ЗВУКОВА ІНСТАЛЯЦІЯ У ПРОСТОРІ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32461/149867Ключові слова:
стріт-арт, саунд-арт, вулична інсталяція, звукова скульптураАнотація
Мета роботи полягає у виявленні особливостей вуличної звукової інсталяції, визначенні підходів до її класифікації, характеристиці різних типів дослідженої форми на прикладах конкретних арт-об’єктів. Методологія дослідження передбачала звернення до загальнонаукових методів (аналізу, синтезу, аналогії), порівняльного та типологічного методів на підґрунті міждисциплінарного (культурологічного та мистецтвознавчого) підходу. Наукова новизна роботи полягає у виявленні місця звукової інсталяції у просторі стріт-арту та жанровій системі саунд-арту, визначенні підходів до класифікації вуличних звукових інсталяцій. Висновки. Звукова вулична інсталяція яскраво демонструє одну з провідних тенденцій актуального мистецтва - прагнення до інтерактивності. Звукова інсталяція своїм прикладом демонструє принцип сучасного мистецтва, котрий можна виразити умовним гаслом: «від впливу на глядача - до взаємодії з ним», що передбачає зміни не лише в духовній, а й в чуттєво-тілесній сфері людини. Вуличні звукові інсталяції можна класифікувати за кількома ознаками: за ознакою інтерактивності, за типом функціонування, за місцем розташування, за технологією монтування. Як конструктивне явище культури, вулична звукова інсталяція має свою філософію, правила, етикет, традиції побутування. Як мистецький феномен, звукова інсталяція має художні форми втілення, естетичну цінність, систему виражальних засобів, глибоку образність, знаковий код і символіку, художній контекст і підтекст, жанрову систему, професійний інструментарій. Як видовищна форма, звукова інсталяція демонструє яскраву спрямованість на глядача, комунікаційну природу створення та існування. Все це дає підстави визначити вуличну звукову інсталяцію мистецько-видовищною формою сучасної культури.
Посилання
21 Balançoires [Electronic resource]. - Access mode: http://www.dailytouslesjours. com/project/21 -balancoires/
Веселова M. H. Художественная инсталляция как форма выражения проблемы взаимодействия человека и современного города / М. Н. Веселова // Труды Санкт- Петербургского государственного института культуры. - 2015. - Т. 206. - С. 254-262.
Гончаренко H. М. Город в художественных практиках западной Европы и США 1970-х - 2000-х гг. : автореф. ... канд. искусствоведения : спец. 17.00.04 «Изобразительное, декоративно-прикладное искусство и архитектура» / Гончаренко Наталья Михайловна. - М., 2011. - 30 с.
Ершов Э. Д. Арт-модули в пешеходных пространствах современного города / Э. Д. Ершов. - Дизайн-ревю. - 2012. - № 1-2. - С. 116-127.
Кошкин Д. Ф. Визуальное искусство как способ освоения городского пространства / Д. Ф. Кошкин. - Дизайн-ревю. - 2012. - № 3-4. - С. 64-68.
Лукьянова О. Я. К проблеме феноменологии звука / О. Я. Лукьянова. - Артикульт. - 2015. - № 2. - С. 77-85.
Поющие дороги [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.youtube.com/ watch?v=0OmmtlORtfQ
Синельникова О. В. Ландшафтное искусство и музыкальный авангард / О. В. Синельникова // Вестник КемГУКИ. - 2014. - № 29. - С. 164--170.
Тейлор Б. Art Today. Актуальное искусство 1970-2005 / Брэндон Тейлор; пер. с англ. Э. Д. Меленевской. - М.: Слово/SLOVO, 2006. - 256 с. : ил.
Тылик А. Ю. Диалоговые стратегии в современном уличном искусстве / А. Ю. Тылик // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. - 2016. - № 3. - С. 91-97.
Тылик А. Ю. «Уличное искусство»: опыт эстетического анализа: автореф. ... канд. филос. н. : спец. 09.00.04 «Эстетика» / Тылик Артем Юрьевич. - СПб., 2016. - 20 с.
Цыгина Н. А. Уличное искусство в контексте современной визуальной культуры: автореф. ... канд. искусствоведения : спец. 17.00.04 «Изобразительное и декоративноприкладное искусство и архитектура» / Цыгина Наталия Алексеевна. - М., 2015. - 39 с.
A Sound Garden. [Electronic resource]. - Access mode : https://www.youtube.com/ watch?v= 1aGUPZc53cQ
Blackpool High Tide Organ [Electronic resource]. - Access mode : https://www.youtube. com/watch?v=QBJJ 1jOc-7k
Luminotherapie, 2016 [Electronic resource]. - Access mode : https://www.youtube.com/ watch?v=MQsd8ZiV8SE
Morske orgulje [Electronic resource]. - Access mode : https://www.youtube.com/ watch?v=5rUVc5ZnnDk
Piano-Staircase [Electronic resource]. - Access mode : http://www.thefuntheory.com /piano-staircase
Singing Ringing Tree [Electronic resource]. - Access mode : http://www.tonkinliu. co.uk/ projects/singing-ringing-tree
The San Francisco Wave Organ: In Sound & Pictures [Electronic resource]. - Access mode : https://www.youtube.com/watch?v=rfQuYEj9p8Y
Tree Concert [Electronic resource]. — Access mode : https://www.youtube.com /watch?v=k7BVp16x5BQ
Balançoires, (2011). Retrieved from http://www.dailytouslesjours.com/project/21- balancoires/ [in English].
Veselova, M.N. (2015). Art installation as a form of expression of the problem of interaction between a person and a modern city. Trudyi Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kulturyi, 206, 254-262 [in Russian].
Goncharenko, N.M. (2011). City in the artistic practices of Western Europe and the US 1970-2000s. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Ershov, E.D. (2012). Art-modules in the pedestrian spaces of the modern city. Dizayn- revyu, 1-2, 116-127 [in Russian].
Koshkin, D.F. (2012). Visual art as a way of mastering the urban space Dizayn-revyu, 34, 64-68 [in Russian].
Lukyanova, O.Ya. (2015). To the problem of the phenomenology of sound // Artikult, 2, 77-85 [in Russian].
Singing roads. (2013). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=0OmmtlORtfQ [in Russian].
Sinelnikova, O.V. (2014). Landscape art and musical avant-garde. Vestnik KemGUKI, 29, 164-170 [in Russian].
Teylor, B. Art Today. Actual art 1970-2005. Moscow: SLOVO, 2006 [in Russian].
Tyilik, A.Yu. (2016). Dialogue strategies in contemporary street art. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federalnogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyie i sotsialnyie nauki, 3, 91-97 [in Russian].
Tyilik, A.Yu. (2016). «Street art»: the experience of aesthetic analysis. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].
Tsyigina, N.A. (2015). Street art in the context of modern visual culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
A Sound Garden. (2006). Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v= 1aGUPZc53cQ [in English].
Blackpool High Tide Organ. (2012). Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v =QBJJ1jOc-7k [in English].
Luminotherapie, 2016. (2016). Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v= MQsd8ZiV8SE [in English].
Morske orgulje. (2008). Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v= 5rUVc5ZnnDk [in Croatian].
Piano-Staircase. (2009). Retrieved from http://www.thefuntheory.com/piano-staircase [in English].
Singing Ringing Tree. (2015). Retrieved from http://www.tonkinliu. co.uk/projects/singing-ringing-tree [in English].
The San Francisco Wave Organ: In Sound & Pictures. (2014). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=rfQuYEj9p8Y [in English].
Tree Concert. (2013). Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v= k7BVp16x5BQ [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Kateryna Stanislavska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.