимова Д.А. Ориентализм в музыке С.В. Рахманинова: автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство»; Российский гос. пед. ун-т им. А.И. Герцена: Санкт-Петербург, 2011. 19 с.

Рыцарев С.А. Кристоф Виллибальд Глюк. Москва: «Музыка», 1987. 181 с.

Юцкевич Ю.Є. Музика. Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2003. 352 с.

Bocharov, Yu. (2005). Masters of ancient music. Moscow: Gelіos [in Russian].

Gershteyn, E.G. (1995). The French musical exoticism at the end of the 19th and 20th centuries: the problem of interaction of cultures of the East and the West. Extended abstract of candidate’s thesis. Saint Petersburg: Sankt–Peterburgskaya gos. konservatoriya im. N.A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].

Danilova, A.V. (2017). Images of China in the mirror of Western European and Russian musical art. Yuzhno-Rossiyskiy muzykalnyy almanakh, 3, 89-93 [in Russian].

Kirillina, L. (1996). Classic style in the music of the 18th and early 19th centuries: the consciousness of the epoch and musical practice. Moscow: Moskovskaya. gos. Konservatoriya [in Russian].

Muginshteyn, M. (2005). The Chronicle of world opera of 1600-2000. Ekaterinburg: U – Faktoriya (pri uchastii izd-va Gumanitarnogo un-ta) [in Russian].

Nekrasova, G. (2012). The concept of the orientalism in the native musicology in the 20th century (based on research and publications). Nauchnyy vestnik Moskovskoy konservatorii, 4, 16-27 [in Russian].

The latest dictionary of foreign words and expressions. (2003). Moscow: Sovremennyy literator [in Russian].

New dictionary of the foreign words: nearly 40 000 words and expressions. (2008). Kyiv: ARII [in Ukrainian].

Rakhimova, D.A. (2011). Orientalism in the music of S.V. Rachmaninoff. Extended abstract of candidate’s thesis. Saint Petersburg: Rossiyskiy gos. ped. un-t im. A.I. Gertsena [in Russian].

Rytsarev, S.A. (1987). Christoph Willibald Gluck. Moscow: «Muzyka» [in Russian].

Yutskevich, Yu.E. (2003). Music. The reference dictionary. Ternopil: Navchalna kniga – Bogdan [in Ukrainian]

##submission.downloads##