РИСИ ХОРОВОЇ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ - ПІСНЯРІВ 50-70-Х РОКІВ XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/149859Ключові слова:
Фольклор, пісня, хор, композитор, вокалАнотація
Метою статті є висвітлення особливостей хорової творчості українських композиторів-піснярів 50-70-х років XX століття – І. Шамо, Г. Майбороди, П. Майбороди, О. Білаша. Методологія дослідження полягає у використанні аналітичного, порівняльного та історичного методу. Наукова новизна полягає у виокремленні характерних особливостей, що споріднюють творчі методи композиторів-піснярів у сфері хорової спадщини. Висновки. В мистецькому доробку І. Шамо, Г. Майбороди, П. Майбороди, О. Білаша провідне місце надається пісенному жанру. Мова йде про зв'язок з фольклором, який проявляється у інтересі до жанру хорової обробки, запозиченню окремих інтонаційно-ритмічних елементів, ладово-гармонічних ознак у авторських творах. Вокальна природа мислення зумовлює здатність створювати оригінальні композиції, де проявляється національно-етнічне начало, поєднане зі здобутками музичної мови та мислення XX століття. В хоровій партитурі зустрічаються елементи, характерні для народного голосоведіння, імітується звучання народних інструментів. Однією з ознак, притаманних хоровій творчості композиторів-піснярів, є звернення до поезії Тараса Шевченка. Традиції, закладені вищезгаданими композиторам, знайшли продовження в творчості наступних поколінь.
Посилання
Бардашевська Я.М. Образно-стилістичні і жанрові концепції в українській вокально-хоровій музиці на основі поезій Т.Г. Шевченка / Бардашевська Я.М. // Молодий вчений. - № 12 (27), 2015. – С. 50-54.
Бєлік-Золотарьова Н. Хорові сцени опери Г. Майбороди «Ярослав Мудрий» як відображення теми «народ і влада» / Наталія Бєлік-Золотарьова // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. - 2015. - Вип. 43. - С. 144-153.
Даньшина Т. Постать Олександра Білаша в контексті розвитку української культури другої половини ХХ століття / Тетяна Даньшина // Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. — 2012. — Вип. 42.— С. 253—258.
Кияновська Л.О. Галицька музична культура ХІХ-ХХ ст.: Навчальний посібник / Л.О. Кияновська. – Чернівці: Книги-ХХІ, 2007. – 424 с.
Майчик Н.Т. Камерно-вокальна творчість Є.Козака в контексті тенденцій розвитку естрадного жанру в музичній культурі Галичини / Н.Т. Майчик // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - Випуск 15, 2009. – С. 62-67.
Невінчана Т.С. Невтомний у пошуках / Т.С. Невінчана // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - 2015. - № 2. - С. 17-31.
Соколова А. Навчально-методичне забезпечення диригентсько-хорової підготовки вчителів музичного мистецтва / Алла Соколова // Проблеми підготовки сучасного вчителя № 12, 2015. – С. 84-94.
Bardashevskaya, Ya.M. (2015). Figurative-stylistic and genre concepts in Ukrainian vocal-choral music based on poems by T.G. Shevchenko, Young scientist (No. 12 (27)), (pp. 50-54) [in Ukrainian].
Belik-Zolotaryova, N. (2015). Choral scenes of G. Mayboroda's opera "Yaroslav the Wise" as a reflection of the theme "people and power", Problems of interaction between art, pedagogy and the theory and practice of education (Issue 43), (pp. 144-153) [in Ukrainian].
Danshina, T. (2012). As Alexander Bilash in the context of the development of Ukrainian culture of the second half of the twentieth century, Kyiv Musicology. Culturology and Art Studies (Issue 42), (pp. 253-258) [in Ukrainian].
Kiyanovskaya, L.O. (2007). Galician Music Culture of the 19th-20th Century: Textbook. Chernivtsi: Books XXI [in Ukrainian].
Mychik, N.T. (2009). Y. Kozak's Chamber-Vocal Creation in the Context of Trends in the Pop Genre Development in the Musical Culture of Galicia, Ukrainian culture: past, modern, ways of development (Issue 15), (pp. 62-67) [in Ukrainian].
Nevinchana, T.S. (2015). Tireless in the search, Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky (Issue 2), (pp. 17-31) [in Ukrainian].
Sokolova, (2015). A. Educational and methodological support of conductor-choral training of teachers of musical art, Problems of preparation of modern teacher (№ 12), (pp. 84-94) [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Natalia Pertsovа, Veronika Dorofieieva
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.