IHOR NYKOLYSHYN'S CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF THE FOLK-STAGE CHOREOGRAPHY OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32461/149862Keywords:
Nikolyshyn Ihor, folk-stage dance, choreography, Ukraine, Ternopil regionAbstract
Purpose of the article is to identify the contribution of Ihor Nykolyshyn to the development of the people-stage choreography of Ukraine. Methodology. The methodology of the study consists in the application of the historical-chronological, analytical and method of systematization, which made it possible to carry out scientifically objective research. Scientific Novelty. The scientific novelty of the work is to identify the main stages in the formation and development of the ballet master and pedagogical skills of I. Nykolyshyn, one of the leading specialists in the practice of folk-stage dance in Ternopil region. New materials have been introduced into the scientific circulation, refining and supplementing information on the life and work of I. Nykolyshyn. Conclusions. It is enough conditionally possible to conduct a periodization of the creative path of I. Nikolishin. 1977–1984 – Fundamental choreographic training in the school of culture and the Institute of Culture. Learning from the leading specialists of the folk-stage choreography of the Ternopil region (in the Terebovlya Cultural Counseling School) and Ukraine (at the Kyiv Institute of Culture named after О. Korniychuk, personal volitional qualities became the key to further pedagogical and choreographic achievements. 1986–2009 – formation and flourishing of the educational (Terebovlya school of culture) and choreographer (ensemble "Lyubystok") mastery, since 2002 – public activity as the chairman of the regional organization of the National Choreographic Union of Ukraine. 2009–2017 – in the status of a high professional, he was the chief choreographer (until 2013) of the professional ensemble of dance ensemble Nadzbruchanka, headed the cyclic commission of folk choreography at the Terebovlya Higher School of Culture, founded a children's dance studio at the Terebovlya Art School. Multivector productive activity in the sphere of national folk-stage choreographic culture brought I. Nikolishin a proper recognition. His name is forever inscribed in the history of domestic and world dance art.
References
Бігус О. О. Балетмейстерський контекст творчих портретів В. Чуперчук та А. Зібаровської. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2012. Вип. 18(1). С. 228-231.
Бігус О. О. Основні аспекти творчості Я. Чуперчука у контексті розвитку сценічної хореографії Прикарпаття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2013. №3. С. 119-122.
Габрук З. 30 листопада 2017 р. – 40 днів світлої пам’яті Ігоря Николишина URL: : http://tvuk.at.ua/news/30_listopada_2017_r_40_dniv_svitloji_pam_jati_igorja_nikolishina/2017-11-27-252
Диплом №КВ-701500. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 2.
Диплом Э-1 №241245. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 8.
Жив – як танцював… URL: http://tvuk.at.ua/news/zhiv_jak_tancjuvav/2017-10-24-237
Жиров О. А. Розвиток української народної хореографії у мистецько-педагогічній спадщині та діяльності К. Василенка (50-90 роки ХХ ст.): автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Житомир, 2007. 25 с.
Залікова книжка №805001. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595.
Керівник ансамблю народного танцю «Надзбручанка» Ігор Николишин. URL: https://te.20minut.ua/ua-i-svit/kerivnik-ansamblyu-narodnogo-tantsyu-nadzbruchanka-igor-nikolishin-tan-173496.html
Косаковська Л. П. Мистецька парадигма Василя Авраменка в контексті розвитку української культури ХХ ст.: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ, 2009. 15 с.
Литвиненко В. А. Трансформація української народної хореографії та її концептуалізація в театрі танцю Павла Вірського: автореф. дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури» / Віктор Андрійович Литвиненко. Київ, 2017. 22 с.
Островська К. В. Анатолій Кривохижа – хранитель хореографічних традицій України. Культура України. 2016. Вип. 53. С. 220-230.
Плахотнюк О. Хореографічне мистецтво України у роздумах Олега Семеновича Голдрича. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. 2014. Вип. 14. С. 52-56.
Характеристика на студента IV курсу групи КХ-50 Николишина Ігоря Олексійовича. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 1.
Характеристика-рекомендація випускника Теребовлянського культурно-освітнього училища Николишина Ігоря Олексійовича, 1962 року народження, українця, члена ВЛКСМ. Архів Київського національного університету культури і мистецтв, м. Київ. Спр. 595, арк. 14.
Чайківська Я. Тернополяни провели ніч у філармонії. URL: http://www.tenews.org.ua/ post/view/ternopolyani_proveli_nich_u_filarmonii
Bihus, O.O. (2012). The ballet master context of creative portraits of V. Chupercuk and A. Zibarovskaya. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 18(1), 228-231 [in Ukrainian].
Bihus, O.O. (2013). The main aspects of J. Chupechuk's work in the context of the development of stage choreography of the Carpathian region. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 119-122 [in Ukrainian].
Habruk, Z. (2017). November 30, 2017 – 40 days of the light memory of Igor Nikolyshyn. Retrieved from http://tvuk.at.ua/news/30_listopada_2017_r_40_dniv_svitloji_pam_jati_ igorja_ nikolishina/2017-11-27-252 [in Ukrainian].
Diploma № КВ-701500. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 2 [in Ukrainian].
Diploma Э-1 №241245. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 8 [in Ukrainian].
Lived – how danced ... (2017). Retrieved from http://tvuk.at.ua/news/zhiv_jak_tancjuvav/2017-10-24-237 [in Ukrainian].
Zhyrov, O.A. (2007). Development of Ukrainian folk choreography in the artistic-pedagogical heritage and the activities of K. Vasilenko (50-90 years of the twentieth century). Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr [in Ukrainian].
Gradebook №805001. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595 [in Ukrainian].
Igor Nikolishin, head of folk dance ensemble «Nadzbruchanka»: «I can express everything with dancing». (2010). Retrieved from https://te.20minut.ua/ua-i-svit/kerivnik-ansamblyu-narodnogo-tantsyu-nadzbruchanka-igor-nikolishin-tan-173496.html [in Ukrainian].
Kosakovska, L.P. (2009). The artistic paradigm of Vasyl Avramenko in the context of the development of Ukrainian culture of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Lytvynenko, V.A. (2017). Transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization at the Pavlo Virskyi Theater of Dance. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Ostrovska, K.V. (2016). Anatolii Kryvokhyzha – the keeper of choreographic traditions of Ukraine. Kultura Ukrainy, 53, 220-230 [in Ukrainian].
Plakhotniuk, O. (2014). Choreographic art of Ukraine in the reflections of Oleh Semenovych Holdrych. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, 14, 52-56 [in Ukrainian].
Characteristics of a student of IV course of group KH-50 Nykolyshyn Ihor Oleksiiovych. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 1 [in Ukrainian].
Characteristic-recommendation of the graduate of the Terebovlian cultural-educational school Nykolyshyn Ihor Oleksiiovych, born in 1962, a Ukrainian, a member of the Komsomol. Archive of the Kiev National University of Culture and Arts, Kyiv. Spr. 595, 14 [in Ukrainian].
Chaikivska, YA. (2016). Ternopil people spent the night at the Philharmonic. Retrieved from http://www.tenews.org.ua/post/view/ternopolyani_proveli_nich_u_filarmonii [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Andrii Pidlypskyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).