НАЦІОНАЛЬНИЙ ОДЯГ ЯК ЧИННИК ЕТНОКУЛЬТУРИ В КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОГО ЕТНОДИЗАЙНУ

Автор(и)

  • Ilona Sivash аспірант Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/150147

Ключові слова:

український етнодизайн, національний одяг, етнокультурна приналежність, етнотрадиції, етномотиви, творчі пошуки, дизайн одягу

Анотація

Метою роботи є дослідження використання мотивів народного костюму України як чинника етнокультури у практиці професійних художників та дизайнерів ХХ-початку ХХІ ст. Розглянути приклади використання мотивів народного костюму в контексті українсь­кого етнодизайну в діяльності будинків моди та в творчості провідних модельєрів, проана­лізувати проекти, що популяризують народний костюм у сучасному суспільстві. Методологія дослідження базується на історичному, мистецтвознавчому, соціокультур- ному та системно-структурному методах, в основі яких є аналіз впливу декоративно- ужиткового мистецтва на формування етнодизайну. Наукова новизна. Вперше цілісно роз­глянуто український народний костюм як фактор етнокультури в контексті українського етнодизайну. Висновки. Отже, сьогодні народний костюм виступає чинником етнокульту­ри в контексті українського етнодизайну. Маючи тривалу практику використання традицій національного одягу в моделюванні костюму, український етнодизайн займає важливе місце в діяльності модельєрів та дизайнерів. Починаючи з кінця ХХ ст., українські художники, мо­дельєри, дизайнери постійно звертаються до національного костюма як до джерела на­тхнення. А їхні твори на основі переосмисленої етнотрадиції допомагають формуванню національної ідентичності. Етноодяг відповідає потребам часу, користується попитом у суспільства. І для того, щоб його задовольнити, митці поглиблено досліджують національну культуру одягання.

Посилання

Кара-Васильєва Т. В. Полтавська народна вишивка / Т. В. Кара-Васильєва - К.: На­укова думка, 1983. - 200 с.

Кара-Васильєва Т. Формування дизайну в Україні художниками авангарду / Т. Ка­ра-Васильєва // Нариси з історії українського дизайну ХХ століття: зб. статей. - К.: Фенікс, 2012. - С.111-122 .

Король Н. Народні традиції в моделюванні дитячого одягу: історичний досвід укра­їнських дизайнерів./ Н. Король // Вісник Львівської національної академії мистецтв. - 2015. - Вип. 26. - С. 198-209.

Косміна О. Ю. Традиційне вбрання українців. - Т.І: Лісостеп та степ /О. Ю. Косміна. - К: Балтія Друк, 2008 - 160 с.

Костельна М. Національні мотиви у декорі костюмів у творчості М. Токар (на при­кладі діяльності Львівського будинку моделей) / М. Костельна // Народознавчі зошити. - -№ 6 (114). - К, 2013. - С. 1145-1149.

Кротова Т. Ф. Етно-мотиви і класичні форми в костюмі: свобода перевтілень і межа стилю [Електронний ресурс] / Т. Ф. Кротова. Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/3961/2/T_Krotova_MK_T ext .pdf

Мельник М. Т. Особливості використання елементів традиційного українського ко­стюма при створенні фешн-колекцій [Електронний ресурс] / М.Т. Мельник. Режим доступу: http://mtmfashion.blogspot.com/2012/08/blog-post_21.html.

Мироненко В. П. Еволюція українського народного костюма в соціокультурному контексті авангарду / В. П. Мироненко, А. С. Синицька // Вісник Харківської державної ака­демії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архітектура. - 2009. - № 5. - С. 128-135. - Ре­жим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2009_5_21

Наумкіна О. С. Етнічний культурний взірець в дизайнерських практиках сучасних українців [Електронний ресурс] / О. С. Наумкіна. Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/92847/36-Naumkina.pdf?sequence=1

Ніколаєва Т. О Історія українського костюма / Т. О. Ніколаєва. - К.: Либідь, 1996. - 176 с.

Помаранська О. В. Визначення автентичних ознак української свити для проекту­вання жіночого демісезонного пальто / О. В. Помаранська., А. Л Славінська // Вісник Хмель­ницького національного університету. - 2014. - Вип. 3. - С. 273-277.

Kara-Vasilyeva, T.V. (1983). Poltava folk embroidery. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Kara-Vasilyeva, T.V. (2012). Formation of the design of avant-garde artists in Ukraine. Essays on the history of Ukrainian design in XX century. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Korol, N. (2015). National traditions in modelling of children's clothing, the historical experience of Ukrainian designers. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 26, 198-209 [in Ukrainian].

Kosmina, O. (2008). Traditional Ukrainian clothes. Volume I: Forest and Steppe. Kyiv: Baltiia Druk [in Ukrainian].

Kostelna, M. (2013). National motifs in the decor of costumes in the works of M. Tokar (the example of the Lviv House of Fasion). Narodoznavchi zoshyty, 6 (114), 1145-1149 [in Ukrainian].

Krotova, T. F. (n.d.). Ethnic motifs and classical forms in a costume and limit freedom of the style transformations. Retrieved from: http://elibrary.kubg.edu.ua/3961/2/T_Krotova_MK_Text.pdf [in Ukrainian].

Melnyk, M. T. (2012). Features of the elements of traditional Ukrainian costume in creat­ing the fashion collections. Retrieved from: http://mtmfashion.blogspot.com/2012/08/blog- post_21.html [in Ukrainian].

Mironenko, V. & Synytska, A. (2009). Evolution of Ukrainian national costume in sociocultural context of the avant-garde. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Arkhytektura, 5, 128-135. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2009_5_21 [in Ukrainian].

Naumkina, O.S. Ethnic example of cultural practices in the design of modern Ukrainians. Retrieved from: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/92847/36-Naumkina.pdf?sequence=1[in Ukrainian].

Nikolaeva, T.O. (1996). History of Ukrainian costume. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Pomaranska, O.V. & Slavinska, A.L. (2014). Definition of authentic features Ukrainian suite for designing female demi-season coat. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 3, 273-277 [in Ukrainian].

##submission.downloads##