СИСТЕМОГЕНЕЗ СУЧАСНИХ АРТ-ПРАКТИК

Автор(и)

  • Yurii Ponomarenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/149863

Ключові слова:

культура, арт-практики, системогенез, поведінка, діяльність, стан

Анотація

Мета  дослідження − визначити механізми системної інтеграції арт-практик як фактора гармонізації глобалізаційних проблем сучасності. Методологія дослідження полягає у використанні методів аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, а також культурно-історичних реконструкцій для адекватного визначення змісту та функцій культурогенезу пострадянського простору. Наукова новизна полягає у визначенні просторових (гетеротопія) та часових (гетерохронія) констант формування систем культури, які презентовані на основі теорії диспозитиву М. Фуко та теорії функціональної системи П. Анохіна. Ці ознаки культуротворчості допомагають реконструювати просторово-часові відносини в культурі як хронотоп у його функціонально-естетичному визначенні. Висновки. Доведено, що феномен артизації культури не відбувається безсистемно поза контекстом діалогу продюсерів, режисерів, акторів як суб’єктів дії та події. Виявлено, що в культурі завжди визначаються домінантні реалії культуротворчості, які можна умовно назвати лідерами мистецьких означувань. Так, зокрема здійснюються структурні трансформації, розвиток або феномен культурних реляцій, де лідери, аутсайдери, маргіналії культури знаходять своє місце і кожен з них працює на системне ціле. Проаналізовані системні механізми культуротворчості (акцептор дії, за П. Анохіним), які пов’язані з розвитком сучасних арт-практик.

Біографія автора

Yurii Ponomarenko

аспірант Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Бауман З. От паломника к туристу / пер. с англ. Социологический журнал. 2003. № 4. С. 19–27.

Бычков В. В., Маньковская Н. Б., Иванов В. В. Триалог. Москва : Прогресс-Традиция, 2012. 840 с.

Габричевский А. Г. Морфология искусства. Москва : Аграф, 2002. 864 с.

Гумилев Л. Н. Этногенез и биосфера земли. Москва : ДИ-КАРТ, 1993. 503 с.

Добрицына И. А. От постмодернизма к нелинейной архитектуре. Москва : Прогресс-Традиция, 2004. 415 с.

Легенький Ю. Г. Культурология изображения : опыт композиционного синтеза. – Киев : ГАЛПУ, 1995. 412 с.

Лобас В. Х., Легенький Ю. Г. Українська та зарубіжна культура. Київ : ВІПОЛ, 1997. 272 с.

Татаркевич В. Античная эстетика. Москва : Искусство, 1977. 327 с.

Bauman, Z. (2003). From pilgrim to tourist. Sotsiologicheskiy zhurnal, 4, 19–27 [in Russian].

Bychkov, V.V., & Man'kovskaja, N.B., & Ivanov, V.V. (2012). Trialogue. Moscow: Progress-Traditsiya [in Russian].

Gabrichevskiy, A.G. (2002). Morphology of art. Moscow: Agraf [in Russian].

Gumilev, L.N. (1993). Ethnogenesis and biosphere of the earth. Moscow: DI-KART [in Russian].

Dobritsyna, I.A. (2004). From postmodernism to nonlinear architecture. Moscow: Progress-Traditsiya [in Russian].

Legen'kiy, YU.G. (1995). Culturology of the image: experience of composite synthesis. Kyiv: GALPU [in Russian].

Lobas, V.KH. (1997). Ukrainian and foreign culture. Kyiv: VIPOL [in Ukraine].

Tatarkevich, V. (1977). Ancient aesthetics. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

##submission.downloads##