ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ РЕЖИСЕРА: ХАРАКТЕР ПРОФЕСІЙНОЇ РОБОТИ ФАХІВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/150154Ключові слова:
режисерська діяльність, режисерська кваліфікація, режисерська праця, режисерська освітаАнотація
Метою роботи є вивчення особливостей театрально-режисерської діяльності, визначення змісту та форм режисерської освіти студентів внз культури з позицій концепції діяльнісного підходу до змісту навчально-виховного процесу в системі вищої освіти відповідно до сучасних вимог соціокультурної практики. Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного, функціонального, порівняльного та мистецтвознавчого методів дослідження особливостей режисерської підготовки з її спрямуванням на розгорнуту характеристику професійної театральної діяльності та впливом на взаємозв ’язок функцій і видів цієї діяльності. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі поняття «режисерська праця», яке потребує більш глибокого теоретичного аналізу та експериментального вивчення найбільш характерних його видів, що в кінцевому підсумку дасть можливість забезпечити позитивну реалізацію номінального змісту праці режисерського профілю у фактичний. Висновки. У результаті здійсненого дослідження можна зробити висновок, що, по-перше, в основу методологічної концепції досліджень режисерської діяльності покладено загальне положення про характер праці режисера, під яким мається на увазі вся сукупність зв ’язків, відносин, що створюються в конкретній діяльності; по-друге, у більшості досліджень з теорії та практики соціокультурної діяльності обґрунтовується багатоплановість професійної роботи творчої особистості режисера в таких напрямах: театрально-просвітницькому,театрально-естетичному,театрально-психологічному,творчо-виконавському, але в соціально-культурному й особливо в педагогічному - повністю не розкрито; по-третє, у працях дослідників значна увага надається вивченню особливостей соціокультурної діяльності в напрямах диференціації окремих видів мистецтв, особливо театрального. Спираючись на такі концептуальні аспекти, підходимо до висновку, що діяльність спеціаліста режисерського профілю має бути включена до системи культуротворчої діяльності в цілому, в структурній єдності та взаємозв ’язку з усіма її видами та компонентами; вчетверте, висновки з конкретних досліджень, окремих публікацій, практичних методичних праць з проблемних питань підготовки спеціалістів вищої режисерської кваліфікації відповідають теоретичним положенням діяльнісного підходу, на орієнтацію розглядати особистість як нову якість, що породжена рухом системи об’єктивних суспільних відносин, в які втручається його діяльність; і останнє, у науковій літературі дано недостатній аналіз особливостей змісту окремих видів педагогічної праці режисера, не повною мірою розроблено питання структури його професійно важливих педагогічних якостей та характеру поліфункціональної діяльності в соціокультурному середовищі.
Посилання
Дмитренко Г. Особливості дослідження змісту вищої педагогічної освіти // Порівняльний аналіз сучасних систем освіти в реформуванні вищої школи України / Г.Дмитренко, Л.Ричкова, Л.Сивенко. - К.: НаУКМА, 1996. - С. 123-125.
Захава Б. Е. Мастерство актера и режисера /Б. Е. Захава. - М.: Просвещение, 1978. - 334с.
Каган М.С. Философия культуры / М.С. Каган. - Спб: ТОО ТАК КАК «Петрополис», 1996. - 416 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев.- М.: Политиздат, 1977. - 304 с.
Мартынова Л. Н. Проблемы режиссерской педагогики Г.А. Товстоногова (19651975): Автореф. дис. ...канд. искусствоведения / Л.Н. Мартынова. - Л.: 1972. - 21 с.
Никифоров Р. И. Проблемы достоверности конкретных социологических исследований высшей школы // Учен. зап. Горьк. ун-та. - Вып. 137. - Горький, 1971. - С. 35-37.
Попов А.Д. Спектакль и режисер / А.Д. Попов. - М.: ВТО, 1972. - 107 с.
Савина В.Ф. Развитие способностей режиссера самодеятельного театрального коллектива в процессе обучения в вузах культуры; Автореф. дис. ... канд. пед. наук / В.Ф. Савина. - М., 1990. - 16 с.
Dmytrenko, H., & Rychkova, L., & Syvenko, L. (1996). The peculiarities of the research in the question of higher pedagogical education content. Comparative analysis of modern systems of education in reforming of Ukrainian high school. Kyiv: NaUKMA [in Ukrainian].
Zakhava, B.E. (1978). Mastery of actor and director. Moscow: Prosveschenie [in Russian].
Kagan, M. S. (1996). Philosophy of culture. St. Petersburg: TOO SO AS «Petropolis» [in Russian].
Leontiev, A. N. (1977). Activity. Consciousness. Personality. Moscow: Politizdat [in Russian].
Martynova, L. N. (1972). Problems of directorial pedagogy of G. A. Tovstonogov (1965-1975). Extended abstract of candidate’s thesis. Leningrad [in Russian].
Nikiforov, R. I. (1971). Problems of credibility of concrete sociological researches of high school. Scient. notes of Gorky University Press. Vol. 137. Gorky [in Russian].
Popov, A. D. (1972). Performance and director. Moscow: VTO [in Russian].
Savina, V. F. (1990). Development of abilities of director of an amateur theatrical collective in the process of studying at universities of culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Nina Gusakova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.