ІНФОРМАЦІЙНО-КУЛЬТУРНА ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО CТАНУ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

Автор(и)

  • Богдан Струтинський

DOI:

https://doi.org/10.32461/181534

Ключові слова:

культура, глобалізація, міжкультурний діалог, інформаційна глобалізація, мережеве суспільство, гомогенізована культура, екранна культура.

Анотація

Мета роботи – виокремити в контексті сучасних цивілізаційних трансформацій, опосередкованих глобалізацією, культурну складову, опосередковану інформаційним чинником як одним з головних каталізаторів цих процесів. Методологія роботи включає застосування культурологічного, аксіологічного методів для з’ясування сутності інформаційно-культурної глобалізації в контексті цивілізаційних
трансформацій сучасності; аналітичний – для дослідження перебігу глобалізаційних процесів з огляду на актуалізацію інформаційного чинника у глобалізації культури. Наукова новизна полягає взаємопов’язаному акцентуванні уваги на інформаційно-культурній складовій глобалізації у викликаних трансформаційних змінах.
Висновки. В результаті проведеного дослідження встановлено, що глобальні інформаційні процеси роблять неминучим інтенсивний міжкультурний обмін, діалог культур, в результаті якого формується «ядро» загальнолюдської культури, що синтезує конкретно-історичний, соціокультурний, релігійний та інший досвід
різних народів і держав. Теоретично в цьому діалозі жодна культура не повинна претендувати на пріоритет, на монополію винятковості. На практиці така глобалізація культури відбувається у вигляді експансії західних культурних продуктів і зразків, що оцінюється як «культурний імперіалізм». Національні звичаї, церемонії,
ритуали, форми поведінки, традиційні норми, цінності, які колись визначали фольклорне і етнографічне розмаїття людства, поступово відходять у минуле, позаяк значна частина населення окремих країн починає сповідувати цінності глобалізованої культури.

Посилання

Бек У. Что такое глобализация? Ошибки глобализма – ответы на глобализацию / пер. с нем. М.:

Прогресс-Традиция, 2001. 303 с.

Гулимова А.Н. Экрання культура как форма существования современной мифологии. Знание.

Понимание. Умение. 2011. №1. С.252-256.

Зубавіна І.Б. Екранна культура: засоби моделювання художньої реальності (час і прострі у

кінематографі). Київ: Інтертехнологія, 2006. 256 с.

Карденахлишвили Т.Д. Виртуализация современной культуры: природа, сущность, форма

проявления. URL https://cyberleninka.ru/article/n/virtualizatsiya-sovremennoy-kultury (дата звернення: квітень

.

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под науч. ред.

О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с

Курбатов В.И. Современная западная социология. Аналитический обзор концепций: учеб. пособие.

Ростов-на-Дону: Феникс, 2001. 416 с.

Мак-Люен М. Галактика Гутенберга: становлення людини друкованої книги. Київ: Ніка-Центр,

392 с.

Население и глобализация: 2-е изд. / Н.М.Ромашевская, В.Ф.Галецкий, А.А. Овсянников и др. М.:

Наука, 2004. 322 с.

Петик М. Україна у сучасних глобалізаційних процесах. Формування ринкової економіки в Україні.

Вип. 19. С.530-539

Свищ І. Поняття процесу «віртуалізація культури» як категорія наукового дослідження. Актуальні

проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. ХІІ. К. : Міленіум, 2004. С.83-88.

Современный философский словарь / под общ. ред. В.Е.Кемерова. Лондон, Франкфурт-на-Майне,

Париж, Москва, Минск: Панпринт, 1999. 1064 с.

Тоффлер Э. Треться волна. Москва: АСТ, 2010. 784 с.

Экранная культура – культура ХХІ века / В.А.Головашин. Очерки истории мировой культуры: 4-е

изд. перераб и доп. Тамбов: ТГТУ, 2004. 248 с.

Чміль Г. П. Екранна культура: плюральність проявів / Харківський держ. педагогічний ун-т ім.

Г.С.Сковороди. Харків: Крук, 2003. 336 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Номер

Розділ

Питання культурології, теорія та історія культури