SHYUNAZURY STYLE IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF THE ORIENTALISM EUROPEAN OPERA OF THE 18TH CENTURY (ON THE EXAMPLE OF THE OPERA CH. W. GLUCK «CHINESE WOMEN»)

Authors

  • Ming Li

DOI:

https://doi.org/10.32461/149806

Keywords:

Orientalism, cultural dialogue «East-West», European musical culture, the opera art, style «shyunazury», Ch. W. Gluck «Chinese women»

Abstract

Purpose of the article is to identify the specificity of the development of the orientalism and its historically significant manifestation – style «shyunazury» – in the context of European opera of the 18th century. (On the example of the opera Ch. W. Gluck «Chinese women»). Methodology of the research is based on the integrated use of historical and cultural approaches, as well as methods of systematic and stylistic analysis. Scientific Novelty. For the first time in Ukrainian art history and culturology reveals the specificity of the orientalism and its main manifestation (style «shyunazury») in the musical art of the 18th century. Conclusions. The orientalism has had a significant influence on European musical art of the 18th century. This line combines various aspects of understanding and artistic absorption of all the cultural, spiritual and creative wealth, which is inherent in the Eastern world. The most important manifestation of Orientalism in European art of the 18th century is the style «shyunazury», the outstanding characteristics of which have received a bright embodiment in the opera works by Ch. W. Gluck («Chinese women») and many other composers.

Author Biography

Ming Li

Postgraduate student, Kharkiv Academy of Culture, Kharkiv

References

Бочаров Ю. Мастера старинной музыки Москва: Гелиос, 2005. 352 с.

Герштейн Э.Г. Французский музыкальный экзотизм конца XIX – ХХ веков: к проблеме взаимодействия культур Востока и Запада: автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство»; Санкт-Петербургская гос. консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова. Санкт-Петербург., 1995. 24 с.

Данилова А.В. Образы Китая в зеркале западноевропейского и русского музыкального искусства. Южно-Российский музыкальный альманах. 2017. №3 (28). С. 89-93.

Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков: Самосознание эпохи и музыкальная практика. Москва: Московская гос. консерватория, 1996. 192 с.

Мугинштейн М. Хроника мировой оперы 1600-2000. Екатеринбург: У – Фактория (при участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2005. 640 с.

Некрасова Г. Концепция ориентализма в отечественном музыкознании ХХ века (по материалам исследований и публикаций). Научный вестник Московской консерватории. 2012. №4. С. 16-27.

Новейший словарь иностранных слов и выражений. Москва: Современный литератор, 2003. 976 с.

Новий словник іншомовних слів: близько 40 000 сл. і словосполучень / за ред. Л.І. Шевченко. Киев: АРІЙ, 2008. 672 с.

Рахимова Д.А. Ориентализм в музыке С.В. Рахманинова: автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство»; Российский гос. пед. ун-т им. А.И. Герцена: Санкт-Петербург, 2011. 19 с.

Рыцарев С.А. Кристоф Виллибальд Глюк. Москва: «Музыка», 1987. 181 с.

Юцкевич Ю.Є. Музика. Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2003. 352 с.

Bocharov, Yu. (2005). Masters of ancient music. Moscow: Gelіos [in Russian].

Gershteyn, E.G. (1995). The French musical exoticism at the end of the 19th and 20th centuries: the problem of interaction of cultures of the East and the West. Extended abstract of candidate’s thesis. Saint Petersburg: Sankt–Peterburgskaya gos. konservatoriya im. N.A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].

Danilova, A.V. (2017). Images of China in the mirror of Western European and Russian musical art. Yuzhno-Rossiyskiy muzykalnyy almanakh, 3, 89-93 [in Russian].

Kirillina, L. (1996). Classic style in the music of the 18th and early 19th centuries: the consciousness of the epoch and musical practice. Moscow: Moskovskaya. gos. Konservatoriya [in Russian].

Muginshteyn, M. (2005). The Chronicle of world opera of 1600-2000. Ekaterinburg: U – Faktoriya (pri uchastii izd-va Gumanitarnogo un-ta) [in Russian].

Nekrasova, G. (2012). The concept of the orientalism in the native musicology in the 20th century (based on research and publications). Nauchnyy vestnik Moskovskoy konservatorii, 4, 16-27 [in Russian].

The latest dictionary of foreign words and expressions. (2003). Moscow: Sovremennyy literator [in Russian].

New dictionary of the foreign words: nearly 40 000 words and expressions. (2008). Kyiv: ARII [in Ukrainian].

Rakhimova, D.A. (2011). Orientalism in the music of S.V. Rachmaninoff. Extended abstract of candidate’s thesis. Saint Petersburg: Rossiyskiy gos. ped. un-t im. A.I. Gertsena [in Russian].

Rytsarev, S.A. (1987). Christoph Willibald Gluck. Moscow: «Muzyka» [in Russian].

Yutskevich, Yu.E. (2003). Music. The reference dictionary. Ternopil: Navchalna kniga – Bogdan [in Ukrainian]