ІНФОРМАЦІЙНО-КУЛЬТУРНА ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО CТАНУ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181534Ключові слова:
культура, глобалізація, міжкультурний діалог, інформаційна глобалізація, мережеве суспільство, гомогенізована культура, екранна культура.Анотація
Мета роботи – виокремити в контексті сучасних цивілізаційних трансформацій, опосередкованих глобалізацією, культурну складову, опосередковану інформаційним чинником як одним з головних каталізаторів цих процесів. Методологія роботи включає застосування культурологічного, аксіологічного методів для з’ясування сутності інформаційно-культурної глобалізації в контексті цивілізаційних
трансформацій сучасності; аналітичний – для дослідження перебігу глобалізаційних процесів з огляду на актуалізацію інформаційного чинника у глобалізації культури. Наукова новизна полягає взаємопов’язаному акцентуванні уваги на інформаційно-культурній складовій глобалізації у викликаних трансформаційних змінах.
Висновки. В результаті проведеного дослідження встановлено, що глобальні інформаційні процеси роблять неминучим інтенсивний міжкультурний обмін, діалог культур, в результаті якого формується «ядро» загальнолюдської культури, що синтезує конкретно-історичний, соціокультурний, релігійний та інший досвід
різних народів і держав. Теоретично в цьому діалозі жодна культура не повинна претендувати на пріоритет, на монополію винятковості. На практиці така глобалізація культури відбувається у вигляді експансії західних культурних продуктів і зразків, що оцінюється як «культурний імперіалізм». Національні звичаї, церемонії,
ритуали, форми поведінки, традиційні норми, цінності, які колись визначали фольклорне і етнографічне розмаїття людства, поступово відходять у минуле, позаяк значна частина населення окремих країн починає сповідувати цінності глобалізованої культури.
Посилання
Бек У. Что такое глобализация? Ошибки глобализма – ответы на глобализацию / пер. с нем. М.:
Прогресс-Традиция, 2001. 303 с.
Гулимова А.Н. Экрання культура как форма существования современной мифологии. Знание.
Понимание. Умение. 2011. №1. С.252-256.
Зубавіна І.Б. Екранна культура: засоби моделювання художньої реальності (час і прострі у
кінематографі). Київ: Інтертехнологія, 2006. 256 с.
Карденахлишвили Т.Д. Виртуализация современной культуры: природа, сущность, форма
проявления. URL https://cyberleninka.ru/article/n/virtualizatsiya-sovremennoy-kultury (дата звернення: квітень
.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под науч. ред.
О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с
Курбатов В.И. Современная западная социология. Аналитический обзор концепций: учеб. пособие.
Ростов-на-Дону: Феникс, 2001. 416 с.
Мак-Люен М. Галактика Гутенберга: становлення людини друкованої книги. Київ: Ніка-Центр,
392 с.
Население и глобализация: 2-е изд. / Н.М.Ромашевская, В.Ф.Галецкий, А.А. Овсянников и др. М.:
Наука, 2004. 322 с.
Петик М. Україна у сучасних глобалізаційних процесах. Формування ринкової економіки в Україні.
Вип. 19. С.530-539
Свищ І. Поняття процесу «віртуалізація культури» як категорія наукового дослідження. Актуальні
проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. ХІІ. К. : Міленіум, 2004. С.83-88.
Современный философский словарь / под общ. ред. В.Е.Кемерова. Лондон, Франкфурт-на-Майне,
Париж, Москва, Минск: Панпринт, 1999. 1064 с.
Тоффлер Э. Треться волна. Москва: АСТ, 2010. 784 с.
Экранная культура – культура ХХІ века / В.А.Головашин. Очерки истории мировой культуры: 4-е
изд. перераб и доп. Тамбов: ТГТУ, 2004. 248 с.
Чміль Г. П. Екранна культура: плюральність проявів / Харківський держ. педагогічний ун-т ім.
Г.С.Сковороди. Харків: Крук, 2003. 336 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Богдан Струтинський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.