РИСИ ХОРОВОЇ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ - ПІСНЯРІВ 50-70-Х РОКІВ XX СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Natalia Pertsovа
  • Veronika Dorofieieva

DOI:

https://doi.org/10.32461/149859

Ключові слова:

Фольклор, пісня, хор, композитор, вокал

Анотація

Метою статті є висвітлення особливостей хорової творчості українських композиторів-піснярів 50-70-х років XX століття – І. Шамо, Г. Майбороди, П. Майбороди, О. Білаша. Методологія дослідження полягає у використанні аналітичного, порівняльного та історичного методу. Наукова новизна полягає у виокремленні  характерних особливостей, що споріднюють творчі методи композиторів-піснярів у сфері хорової спадщини. Висновки. В мистецькому доробку І. Шамо, Г. Майбороди, П. Майбороди, О. Білаша провідне місце надається пісенному жанру. Мова йде про зв'язок з фольклором, який проявляється у інтересі до жанру хорової обробки, запозиченню окремих інтонаційно-ритмічних елементів, ладово-гармонічних ознак у авторських творах. Вокальна природа мислення зумовлює здатність створювати оригінальні композиції, де проявляється національно-етнічне начало, поєднане зі здобутками музичної мови та мислення XX століття. В хоровій партитурі зустрічаються елементи, характерні для народного голосоведіння, імітується  звучання народних інструментів. Однією з ознак, притаманних хоровій творчості композиторів-піснярів, є звернення до поезії Тараса Шевченка. Традиції, закладені вищезгаданими композиторам,  знайшли продовження в творчості наступних поколінь.

Біографії авторів

Natalia Pertsovа

доцент, в.о. професора кафедри народнопісенного та хорового мистецтва Київського національного університету
культури і мистецтв

Veronika Dorofieieva

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри фольклористики, бандури та інструментального мистецтва
Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Бардашевська Я.М. Образно-стилістичні і жанрові концепції в українській вокально-хоровій музиці на основі поезій Т.Г. Шевченка / Бардашевська Я.М. // Молодий вчений. - № 12 (27), 2015. – С. 50-54.

Бєлік-Золотарьова Н. Хорові сцени опери Г. Майбороди «Ярослав Мудрий» як відображення теми «народ і влада» / Наталія Бєлік-Золотарьова // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. - 2015. - Вип. 43. - С. 144-153.

Даньшина Т. Постать Олександра Білаша в контексті розвитку української культури другої половини ХХ століття / Тетяна Даньшина // Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. — 2012. — Вип. 42.— С. 253—258.

Кияновська Л.О. Галицька музична культура ХІХ-ХХ ст.: Навчальний посібник / Л.О. Кияновська. – Чернівці: Книги-ХХІ, 2007. – 424 с.

Майчик Н.Т. Камерно-вокальна творчість Є.Козака в контексті тенденцій розвитку естрадного жанру в музичній культурі Галичини / Н.Т. Майчик // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - Випуск 15, 2009. – С. 62-67.

Невінчана Т.С. Невтомний у пошуках / Т.С. Невінчана // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - 2015. - № 2. - С. 17-31.

Соколова А. Навчально-методичне забезпечення диригентсько-хорової підготовки вчителів музичного мистецтва / Алла Соколова // Проблеми підготовки сучасного вчителя № 12, 2015. – С. 84-94.

Bardashevskaya, Ya.M. (2015). Figurative-stylistic and genre concepts in Ukrainian vocal-choral music based on poems by T.G. Shevchenko, Young scientist (No. 12 (27)), (pp. 50-54) [in Ukrainian].

Belik-Zolotaryova, N. (2015). Choral scenes of G. Mayboroda's opera "Yaroslav the Wise" as a reflection of the theme "people and power", Problems of interaction between art, pedagogy and the theory and practice of education (Issue 43), (pp. 144-153) [in Ukrainian].

Danshina, T. (2012). As Alexander Bilash in the context of the development of Ukrainian culture of the second half of the twentieth century, Kyiv Musicology. Culturology and Art Studies (Issue 42), (pp. 253-258) [in Ukrainian].

Kiyanovskaya, L.O. (2007). Galician Music Culture of the 19th-20th Century: Textbook. Chernivtsi: Books XXI [in Ukrainian].

Mychik, N.T. (2009). Y. Kozak's Chamber-Vocal Creation in the Context of Trends in the Pop Genre Development in the Musical Culture of Galicia, Ukrainian culture: past, modern, ways of development (Issue 15), (pp. 62-67) [in Ukrainian].

Nevinchana, T.S. (2015). Tireless in the search, Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky (Issue 2), (pp. 17-31) [in Ukrainian].

Sokolova, (2015). A. Educational and methodological support of conductor-choral training of teachers of musical art, Problems of preparation of modern teacher (№ 12), (pp. 84-94) [in Ukrainian].

##submission.downloads##