МУЗИЧНО-ВІРШОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАЗНИКА ВОЗНЕСІННЯ ГОСПОДНЬОГО (на матеріалі Любачівського Ірмологіона 1674 року1)
DOI:
https://doi.org/10.32461/181654Ключові слова:
празник, Вознесіння Господнє, стихира, «Нідр Отческих», «Родился єси», світильний.Анотація
Мета роботи: виявити репертуар празника Вознесіння Господнього та простудіювати аналітичний комплекс співдії лінгвістичного й музикологічного інструментарію з Любачівського Ірмологіона 1674 року. Методологія дослідження полягає у контекстуально-аналітичному методі з використанням таких дисциплін як: історична палеографія, музична медієвістика, філологія та богословія канонічного тексту, що разом у поєднанні розкривають музичне мистецтво давнього ірмолойного репертуару. Наукова новизна визначає пріоритет комплексного осмислення піснеспівів празника Вознесіння Господнього, що вперше виявляє музично-риторичні фігури і тропи у канонічних текстах та співдію богословського змісту і музично-поетичної композиції. Висновки. Формотворча особливість музично-віршової організації піснеспівів празника Вознесіння Господнього структурується на варіативній метричній організації з розспівним мелосом мажорного і мінорного нахилу. Мелодичні поспівки викладені за принципом повторності у гласовій системі, що стилістично підтримує закладені риторичні фігури і тропи у канонічному тексті.
Посилання
Герасимова-Персидська Н. Слово і музика в XVII ст. К. : Українське літературне бароко, 1987. С. 272–287.
Сиротинська Н. Перло Многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії : Монографія. Львів : Видавець Тетюк Т. В., 2014. 336 с.
Сиротинська Н. І. Риторичні прийоми у структурі візантійської гимнографії та української сакральної монодії. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2017. № 40. С. 17– 27.
Сиротинська Н. Мелодико-поетичні паралелі у візантійській гимнографії та українській монодії. КΑΛΟΦωΝΙΑ: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Видавництво Українського Католицького Університету, 2014. № 7. С.146-154.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII ст. Київ ; Львів ; Полтава : НТШ, 2002. 489 c.
Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції Ранньомодерного часу : Монографія. – Львів : Ін-т українознав. ім. І. Крип’якевича, 2011. 467 c.
Ясіновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Кат. і кодиколог.-палеограф. дослідж. Львів : Місіонер, 1996. – 624 c.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ірина Казнох
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.