INTERACTION OF ART AND SPORTS AS A FACTOR OF DEVELOPMENT OF VIRTUAL MOVEMENTS IN THE UKRAINIAN FOLK-STAGE DANCE

Authors

  • Artem Morozov

DOI:

https://doi.org/10.32461/149826

Keywords:

folk-stage dance, virtuoso movements, sports, “Combat Hopak”

Abstract

Purpose of the article. The article examines the traditions of the interaction of art and sports as a factor in enriching the flexible arsenal of Ukrainian folk-stage dance. The methodology of the research is to apply historical-comparative and art-study methods. Scientific novelty of the work is to broaden ideas about the interaction of folk-stage dance and sports as one of the positive trends in the development of the cultural process in Ukraine. The newly created system of psycho-physical improvement of “Combat Hopak” was analyzed from art studies. It was found out that elements of the sports technique of “Combat Hopak,” reconstructed by analogy with the Eastern martial arts, are based on the virtuoso male movements of Ukrainian Cossack dances. “Combat Hopak,” which gained the status of a national sport, should be considered not only as a kind of martial arts but also as contemporary sports or potential folk-stage dance. Conclusions. New technical and compositional techniques that typical for “Combat Hopak” can be used in folk-stage choreography, provided that the structural and morphological aspect of the technique of this sport will be subordinated to the figurative and thematic design of the choreographer.

Author Biography

Artem Morozov

teacher of department of folk choreography Kyiv National University of Culture and Arts

References

Боберський І. Два вечори Авраменка / Іван Боберський. – Вінніпег – Ман, 1927. – 11 с.

Богуславська В. Еволюція науково-методичного забезпечення системи підготовки в українському національному одноборстві «Бойовий гопак» / Вікторія Богуславська, Микола Басістий // Молода спортивна наука України. – 2015. – Т. 4. – С. 6–10.

Василенко К. Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю / К. Ю. Василенко. – К. : Мистецтво, 1996. – 494 с.

Вацеба О. М. Нариси з історії спортивного руху в Західній Україні / О. М. Вацеба. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 1997. – 232 с.

Верховинець В. М. Теорія українського народного танцю / В. М. Верховинець. – К. : Музична Україна, 1990. – 150 с.

Гайдучок С. Авраменко, ми і народний танок / Степан Гайдучок // Діло. – 1924. – Ч. 132. – 18 червня.

Завадський В. І. Про систему фізичного вдосконалення запорозьких козаків / В. І. Завадський, А. В. Цьось // Традиції фізичної культури в Україні : зб. наук, статей. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 44–62.

Кіптілова Н. Гопак як один з феноменів українського танцю / Надія Кіптілова // Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. – 2014. – Вип. 14. – С. 75–80

Коміссаренко А. А. Акробатика: минуле – основа майбутнього / А. А. Коміссаренко, А. В. Тишлер // Традиції фізичної культури в Україні : зб. наук. статей. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 186–198.

Кубертен П. Олімпійські мемуари / П’єр де Кубертен. – К. : Олімпійська література, 1997. – 178 с.

Купленник В. Нариси до історії українського народного танцю / Вадим Купленник. – К. : ІЗМН, 1997. – 63 с.

Пилат В. Бойовий гопак / Володимир Пилат. – Львів : Галицька Січ, 1994. – 288 с.

Приступа С. Н. Традиції національної фізичної культури / С. Н. Приступа, В. С. Пилат. – Львів : Троян, 1991. – 104 с.

Шкоріненко В. Народний танець у традиційній і сучасній культурі України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства : спец. 17.00.01 «Теорія та історія культури» / В. Шкоріненко. – К., 2003. – 18 с.

Bobersjkyj, I. (1927). Two evenings of Avramenko. Winnipeg – Man [in Ukrainian].

Boghuslavsjka, V. & Basistyj, M. (2015). Evolution of scientific and methodological support of the system of training in the Ukrainian national uniform "Fighting Hopak". Young Sport Science Of Ukraine, 4, 6–10 [in Ukrainian].

Vasylenko, K. (1996). Lexicon of the Ukrainian folk-scenic dance. Кyiv: Mystectvo [in Ukrainian].

Vaceba, O.M. (1997). Essays on the history of sporting movement in Western Ukraine. Ivano-Frankivsk: Lileja-NV [in Ukrainian].

Verkhovynecj, V.M. (1990). Theory of Ukrainian folk dance. Кyiv: Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].

Ghajduchok, S. (1924). Avramenko, we are also a folk dance. Dilo, 132 [in Ukrainian].

Zavadsjkyj, V.I. & Cjosj, A.V. (1997) About the system of physical perfection of Zaporozhye Cossacks. Traditions of physical culture in Ukraine. Кyiv: IZMN, pp. 44–62 [in Ukrainian].

Kiptilova, N. (2014). Hopak is one of the phenomena of Ukrainian dance. Visnyk Ljvivsjkogho universytetu, 14, 75–80 [in Ukrainian].

Komissarenko, A.A. & Tyshler, A.V. (1997). Acrobatics: the past is the basis of the future. Traditions of physical culture in Ukraine. Кyiv: IZMN, pp. 186–198 [in Ukrainian].

Kuberten, P. (1997). Olympic memoirs. Кyiv: Olympic literature [in Ukrainian].

Kuplennyk, V. (1997). Essays on the history of Ukrainian folk dance. Кyiv: IZMN [in Ukrainian].

Pylat ,V. (1994) Fighting Hopak. Lviv: Ghalycjka Sich [in Ukrainian].

Prystupa, S.N.& Pylat ,V.S. (1991). Traditions of national physical culture. Lviv: Trojan [in Ukrainian].

Shkorinenko, V. (2003). Folk dance in the traditional and modern