ВНЕСОК ІГОРЯ НИКОЛИШИНА У РОЗВИТОК НАРОДНО-СЦЕНІЧНОЇ ХОРЕОГРАФІЇ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Andrii Pidlypskyi

DOI:

https://doi.org/10.32461/149862

Ключові слова:

Николишин Ігор, народно-сценічний танець, хореографія, Україна, Тернопільська область

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні внеску Ігоря Николишина у розвиток народно-сценічної хореографії України. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-хронологічного, аналітичного та методу систематизації, що дозволили провести науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна роботи полягає у виявленні основних етапів становлення та розвитку балетмейстерської та педагогічної майстерності І. Николишина – одного з провідних фахівців-практиків народно-сценічного танцю Тернопільщини. Введено до наукового обігу нові матеріали, що уточнюють та доповнюють відомості про життя та творчість І. Николишина. Висновки. Досить умовно можна провести періодизацію творчого шляху І. Николишина. 1977 – 1984 рр. – фундаментальна хореографічна підготовка в училищі культури та інституті культури. Навчання у провідних фахівців народно-сценічної хореографії тернопільського регіону (у Теребовлянському культосвітньому училищі) та України (у Київському інституті культури ім. О. Є. Корнійчука), особисті вольові якості стали запорукою подальших педагогічних та балетмейстерських звершень. 1986 – 2009 рр. – становлення та розквіт педагогічної (Теребовлянське училище культури) та балетмейстерської (ансамбль «Любисток») майстерності, з 2002 р. – громадська діяльність в якості голови обласного осередку Національної хореографічної спілки України. 2009 – 2017 рр. – у статусі високого професіонала був головним балетмейстером (до 2013 р.) професійного колективу – Ансамблю танцю «Надзбручанка», очолював циклову комісію народної хореографії в Теребовлянському вищому училищі культури, заснував дитячу студію танцю при Теребовлянській мистецькій школі. Багатовекторна плідна діяльність у сфері вітчизняної народно-сценічної хореографічної культури принесла І. Николишину справедливе визнання. Його ім’я навічно вписано в історію вітчизняного та світового танцювального мистецтва.

Біографія автора

Andrii Pidlypskyi

викладач кафедри народної хореографії Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Бігус О. О. Балетмейстерський контекст творчих портретів В. Чуперчук та А. Зібаровської. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2012. Вип. 18(1). С. 228-231.

Бігус О. О. Основні аспекти творчості Я. Чуперчука у контексті розвитку сценічної хореографії Прикарпаття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2013. №3. С. 119-122.

Габрук З. 30 листопада 2017 р. – 40 днів світлої пам’яті Ігоря Николишина URL: : http://tvuk.at.ua/news/30_listopada_2017_r_40_dniv_svitloji_pam_jati_igorja_nikolishina/2017-11-27-252

Диплом №КВ-701500. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 2.

Диплом Э-1 №241245. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 8.

Жив – як танцював… URL: http://tvuk.at.ua/news/zhiv_jak_tancjuvav/2017-10-24-237

Жиров О. А. Розвиток української народної хореографії у мистецько-педагогічній спадщині та діяльності К. Василенка (50-90 роки ХХ ст.): автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Житомир, 2007. 25 с.

Залікова книжка №805001. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595.

Керівник ансамблю народного танцю «Надзбручанка» Ігор Николишин. URL: https://te.20minut.ua/ua-i-svit/kerivnik-ansamblyu-narodnogo-tantsyu-nadzbruchanka-igor-nikolishin-tan-173496.html

Косаковська Л. П. Мистецька парадигма Василя Авраменка в контексті розвитку української культури ХХ ст.: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ, 2009. 15 с.

Литвиненко В. А. Трансформація української народної хореографії та її концептуалізація в театрі танцю Павла Вірського: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури» / Віктор Андрійович Литвиненко. Київ, 2017. 22 с.

Островська К. В. Анатолій Кривохижа – хранитель хореографічних традицій України. Культура України. 2016. Вип. 53. С. 220-230.

Плахотнюк О. Хореографічне мистецтво України у роздумах Олега Семеновича Голдрича. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. 2014. Вип. 14. С. 52-56.

Характеристика на студента IV курсу групи КХ-50 Николишина Ігоря Олексійовича. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 1.

Характеристика-рекомендація випускника Теребовлянського культурно-освітнього училища Николишина Ігоря Олексійовича, 1962 року народження, українця, члена ВЛКСМ. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 14.

Чайківська Я. Тернополяни провели ніч у філармонії. URL: http://www.tenews.org.ua/ post/view/ternopolyani_proveli_nich_u_filarmonii

Bihus, O.O. (2012). The ballet master context of creative portraits of V. Chupercuk and A. Zibarovskaya. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 18(1), 228-231 [in Ukrainian].

Bihus, O.O. (2013). The main aspects of J. Chupechuk's work in the context of the development of stage choreography of the Carpathian region. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 119-122 [in Ukrainian].

Habruk, Z. (2017). November 30, 2017 – 40 days of the light memory of Igor Nikolyshyn. Retrieved from http://tvuk.at.ua/news/30_listopada_2017_r_40_dniv_svitloji_pam_jati_ igorja_ nikolishina/2017-11-27-252 [in Ukrainian].

Diploma № КВ-701500. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 2 [in Ukrainian].

Diploma Э-1 №241245. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 8 [in Ukrainian].

Lived – how danced ... (2017). Retrieved from http://tvuk.at.ua/news/zhiv_jak_tancjuvav/2017-10-24-237 [in Ukrainian].

Zhyrov, O.A. (2007). Development of Ukrainian folk choreography in the artistic-pedagogical heritage and the activities of K. Vasilenko (50-90 years of the twentieth century). Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr [in Ukrainian].

Gradebook №805001. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595 [in Ukrainian].

Igor Nikolishin, head of folk dance ensemble «Nadzbruchanka»: «I can express everything with dancing». (2010). Retrieved from https://te.20minut.ua/ua-i-svit/kerivnik-ansamblyu-narodnogo-tantsyu-nadzbruchanka-igor-nikolishin-tan-173496.html [in Ukrainian].

Kosakovska, L.P. (2009). The artistic paradigm of Vasyl Avramenko in the context of the development of Ukrainian culture of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Lytvynenko, V.A. (2017). Transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization at the Pavlo Virskyi Theater of Dance. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Ostrovska, K.V. (2016). Anatolii Kryvokhyzha – the keeper of choreographic traditions of Ukraine. Kultura Ukrainy, 53, 220-230 [in Ukrainian].

Plakhotniuk, O. (2014). Choreographic art of Ukraine in the reflections of Oleh Semenovych Holdrych. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, 14, 52-56 [in Ukrainian].

Characteristics of a student of IV course of group KH-50 Nykolyshyn Ihor Oleksiiovych. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 1 [in Ukrainian].

Characteristic-recommendation of the graduate of the Terebovlian cultural-educational school Nykolyshyn Ihor Oleksiiovych, born in 1962, a Ukrainian, a member of the Komsomol. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 14 [in Ukrainian].

Chaikivska, YA. (2016). Ternopil people spent the night at the Philharmonic. Retrieved from http://www.tenews.org.ua/post/view/ternopolyani_proveli_nich_u_filarmonii [in Ukrainian].

##submission.downloads##