КІНОЕКРАН ЯК МЕДІАЛЬНА ПОВЕРХНЯ

Автор(и)

  • Ольга Равлюк-Голіцина

DOI:

https://doi.org/10.32461/181581

Ключові слова:

кінематограф, медіа, субмедіальний простір, медіа-онтологічна підозра.

Анотація

Мета статті — виявити характерні маркери кінематографу з позиції теорії медіальної поверхні Б. Гройса. Методологію статті складають загальнонаукові підходи, компаративний аналіз медіа і власне теорія Б. Гройса, як і більш загальні постулати медіалогії. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні специфічних модальностей кінематографу як медіальної поверхні. Висновки. Кіноекран є медіаповерхнею, за якою можуть бути приховані інтенції авторів фільму. Сучасний фільм є надзвичайно комплексним, багатофакторним феноменом, і більшість даних факторів може стати об’єктом уваги «підозрілого суб’єкта». Сьогодні глядач потребує від кіно «аутентифікації» у складному диспозитиві автореферентної «реальності», яка зветься «кіно-всесвіт». Під сумнів потрапляє сама онтологія кіно відразу в двох протилежних аспектах: як об’єкт мистецтва із притаманними йому умовностями, так і об’єкт, що має референтні зв’язки із реальним світом. Усе це перебуває у стані крихкої рівноваги між «довірою» і «підозрою». Постульовано, що медіальна поверхня має дві основні модальності: семіотичну і «інструментальну». Ефект «медіального одкровення» полягає у своєрідному кенозисі — самознищенні знаку на користь «мови медіуму». Дезавуювання цієї мови створює ілюзію «проникнення» до субмедіального простору і «розуміння» логіки роботи загадкових субмедіальних сил. На основі цього ефекту побудовані спеціальні стратегії «одкровенності», які знайшли втілення у різного роду експлікаційних практиках, що «виводять» назовні приховані від очей процеси. До таких практик відноситься, передусім, «подвійне спостереження» — зйомки того, хто знімає.

Посилання

Булгакова О. Голос как культурный феномен. Москва: Новое литературное обозрение, 2015. 568 с.

Гройс Б. Под подозрением: феноменология медиа. Москва: Художественный проспект, 2006. 200 с.

Рашкоф Д. Медиавирус. Как поп-культура тайно воздействует на ваше сознание. URL: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Gurn/Rashk/06.php (дата звернення: 15.12.2018).

Calhoun D. Interview with Jim Jarmush for Time Out Film. URL: https://www.timeout.com/london/film/jim-jarmusch-interview-1 (дата звернення: 22.12.2018).

Carrol N. The Philosophy of Motion Pictures. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2008. 256 p.

Gaut B. A Philosophy of Cinematic Art. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 338 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Номер

Розділ

Театр та екранні мистецтва