ДЕЯКІ АСПЕКТИ ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ МУЗИЧНОГО ТВОРУ

Автор(и)

  • Irina Pyatnitskaya-Pozdnyakova кандидат мистецтвознавства, доцент, докторант Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/150054

Ключові слова:

метод інтертекстуального аналізу, міжтекстові взаємодії, текстові алюзії, цитації, фігури інтексту

Анотація

Мета роботи - виявити у музичному творі різні фігури інтексту, що дозволить ося­гнути механізм функціонування методу інтертекстуального аналізу в контексті семіотич­ного підходу. Аналіз різних фігур інтексту здійснено на прикладі жанру постлюдії, що виявився доволі пластичним та суголосним тенденціям оновлення музичної мови другої поло­вини ХХ ст. Методологія дослідження полягає у застосуванні методу інтертекстуального аналізу, що дозволить зрозуміти логіку та принцип організації окремого музичного дискурсу. Наукова новизна полягає у виявленні міжтекстових асоціативних зв ’язків на рівні фігур ін­тексту та їх функцій в контексті музичного формоутворення, де «чуже слово» набуває значення не тільки структурного компонента, але й семантичного зерна, навколо якого ско­нцентровано змістовні рівні музичного тексту. Висновки. На основі аналізу одного з яскра­вих творів українського композитора Валентина Сильвестрова «Postludien» (1981/82) було виявлено цитації й текстові алюзії як важливий засіб конструювання смислу музичного тек­сту, що свідчить про володіння композитором особливим видом текстової імплікації.

Посилання

Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства / М. Г. Арановский. - М.: Музыка, 1998. - 344 с.

Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. / Р. Барт. - М.: «Прогресс», «Уни- верс», 1994. - 616 с.

Бахтин М. М. Проблемы содержания, материала и формы в словесном творчестве / М. М. Бахтин // Вопросы литературы и эстетики. - М.: Худож. лит., 1975. - С. 6-31.

Дьячкова Л. С. Проблемы интертекста в художественной системе музыкального произведения / Л. С. Дьячкова // Интерпретация музыкального произведения в контексте культуры / РАМ им. Гнесиных. - М., 1994. - Вып. 129. - С. 17-40.

Зинькевич Е. С. Логика художественного процесса как историко-методологическая проблема / Е. С. Зинькевич // Mundus musicae. Тексты и контексты: избранные статьи. - К.: Задруга, 2007. - С. 7-17.

Кац Б. А. Об интертекстуальности последней симфонической темы Брамса / Б. А. Кац // Выбор и сочетание: открытая форма: Сб. ст. к 75-летию Ю. Г. Кона. - Петроза­водск; СПб., Музфонд, 1995. - С. 102-108.

Климовицкий А. И. «Пиковая дама» Чайковского: культурная память и культурные предчувствия / А. И. Климовицкий // Россия - Европа: контакты музыкальных культур: Сб. научных трудов Рос. института истории искусств. Проблемы музыкознания. - Вып. 7. - СПб., 1994. - С. 221-274.

Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог, роман / Ю. Кристева // Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму / пер. с франц., сост., вступ. ст. Г. К. Косикова. - М.: ИГ Прогресс, 2000. - С. 427-457.

Лотман Ю. М. Лекции по структуральной поэтике / Ю. Лотман // Ю. М. Лотман и тартуско-московская школа. - М.: Гнозис, 1994. - С. 50-51.

Раку М. Г. «Пиковая дама» братьев Чайковских: опыт интертекстуального анализа / М. Г. Раку // Музыкальная академия. - 1999. - № 2. - С. 9-21.

Ревзина О. Г. О понятии коннотации / О. Г. Ревзина // Языковая система и ее раз­витие во времени и пространстве: Сб. научн. статей. - М.: Изд-во МГУ, 2001. - С. 436-446.

Мартынов В. И. Зона opus post, или Рождение новой реальности / В. И. Мартынов [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://predanie.ru/martynov-vladimir-ivanovich/book/199201-zona-opus-posth-ili-rozhdenie-novoy-realnosti/#toc9

Назайкинский Е. В. Логика музыкальной композиции / Е. В. Назайкинский. - М.: Музыка, 1982. - 319 с.

Нестьева М. И. Валентин Сильвестров. Музыка - это пение мира о самом себе. Беседы, статьи, письма / М. И. Нестьева. - К., 2004. - 145 с.

Сильвестров В. В. Сохранять достоинство / В. В. Сильвестров // Советская музы­ка. - 1994. - № 4. - С. 16.

Холопов Ю. Н. Изменяющееся и неизменное в эволюции музыкального мышле­ния / Ю. Н .Холопов // Проблемы традиции и новаторства в современной музыке. - М.: Сов. композитор, 1982. - С. 52-104. - Режим доступа: http://www.kholopov.ru/izm/

Чередниченко Т. В. Валентин Сильвестров. / Т. В. Чередниченко // Музыкальный запас. 70-е. Проблемы. Портреты. Случаи. - М.: Новое литературное обозрение. - 2002. - С. 331.

Чигарёва Е. И. А. Шнитке. Хоровой концерт на стихи Г. Нарекаци: к проблеме медитативной концепции / Е. И. Чигарёва // Музыкальное искусство и религия. - М., 1994. - С. 104-117.

Aranovskiy, M. G. (1998). Musical text. Structure and properties. Moscow: Music [in Russian].

Bart, R. (1994). Selected works. Semiotics. Poetics. Moscow: «Progress», «Universe» [in Russian].

Bakhtin, M. M. (1975). Problems of content, material and form in verbal creativity. Issues of Literature and Aesthetics. Moscow: Imag. Literature [in Russian].

Dyachkova, L. S. (1994). Intertext problems in the artistic system of a musical work. Interpretation of a musical work in the context of culture. The Gnesins RAM, 129, 17-40 [in Rus­sian].

Zinkevich, E. S. (2007). The logic of the artistic process as a historical and methodological problem. Mundus musicae. Texts and contexts: selected articles. Kyiv: Zadruga [in Ukrainian].

Katz, B. A. (1995). Intertextuality of the last symphonic theme of Brahms. Selection and combination: an open form. Collections of articles dedicated to the memory of Yu. Kon. Petrozavodsk; SPb.: Muzfond [in Russian].

Klimovitsky, A. I. (1994). «The Queen of Spades» by Tchaikovsky: cultural memory and cultural premonitions. Russia-Europe: contacts of musical cultures: Collection of the scientific works of Rus. Institute of Art History. Problems of musicology, 7, 221-274 [in Russian].

Kristeva, Yu. (2000). Bakhtin word, dialogue, novel. French semiotics: From structuralism to poststructuralism. (Kosikov G., Trans). Moscow: IG Progress [in Russian].

Lotman, Yu. M. (1994). Lectures on Structural Poetics: Yu. Lotman and Tartu-Moscow School. Moscow: Gnosis [in Russian].

Raku, M. G. (1999). «The Queen of Spades» of the Tchaikovsky brothers: experience of intertextual analysis. Music Academy, 2, 9-21 [in Russian].

Revzina, O. G. (2001). On the notion of connotation. Language system and its development in time and space. Moscow: MGU [in Russian].

Martynov, V. I. (2005). Zone opus post, or the birth of a new reality. Retrieved from http://predanie.ru/martynov-vladimir-ivanovich/book/199201-zona-opus-posth-ili-rozhdenie-novoy- realnosti/#toc9 [in Russian].

Nazaikinskiy, E.V. (1982). Logic of musical composition. Moscow: Music [in Russian].

Nestieva, M.I. (2004). Valentin Silvestrov. Music is the singing of the world about oneself. Conversations, articles, letters. Kyiv [in Ukrainian].

Sylvestrov, V. V. (1994). Preserve Dignity. Soviet Music, 4, 16 [in Russian].

Kholopov, Yu. N. (1982). Changing and unchanging in the evolution of musical thinking. Problems of tradition and innovation in contemporary music. Moscow: Sov. Composer. Retrieved from http://www.kholopov.ru/izm/ [in Russian].

Cherednichenko, T.V. (2002). Valentin Silvestrov. Music stock. The 70th. Problems. Portraits. Cases. Moscow: New literary review [in Russian].

Chigareva, E.I. (1994). A. Schnittke. Choral concert on verses by G. Narekatsi: to the problem of the meditative concept. Musical art and religion, 104-117 [in Russian].

##submission.downloads##