ВЗАЄМОДІЯ МИСТЕЦТВА І СПОРТУ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ВІРТУОЗНИХ РУХІВ В УКРАЇНСЬКОМУ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОМУ ТАНЦІ

Автор(и)

  • Artem Morozov

DOI:

https://doi.org/10.32461/149826

Ключові слова:

народно-сценічний танець, віртуозні рухи, спорт, «Бойовий гопак»

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати на прикладі «Бойового гопака» особливості сучасної взаємодії народного танцю і спорту в контексті традицій взаємозбагачення двох видів національної культури. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-порівняльного та мистецтвознавчого методів. Наукова новизна роботи полягає у розширенні уявлень про взаємодію народно-сценічного танцю і спорту як одну з позитивних тенденцій розвою культурного процесу в Україні. Проаналізовано з мистецтвознавчих позицій новостворену систему психофізичного вдосконалення «Бойовий гопак». З’ясовано, що елементи спортивної техніки «Бойового гопака», реконструйованої за аналогією до східних бойових мистецтв, базуються на віртуозних чоловічих рухах українських козацьких танців. «Бойовий гопак», який здобув статус національного виду спорту, варто розглядати не тільки як своєрідне бойове мистецтво, а й як сучасний спортивний чи потенційний народно-сценічний танець. Висновки. Нові технічні й композиційні прийоми, характерні для «Бойового гопака», можуть бути використані в народно-сценічній хореографії за умови, що структурно-морфологічний аспект техніки цього виду спорту буде підпорядкований образно-тематичному задуму хореографа.

Біографія автора

Artem Morozov

викладач кафедри народної хореографії Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Боберський І. Два вечори Авраменка / Іван Боберський. – Вінніпег – Ман, 1927. – 11 с.

Богуславська В. Еволюція науково-методичного забезпечення системи підготовки в українському національному одноборстві «Бойовий гопак» / Вікторія Богуславська, Микола Басістий // Молода спортивна наука України. – 2015. – Т. 4. – С. 6–10.

Василенко К. Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю / К. Ю. Василенко. – К. : Мистецтво, 1996. – 494 с.

Вацеба О. М. Нариси з історії спортивного руху в Західній Україні / О. М. Вацеба. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 1997. – 232 с.

Верховинець В. М. Теорія українського народного танцю / В. М. Верховинець. – К. : Музична Україна, 1990. – 150 с.

Гайдучок С. Авраменко, ми і народний танок / Степан Гайдучок // Діло. – 1924. – Ч. 132. – 18 червня.

Завадський В. І. Про систему фізичного вдосконалення запорозьких козаків / В. І. Завадський, А. В. Цьось // Традиції фізичної культури в Україні : зб. наук, статей. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 44–62.

Кіптілова Н. Гопак як один з феноменів українського танцю / Надія Кіптілова // Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. – 2014. – Вип. 14. – С. 75–80

Коміссаренко А. А. Акробатика: минуле – основа майбутнього / А. А. Коміссаренко, А. В. Тишлер // Традиції фізичної культури в Україні : зб. наук. статей. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 186–198.

Кубертен П. Олімпійські мемуари / П’єр де Кубертен. – К. : Олімпійська література, 1997. – 178 с.

Купленник В. Нариси до історії українського народного танцю / Вадим Купленник. – К. : ІЗМН, 1997. – 63 с.

Пилат В. Бойовий гопак / Володимир Пилат. – Львів : Галицька Січ, 1994. – 288 с.

Приступа С. Н. Традиції національної фізичної культури / С. Н. Приступа, В. С. Пилат. – Львів : Троян, 1991. – 104 с.

Шкоріненко В. Народний танець у традиційній і сучасній культурі України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства : спец. 17.00.01 «Теорія та історія культури» / В. Шкоріненко. – К., 2003. – 18 с.

Bobersjkyj, I. (1927). Two evenings of Avramenko. Winnipeg – Man [in Ukrainian].

Boghuslavsjka, V. & Basistyj, M. (2015). Evolution of scientific and methodological support of the system of training in the Ukrainian national uniform "Fighting Hopak". Young Sport Science Of Ukraine, 4, 6–10 [in Ukrainian].

Vasylenko, K. (1996). Lexicon of the Ukrainian folk-scenic dance. Кyiv: Mystectvo [in Ukrainian].

Vaceba, O.M. (1997). Essays on the history of sporting movement in Western Ukraine. Ivano-Frankivsk: Lileja-NV [in Ukrainian].

Verkhovynecj, V.M. (1990). Theory of Ukrainian folk dance. Кyiv: Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].

Ghajduchok, S. (1924). Avramenko, we are also a folk dance. Dilo, 132 [in Ukrainian].

Zavadsjkyj, V.I. & Cjosj, A.V. (1997) About the system of physical perfection of Zaporozhye Cossacks. Traditions of physical culture in Ukraine. Кyiv: IZMN, pp. 44–62 [in Ukrainian].

Kiptilova, N. (2014). Hopak is one of the phenomena of Ukrainian dance. Visnyk Ljvivsjkogho universytetu, 14, 75–80 [in Ukrainian].

Komissarenko, A.A. & Tyshler, A.V. (1997). Acrobatics: the past is the basis of the future. Traditions of physical culture in Ukraine. Кyiv: IZMN, pp. 186–198 [in Ukrainian].

Kuberten, P. (1997). Olympic memoirs. Кyiv: Olympic literature [in Ukrainian].

Kuplennyk, V. (1997). Essays on the history of Ukrainian folk dance. Кyiv: IZMN [in Ukrainian].

Pylat ,V. (1994) Fighting Hopak. Lviv: Ghalycjka Sich [in Ukrainian].

Prystupa, S.N.& Pylat ,V.S. (1991). Traditions of national physical culture. Lviv: Trojan [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2003). Folk dance in the traditional and modern

##submission.downloads##