Позаєвропейські мотиви в гітарній музиці Роланда Дьєнса: «Tunis, Tunisie», «Trois saudades»

Автор(и)

  • Tymur Ivannikov

DOI:

https://doi.org/10.32461/149824

Ключові слова:

французька гітарна музика, творчість Р. Дьєнса, позаєвропейські елементи, туніська музика, бразильський саудад

Анотація

Мета роботи — вивчити вплив позаєвропейських (африканських, латиноамериканських) музичних архетипів, що лежать в основі туніської і бразильської народної музики, на стилістику Роланда Дъенса в гітарних циклах «Хамса» і «Три саудада». Методологія дослідження базується на використанні феноменологічного, компаративного, структурно-функціонального методів, що дозволяють розширити горизонт когнітивного пошуку і витягти ключові характеристики досліджуваних явищ. Наукова новизна дослідження полягає в феноменологічному підході до аналітики гітарних творів Роланда Дьєнса. В процесі аналізу виявлено вплив архаїчних історико-культурних традицій туніського і бразильського етносів. Висновки. Проаналізовані гітарні твори - «Хамса», «Три саудада» - виявляють первинні жанрові та мовні зв'язки зі споконвічним народним інструментарієм, музичною лексикою і ритуальною атрибутикою. З африканських (туніських) компонентів виявлені аналогії зі звучанням струнно-щипкових і ударних інструментів (уд, рабаб, дарбука), близькосхідні ритмо-формули (дуєк), арабські лади (невесер, хіджаз, нікріз). З латиноамериканських (бразильських) етнічних атрибутів простежено зв'язок з релігійними ритуалами («Феста-ду-Бонфім»), синкретичним сплавом індіанських, європейських і африканських елементів (саудад, шоро, байао).


Біографія автора

Tymur Ivannikov

кандидат мистецтвознавства, докторант кафедри теорії та історії музичного виконавства Національної музичної академії України імені П І. Чайковського


Посилання

Брагин А. С. Тембровое обогащение гитарной фактуры (на примере Сюиты Р. Диенса «Хамса» для квартета гитар) / А. С. Брагин // Механізми новацій у музичній творчості: Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського [зб. наук. ст. / ред.-упоряд. В. Г. Москаленко]. - К.: НМАУ, 2013. - Вип. 108. - С. 114-119.

Сапрыкина О. A. Saudade как константа португальской культуры / О. А. Сапрыкина // Иберо-романистика в современном мире. - Москва: МАКС Пресс, 2008. - С. 95-103.

Ткаченко В. Н. Універсалізм і специфіка музичного мислення у стилях гітарної творчості 1880-1990 років [Текст] : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Ткаченко Вікторія Миколаївна ; Харк. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. - X., 2013. - 16 с.

Cordova D.C. O Dialogo entre solista e orquestra no Concerto Métis de Roland Dyens [Electronic Resource] / D. C. Cordova. - Belo Horizonte : Escola de Musica da Universidade Federal de Minas Gerais, 2010. - 106 p. - Mode of access : URL : http://www.violaobrasileiro. com.br/files/uploads/texts/text_7 8/ biblioteca_advb_arquivo_78.pdf

Duarte D. The study of multiculturalism in 20th century and the Brazilian elements in the music of Roland Dyens: thesis submitted for the degree of Doctor of Music [Electronic Resource] / D. Duarte. - Bloomington: Indiana University Jacobs School of Music, 2016. - 245 p. - Mode of access: URL: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/21133

Dyens R. Preface to Hamsa for 4 guitars or guitar ensemble / R. Dyens. - Paris: Henry Lemoine ed., 1998. - 43 p.

Dyens R. Trois Saudades / R. Dyens. - Paris: Editions Musicales Horteneia rue de Douai, 1980. - 14 p.

Mazi S. An interview with Roland Dyens [Electronic Resource] / S. Mazi. - Mode of access : URL : http://www.tar.gr/en/content/content/print.php?id=371

Mendes E. A Lavagem das escadarias do Nosso Senhor do Bonfim da Bahia: identidade e memoria no final dos oitocentos [Electronic Resource] / E. Mendes. - 9 p. - Mode of access: URL:http://www.dhi.uem.br/gtreligiao/pdf/st1/Mendes,%20Erika%20do%20Nascimento%20Pinheiro.pdf

Bragin, A. S. (2013). Timbre enrichment of guitar texture (on the example of R. Dyens’s suite “Hamsa” for guitar quartet). V. G. Moskalenlo (Eds.), Mechanisms of innovations in musical creativity: Scientific bulletin of NMAU, 108, 114-119 [in Russian].

Saprykina, O. A. (2008). Saudade as a constant of Portuguese culture. Ibero-romanistics in the modern world. Moscow: MAKS Press [in Russian].

Tkachenko, V. N. (2013). Universalism and the specificity of musical thinking in the styles of guitar creativity of 1880-1990. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kharkov: KHNUM [in Russian].

Cordova, D.C. (2010). O Dialogo entre solista e orquestra no Concerto Métis de Roland Dyens. Belo Horizonte: Escola de Musica da Universidade Federal de Minas Gerais. Retrieved from http://www.violaobrasileiro.com.br/files/uploads/texts/text_78/biblioteca_advb_arquivo78.pdf[in Portuguese].

Duarte, D. (2016). The study of multiculturalism in 20th century and the Brazilian elements in the music of Roland Dyens. Extended abstract of doctor’s thesis. Retrieved from https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/21133 [in English].

Dyens, R (1998). Preface to Hamsa for 4 guitars or guitar ensemble. Paris: Henry Lemoine ed. [in French].

Dyens, R. (1980). Trois Saudades. Paris : Editions Musicales Horteneia rue de Douai [in French].

Mazi, S. (23.7.2006). An interview with Roland Dyens. Retrieved from http://www.tar.gr/en/content/content/print.php?id=371 [in English].

Mendes, E. (2007). Lavagem das escadarias do Nosso Senhor do Bonfim da Bahia: identidade e memoria no final dos oitocentos. Retrieved from http://www.dhi. uem.br/gtreligiao/pdf/st1 /endes,%20Erika%20do%20Nascimento%20Pinheiro.pdf [in Portuguese].

##submission.downloads##