ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ РЕЖИСЕРА: ХАРАКТЕР ПРОФЕСІЙНОЇ РОБОТИ ФАХІВЦЯ

Автор(и)

  • Nina Gusakova кандидат педагогічних наук, професор кафедри режисури та акторського мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/150154

Ключові слова:

режисерська діяльність, режисерська кваліфікація, режисерська праця, режисерська освіта

Анотація

Метою роботи є вивчення особливостей театрально-режисерської діяльності, ви­значення змісту та форм режисерської освіти студентів внз культури з позицій концепції діяльнісного підходу до змісту навчально-виховного процесу в системі вищої освіти відпові­дно до сучасних вимог соціокультурної практики. Методологія дослідження полягає у за­стосуванні аналітичного, функціонального, порівняльного та мистецтвознавчого методів дослідження особливостей режисерської підготовки з її спрямуванням на розгорнуту хара­ктеристику професійної театральної діяльності та впливом на взаємозв ’язок функцій і ви­дів цієї діяльності. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі поняття «режисерська праця», яке потребує більш глибокого теоретичного аналізу та експериментального вивчен­ня найбільш характерних його видів, що в кінцевому підсумку дасть можливість забезпечи­ти позитивну реалізацію номінального змісту праці режисерського профілю у фактичний. Висновки. У результаті здійсненого дослідження можна зробити висновок, що, по-перше, в основу методологічної концепції досліджень режисерської діяльності покладено загальне положення про характер праці режисера, під яким мається на увазі вся сукупність зв ’язків, відносин, що створюються в конкретній діяльності; по-друге, у більшості досліджень з теорії та практики соціокультурної діяльності обґрунтовується багатоплановість професійної роботи творчої особистості режисера в таких напрямах: театрально-просвітницькому,театрально-естетичному,театрально-психологічному,творчо-виконавському, але в соціально-культурному й особливо в педагогічному - повністю не роз­крито; по-третє, у працях дослідників значна увага надається вивченню особливостей соціокультурної діяльності в напрямах диференціації окремих видів мистецтв, особливо те­атрального. Спираючись на такі концептуальні аспекти, підходимо до висновку, що діяльність спеціаліста режисерського профілю має бути включена до системи культуротворчої діяльності в цілому, в структурній єдності та взаємозв ’язку з усіма її ви­дами та компонентами; вчетверте, висновки з конкретних досліджень, окремих публікацій, практичних методичних праць з проблемних питань підготовки спеціалістів вищої режисерської кваліфікації відповідають теоретичним положенням діяльнісного підходу, на орієнтацію розглядати особистість як нову якість, що породжена рухом системи об’єктивних суспільних відносин, в які втручається його діяльність; і останнє, у науковій літературі дано недостатній аналіз особливостей змісту окремих видів педагогічної праці режисера, не повною мірою розроблено питання структури його професійно важливих педагогічних якостей та характеру поліфункціональної діяльності в соціокультурному середовищі.

Посилання

Дмитренко Г. Особливості дослідження змісту вищої педагогічної освіти // Порів­няльний аналіз сучасних систем освіти в реформуванні вищої школи України / Г.Дмитренко, Л.Ричкова, Л.Сивенко. - К.: НаУКМА, 1996. - С. 123-125.

Захава Б. Е. Мастерство актера и режисера /Б. Е. Захава. - М.: Просвещение, 1978. - 334с.

Каган М.С. Философия культуры / М.С. Каган. - Спб: ТОО ТАК КАК «Петропо­лис», 1996. - 416 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев.- М.: Политиз­дат, 1977. - 304 с.

Мартынова Л. Н. Проблемы режиссерской педагогики Г.А. Товстоногова (1965­1975): Автореф. дис. ...канд. искусствоведения / Л.Н. Мартынова. - Л.: 1972. - 21 с.

Никифоров Р. И. Проблемы достоверности конкретных социологических исследо­ваний высшей школы // Учен. зап. Горьк. ун-та. - Вып. 137. - Горький, 1971. - С. 35-37.

Попов А.Д. Спектакль и режисер / А.Д. Попов. - М.: ВТО, 1972. - 107 с.

Савина В.Ф. Развитие способностей режиссера самодеятельного театрального коллектива в процессе обучения в вузах культуры; Автореф. дис. ... канд. пед. наук / В.Ф. Савина. - М., 1990. - 16 с.

Dmytrenko, H., & Rychkova, L., & Syvenko, L. (1996). The peculiarities of the research in the question of higher pedagogical education content. Comparative analysis of modern systems of education in reforming of Ukrainian high school. Kyiv: NaUKMA [in Ukrainian].

Zakhava, B.E. (1978). Mastery of actor and director. Moscow: Prosveschenie [in Russian].

Kagan, M. S. (1996). Philosophy of culture. St. Petersburg: TOO SO AS «Petropolis» [in Russian].

Leontiev, A. N. (1977). Activity. Consciousness. Personality. Moscow: Politizdat [in Russian].

Martynova, L. N. (1972). Problems of directorial pedagogy of G. A. Tovstonogov (1965-1975). Extended abstract of candidate’s thesis. Leningrad [in Russian].

Nikiforov, R. I. (1971). Problems of credibility of concrete sociological researches of high school. Scient. notes of Gorky University Press. Vol. 137. Gorky [in Russian].

Popov, A. D. (1972). Performance and director. Moscow: VTO [in Russian].

Savina, V. F. (1990). Development of abilities of director of an amateur theatrical collective in the process of studying at universities of culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

##submission.downloads##