FEATURES OF CHORAL WORKS OF UKRAINIAN COMPOSER – SONGWRITERS OF 50-70, XX CENTURY

Authors

  • Natalia Pertsovа
  • Veronika Dorofieieva

DOI:

https://doi.org/10.32461/149859

Keywords:

folklore, song, choir, composer, vocal

Abstract

The purpose of the article is to highlight the peculiarities of the choral works of Ukrainian composers and songwriters of the 50's and 70's of the XX century - I. Shamo, G. Mayboroda, P. Mayboroda, and O. Bilash. The methodology is to use the analytical, comparative and historical method. The scientific novelty consists in distinguishing the characteristic features that are related to the creative techniques of composers and singers in the field of choral heritage. Conclusions. In the artistic works of I. Shamo, G. Maiboroda, P. Maiboroda, O. Bilash the leading place is given to the song genre. It is a connection with folklore, which manifests itself in the interest of the type of choral processing, the borrowing of individual intonational-rhythmic elements, and harmonious features in-copyright works. Vocal nature of thinking leads to the ability to create original compositions, where the national-ethnic origin manifests itself, combined with the achievements of the musical language and the reflection of the XX century. In the choral score, there are elements that are typical of folk voice sentiment, imitating the sound of folk instruments. One of the signs inherent in the choral work of composers-songwriters is the appeal to the poetry of Taras Shevchenko. The traditions laid down by the composers mentioned above have found a continuation in the work of the composers of the following generations.

Author Biographies

Natalia Pertsovа

Associate Professor, Acting professor of Folk-song and Choral Singing Department, Kyiv National University of Culture and Arts

Veronika Dorofieieva

Candidate of Art Studies, Associate Professor, Department of Folklore, Bandura and Instrumental Art, Kyiv National
University of Culture and Arts

References

Бардашевська Я.М. Образно-стилістичні і жанрові концепції в українській вокально-хоровій музиці на основі поезій Т.Г. Шевченка / Бардашевська Я.М. // Молодий вчений. - № 12 (27), 2015. – С. 50-54.

Бєлік-Золотарьова Н. Хорові сцени опери Г. Майбороди «Ярослав Мудрий» як відображення теми «народ і влада» / Наталія Бєлік-Золотарьова // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. - 2015. - Вип. 43. - С. 144-153.

Даньшина Т. Постать Олександра Білаша в контексті розвитку української культури другої половини ХХ століття / Тетяна Даньшина // Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. — 2012. — Вип. 42.— С. 253—258.

Кияновська Л.О. Галицька музична культура ХІХ-ХХ ст.: Навчальний посібник / Л.О. Кияновська. – Чернівці: Книги-ХХІ, 2007. – 424 с.

Майчик Н.Т. Камерно-вокальна творчість Є.Козака в контексті тенденцій розвитку естрадного жанру в музичній культурі Галичини / Н.Т. Майчик // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - Випуск 15, 2009. – С. 62-67.

Невінчана Т.С. Невтомний у пошуках / Т.С. Невінчана // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - 2015. - № 2. - С. 17-31.

Соколова А. Навчально-методичне забезпечення диригентсько-хорової підготовки вчителів музичного мистецтва / Алла Соколова // Проблеми підготовки сучасного вчителя № 12, 2015. – С. 84-94.

Bardashevskaya, Ya.M. (2015). Figurative-stylistic and genre concepts in Ukrainian vocal-choral music based on poems by T.G. Shevchenko, Young scientist (No. 12 (27)), (pp. 50-54) [in Ukrainian].

Belik-Zolotaryova, N. (2015). Choral scenes of G. Mayboroda's opera "Yaroslav the Wise" as a reflection of the theme "people and power", Problems of interaction between art, pedagogy and the theory and practice of education (Issue 43), (pp. 144-153) [in Ukrainian].

Danshina, T. (2012). As Alexander Bilash in the context of the development of Ukrainian culture of the second half of the twentieth century, Kyiv Musicology. Culturology and Art Studies (Issue 42), (pp. 253-258) [in Ukrainian].

Kiyanovskaya, L.O. (2007). Galician Music Culture of the 19th-20th Century: Textbook. Chernivtsi: Books XXI [in Ukrainian].

Mychik, N.T. (2009). Y. Kozak's Chamber-Vocal Creation in the Context of Trends in the Pop Genre Development in the Musical Culture of Galicia, Ukrainian culture: past, modern, ways of development (Issue 15), (pp. 62-67) [in Ukrainian].

Nevinchana, T.S. (2015). Tireless in the search, Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky (Issue 2), (pp. 17-31) [in Ukrainian].

Sokolova, (2015). A. Educational and methodological support of conductor-choral training of teachers of musical art, Problems of preparation of modern teacher (№ 12), (pp. 84-94) [in Ukrainian].