ІНФОРМАЦІЙНО-КУЛЬТУРНА ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО CТАНУ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181534Keywords:
культура, глобалізація, міжкультурний діалог, інформаційна глобалізація, мережеве суспільство, гомогенізована культура, екранна культура.Abstract
Мета роботи – виокремити в контексті сучасних цивілізаційних трансформацій, опосередкованих глобалізацією, культурну складову, опосередковану інформаційним чинником як одним з головних каталізаторів цих процесів. Методологія роботи включає застосування культурологічного, аксіологічного методів для з’ясування сутності інформаційно-культурної глобалізації в контексті цивілізаційних
трансформацій сучасності; аналітичний – для дослідження перебігу глобалізаційних процесів з огляду на актуалізацію інформаційного чинника у глобалізації культури. Наукова новизна полягає взаємопов’язаному акцентуванні уваги на інформаційно-культурній складовій глобалізації у викликаних трансформаційних змінах.
Висновки. В результаті проведеного дослідження встановлено, що глобальні інформаційні процеси роблять неминучим інтенсивний міжкультурний обмін, діалог культур, в результаті якого формується «ядро» загальнолюдської культури, що синтезує конкретно-історичний, соціокультурний, релігійний та інший досвід
різних народів і держав. Теоретично в цьому діалозі жодна культура не повинна претендувати на пріоритет, на монополію винятковості. На практиці така глобалізація культури відбувається у вигляді експансії західних культурних продуктів і зразків, що оцінюється як «культурний імперіалізм». Національні звичаї, церемонії,
ритуали, форми поведінки, традиційні норми, цінності, які колись визначали фольклорне і етнографічне розмаїття людства, поступово відходять у минуле, позаяк значна частина населення окремих країн починає сповідувати цінності глобалізованої культури.
References
Бек У. Что такое глобализация? Ошибки глобализма – ответы на глобализацию / пер. с нем. М.:
Прогресс-Традиция, 2001. 303 с.
Гулимова А.Н. Экрання культура как форма существования современной мифологии. Знание.
Понимание. Умение. 2011. №1. С.252-256.
Зубавіна І.Б. Екранна культура: засоби моделювання художньої реальності (час і прострі у
кінематографі). Київ: Інтертехнологія, 2006. 256 с.
Карденахлишвили Т.Д. Виртуализация современной культуры: природа, сущность, форма
проявления. URL https://cyberleninka.ru/article/n/virtualizatsiya-sovremennoy-kultury (дата звернення: квітень
.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под науч. ред.
О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с
Курбатов В.И. Современная западная социология. Аналитический обзор концепций: учеб. пособие.
Ростов-на-Дону: Феникс, 2001. 416 с.
Мак-Люен М. Галактика Гутенберга: становлення людини друкованої книги. Київ: Ніка-Центр,
392 с.
Население и глобализация: 2-е изд. / Н.М.Ромашевская, В.Ф.Галецкий, А.А. Овсянников и др. М.:
Наука, 2004. 322 с.
Петик М. Україна у сучасних глобалізаційних процесах. Формування ринкової економіки в Україні.
Вип. 19. С.530-539
Свищ І. Поняття процесу «віртуалізація культури» як категорія наукового дослідження. Актуальні
проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. ХІІ. К. : Міленіум, 2004. С.83-88.
Современный философский словарь / под общ. ред. В.Е.Кемерова. Лондон, Франкфурт-на-Майне,
Париж, Москва, Минск: Панпринт, 1999. 1064 с.
Тоффлер Э. Треться волна. Москва: АСТ, 2010. 784 с.
Экранная культура – культура ХХІ века / В.А.Головашин. Очерки истории мировой культуры: 4-е
изд. перераб и доп. Тамбов: ТГТУ, 2004. 248 с.
Чміль Г. П. Екранна культура: плюральність проявів / Харківський держ. педагогічний ун-т ім.
Г.С.Сковороди. Харків: Крук, 2003. 336 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Богдан Струтинський
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).