КІНОЕКРАН ЯК МЕДІАЛЬНА ПОВЕРХНЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181581Keywords:
кінематограф, медіа, субмедіальний простір, медіа-онтологічна підозра.Abstract
Мета статті — виявити характерні маркери кінематографу з позиції теорії медіальної поверхні Б. Гройса. Методологію статті складають загальнонаукові підходи, компаративний аналіз медіа і власне теорія Б. Гройса, як і більш загальні постулати медіалогії. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні специфічних модальностей кінематографу як медіальної поверхні. Висновки. Кіноекран є медіаповерхнею, за якою можуть бути приховані інтенції авторів фільму. Сучасний фільм є надзвичайно комплексним, багатофакторним феноменом, і більшість даних факторів може стати об’єктом уваги «підозрілого суб’єкта». Сьогодні глядач потребує від кіно «аутентифікації» у складному диспозитиві автореферентної «реальності», яка зветься «кіно-всесвіт». Під сумнів потрапляє сама онтологія кіно відразу в двох протилежних аспектах: як об’єкт мистецтва із притаманними йому умовностями, так і об’єкт, що має референтні зв’язки із реальним світом. Усе це перебуває у стані крихкої рівноваги між «довірою» і «підозрою». Постульовано, що медіальна поверхня має дві основні модальності: семіотичну і «інструментальну». Ефект «медіального одкровення» полягає у своєрідному кенозисі — самознищенні знаку на користь «мови медіуму». Дезавуювання цієї мови створює ілюзію «проникнення» до субмедіального простору і «розуміння» логіки роботи загадкових субмедіальних сил. На основі цього ефекту побудовані спеціальні стратегії «одкровенності», які знайшли втілення у різного роду експлікаційних практиках, що «виводять» назовні приховані від очей процеси. До таких практик відноситься, передусім, «подвійне спостереження» — зйомки того, хто знімає.
References
Булгакова О. Голос как культурный феномен. Москва: Новое литературное обозрение, 2015. 568 с.
Гройс Б. Под подозрением: феноменология медиа. Москва: Художественный проспект, 2006. 200 с.
Рашкоф Д. Медиавирус. Как поп-культура тайно воздействует на ваше сознание. URL: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Gurn/Rashk/06.php (дата звернення: 15.12.2018).
Calhoun D. Interview with Jim Jarmush for Time Out Film. URL: https://www.timeout.com/london/film/jim-jarmusch-interview-1 (дата звернення: 22.12.2018).
Carrol N. The Philosophy of Motion Pictures. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2008. 256 p.
Gaut B. A Philosophy of Cinematic Art. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 338 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ольга Равлюк-Голіцина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).