СУЧАСНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ «ЧЕРВОНОЇ ШАПОЧКИ» В ОПЕРІ УКРАЇНСЬКОГО КОМПОЗИТОРА РОМАНА СМОЛЯРА
DOI:
https://doi.org/10.32461/149876Ключові слова:
українська дитяча опера, Роман Смоляр, казковий образ, танець, пісня, мелодія, ритмАнотація
Мета роботи. Визначити особливості сучасної української опери для дітей на прикладі опери Романа Смоляра «Червона Шапочка». Методологія дослідження побудована на основі синтезу різних методів: історичного, порівняльно-аналітичного та узагальнюючого. Методом застосування комплексного аналізу виявити жанрову приналежність, особливості лібрето, образної сфери, драматургії та музичної мови дитячої опери Р. Смоляра. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше здійснено аналіз дитячої опери «Червона Шапочка» сучасного українського композитора і виконавця Р. Смоляра. Висновки. На основі аналізу дитячої опери Р. Смоляра «Червона Шапочка» доведено художньо-виховний потенціал твору. Обґрунтовано, що музична тканина опери є віддзеркаленням традицій європейської опери у поєднанні із новаціями. Також, доведено актуальність сюжету літературного першоджерела Ш. Перро для сучасної глядацької аудиторії.
Посилання
Абт Ф. Красная шапочка: Сборник 9-ти песен, соединен. с декламациею: Для 2-х сопрано и альта (соло и хоры) с аккомп. ф.-п. Москва: Юргенсон, 1892. 54 с.
Бахтин Н. Н. Обзор детских опер: с обозначением декораций и количества и качества голосов и хоров. Петроград: Типография Императорского уч. глухонемых. Мойка 54, 1915. 49 с.
Герман А. Детская опера русских и украинских композиторов: дис.… канд. музыковедческих наук. Киев: КГК им. П. И. Чайковского, 1947. 171 с.
Ізуграфова Н. В. Дитяча опера як автономна жанрова форма у контексті сучасної музичної культури: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав.: Одеса: Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової, 2013. 20 c.
Карась Г. В. Статика і динаміка жанру дитячої опери у творчості композиторів української діаспори ХХ ст. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум , 2010. № 2. С. 89-93.
Кушнірук О. Нова дитяча опера. Музика. 2016. № 4. С. 6-7.
Кушнірук О. Опера «Червона Шапочка»: від класичного сюжету до модернового втілення. Слово просвіти. 2016. Ч. 28 (872), 14-20 липня. С. 16.
Кюи Ц. Красная шапочка: Детская опера-сказка (по Перро) / Текст М. С. П.; Муз. Цезаря Кюи. Москва: Печатник, 1912. 57 с.
Михайлова А. Я. Театр в эстетическом воспитании младших школьников. Москва: Просвещение, 1975. 127 с.
Овчаренко Е. Вірте у щастя і вмійте вибачати. Демократична Україна. 2016. № 44 (24143). С. 12.
Смоляр Р. Червона Шапочка: дитяча опера на дві дії за мотивами казки Ш. Перро (клавір). Б/в, 2015. 106 с.
Фільц Б. Музика для дітей. Українська музична енциклопедія. Т. 3 / Редкол. Г. Скрипник (голова) та ін.; Національна Академія Наук України; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2011. С. 525-531.
Abt, F. (1892). Little Red Riding Hood: Collection of 9 songs connected with the recitation: For 2 soprano and viola (solo and choir) with akkomp. f.-n. Moscow: Yurgenson [in Russian].
Bakhtin, N. N. (1915). Review of children's operas: with a designation of scenery and quantity and quality of voices and choruses. Pg.: Printing house of the Imperial Uch. deaf and dumb. Moika 54 [in Russian].
German, A. (1947). Children's opera of Russian and Ukrainian composers. Extended abstract of candidate’s thesis. Kiev: KGK them. P. I. Tchaikovsky [in Russian].
Izugrafova, N. (2013). Child opera as autonomic genre form in context of musical culture. The thesis for the degree of arts by specialty 17.00.03. Musіс Art. Odessa: National Music Academy name A. Nezhdanovа [in Ukrainian].
Karas, G.V. (2010). Statics and dynamics of the genre of the child's play in the creative arts of the Ukrainian art of the twentieth century. Bulletin of the State Academy of Leaders of Culture and Arts. Scientific journal, 2, 89-93 [in Ukrainian].
Kushniruk, O. (2016). The new children's opera. Music, 4, 6-7 [in Ukrainian].
Kushniruk, O. (2016). The "Red Hat" Opera: From the Classical Plot to the Modern Incarnation. The Word of Enlightenment, 28 (872), 16 [in Ukrainian].
Cui, С. (1912). Little Red Riding Hood: Children's opera fairy tale (according to Perrault) / M.S. Music by Caesar Cui. Moscow: The printer [in Russian].
Mikhailova, A. (1975). Theater in the aesthetic education of junior schoolchildren. Moscow: Education [in Russian].
Ovcharenko, E. (2016). Believe in happiness and be able to excuse. Democratic Ukraine, 44 (24143), 12 [in Ukrainian].
Smolar, R. (2015). Red hat: children's opera for two acts based on the fairy tale of Sh. Perro (clavier). Мanuscript [in Ukrainian].
Fil'ts, B. (2011). Music for Children. Ukrainian Music Encyclopedia. Redcock. G. Skrypnyk (chairman) and others; National Academy of Sciences of Ukraine; Institute of Art History, Folklore and Ethnology named after. M. T. Rylsky. (Vols. 3), (рр. 525-531). Kiev: Publishing House of the Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Daria Romanets
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.