СЦЕНОГРАФІЧНІ ЗВЕРШЕННЯ ХУДОЖНИКА А. Г. ПЕТРИЦЬКОГО У БАЛЕТНОМУ ТЕАТРІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/149888Ключові слова:
А. Г. Петрицький, сценографічна спадщина, художник театру, театральний костюм, декорації, балетАнотація
У дослідженні маємо на меті проаналізувати сценографічну спадщину художника А. Г. Петрицького у балетному театрі, розкрити питання посилення ролі авторської образотворчої режисури сценографа в контексті балетмейстерського задуму. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-культурного, мистецтвознавчого методів, які надають можливість висвітлити сутнісні аспекти сценографічної діяльності видатного українського художника у хореографічних постановках. Наукова новизна роботи полягає в переосмисленні та поверненні із забуття творчого доробку художника-реформатора української сценографії, в дослідженні впливу художніх форм і засобів сценографічної творчості А. Петрицького на створення хореографічно-пластичних образів. Висновки. Проаналізувавши сценографічну спадщину А. Г. Петрицького у балетних постановках, можна стверджувати, що художник сприяв піднесенню художнього оформлення до важливого драматургічно-виражального чинника хореографічного твору, від якого великою мірою залежала вся естетична, емоційна атмосфера балетної вистави, її якість. Діяльність А. Петрицького окреслила вектор розвитку української сценографії на багато років вперед. Його театральні роботи промовляють про місію художника у процесі реформації українського балетного театру, є історичною пам’яткою, документом про велику образотворчу культуру митця.
Посилання
Анатоль Петрицький. Театральні строї / текст В. Хмурого. Харків: ДВУ, 1929. 88 с.
Боримська Г. Державний заслужений ансамбль танцю Української РСР. Київ : Держ. вид-во образотвор. мистецтва і муз. літ. УРСР, 1959. 44 с.
Врона I. I. А. Петрицький: альбом. Життя і творчість А. Г. Петрицького. Київ: Мистецтво, 1968. 190 с.
Горбачёв Д. Е. Проблема традиций и новаторства в творчестве А. Г. Петрицкого: автореф. дис. на соиск. учёной степ. канд. искусствоведения. АН Украинской ССР, Ин-т искусствоведения, фольклора и этнографии им. М. Ф. Рыльского. Київ, 1970. 25 с.
Горбачов Д. Анатолій Галактіонович Петрицький. Москва: Сов. художник, 1971. 129 с.
Горбачов Д. О. Анатоль Петрицький : нарис творчості. Київ: Знання, 1971. С. 33-35.
Горбачов Д. Інженер романтики // Вітчизна. 1969. № 2. С. 224-225.
Горбачов Д. Я темпераментно відчуваю життя. Соціаліст. культура. 1975. № 1. С. 36.
Григор’єв С. Мій учитель і друг. Анатоль Петрицький: спогади про художника. Київ: Мистецтво, 1981. С. 55-57.
Диченко І. Балетні строї Петрицького. Театр. Київ. 1970. № 1. С. 16-17.
Диченко І. Непомильним оком. Вітчизна. 1974. № 12. С. 161-166.
Ковальчук О. Живописна програма образної дієвості Анатолія Петрицького. URL: http://um.etnolog.org.ua>zmist. Назва з екрана.
Майстренко Я. Митець сонячного пензля. Вітчизна. Київ, 1965. № 4.
Марголін С. Мастера на Украине. Художник и Зритель. [М.], 1924. № 6, 7.
Савицкая О. В Киеве вспоминали об Анатолии Петрицком. День. Киев, 2012. № 173.
Цибенко П. А. Г. Петрицький: нарис про театрально-декораційну творчість. Київ: Мистецтво, 1951. 36 с.
Khmuryi, V. (1929). Anatol Petrytskyi. Teatralni stroi [Anatol Petrytskyi. Theatrical formations]. Kharkiv: DVU [in Ukrainian].
Borymska, H. V. (1959). Derzhavnyi zasluzhenyi ansambliu tantsiu Ukrainskoi RSR [State Honored Dance Ensemble of Ukrainian SSR]. Kyiv: Derzh. vyd-vo obrazotvor. mystetstva i muz. lit. URSR [in Ukrainian].
Vrona, I. I. (1968). A. Petrytskyi: albom. Zhyttia i tvorchist A. H. Petrytskoho [A. Petritskyi: album. The life and creativity of A. H. Petrytskyi]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Gorbachev, D. Y. (1970). Problema traditsiy i novatorstva v tvorchestve A. G. Petritskogo [The Problem of traditions and innovation in the creativity of A. G. Petritskogo ]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kiev: AN Ukrainskoy SSR, In-t iskusstvovedeniya, folklora i etnografii im. M. F. Rylskogo [in Russian].
Horbachov, D. (1971). Anatolii Halaktionovych Petrytskyi [Anatolii Halaktionovych Petrytskyi]. M.: Sov. Khudozhnyk [in Ukrainian].
Horbachov, D. O. (1971). Anatol Petrytskyi: narys tvorchosti [Anatol Petrytskyi : essays on creativity]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Horbachov, D. (1969). Inzhener romantyky [Engineer of romance]. Vitchyzna – Motherland, 2, 224-225 [in Ukrainian].
Horbachov, D. (1975). Ia temperamentno vidchuvaiu zhyttia [I temperamentally feel the life]. Sotsialist. kultura – Socialist culture, 1, 36 [in Ukrainian].
Hryhoriev, S. (1981). Mii uchytel i druh [My teacher and friend]. Anatol Petrytskyi: spohady pro khudozhnyka – Anatol Petrytskyi: memoirs about designer (pp. 55-57). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Dychenko, I. (1970). Baletni stroi Petrytskoho [Petrytskyi’s ballet formation]. Teatr. Kyiv – Theatrical Kyiv, 1, 16-17 [in Ukrainian].
Dychenko, I. (1974). Nepomylnym okom [With infallible eye]. Vitchyzna – Motherland, 12, 161-166 [in Ukrainian].
Kovalchuk, O. Zhyvopysna prohrama obraznoi diievosti Anatoliia Petrytskoho [A picturesque program of Anatolii Petrytskyi’s visual arts]. (n.d.). http://um.etnolog.org.ua. Retrieved from http://um.etnolog.org.ua>zmist [in Ukrainian].
Maistrenko, (1965). I. Mytets soniachnoho penzlia [Artist of a sunny brush] Vitchyzna. – Motherland, 4 [in Ukrainian].
Marholin, S. (1924). Mastera na Ukrayne [Masters in Ukraine]. Khudozhnyk y Zrytel – Artist and Spectator, 6 & 7 [in Ukrainian].
Savitskaya, O. (2012). V Kieve vspominali ob Anatolii Petritskom [Remembrance about Anatolii Petritskiy in Kiev]. Den – Day, 173 [in Russian].
Tsybenko, P. (1951). A. H. Petrytskyi: narys pro teatralno-dekoratsiinu tvorchist [A. H. Petritskyi: an essay on theatrical and decorative creativity]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Viktoriia Shumilova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.