МУЗИЧНО-ВІРШОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАЗНИКА ВОЗНЕСІННЯ ГОСПОДНЬОГО (на матеріалі Любачівського Ірмологіона 1674 року1)

Authors

  • Ірина Казнох

DOI:

https://doi.org/10.32461/181654

Keywords:

празник, Вознесіння Господнє, стихира, «Нідр Отческих», «Родился єси», світильний.

Abstract

Мета роботи: виявити репертуар празника Вознесіння Господнього та простудіювати аналітичний комплекс співдії лінгвістичного й музикологічного інструментарію з Любачівського Ірмологіона 1674 року. Методологія дослідження полягає у контекстуально-аналітичному методі з використанням таких дисциплін як: історична палеографія, музична медієвістика, філологія та богословія канонічного тексту, що разом у поєднанні розкривають музичне мистецтво давнього ірмолойного репертуару. Наукова новизна визначає пріоритет комплексного осмислення піснеспівів празника Вознесіння Господнього, що вперше виявляє музично-риторичні фігури і тропи у канонічних текстах та співдію богословського змісту і музично-поетичної композиції. Висновки. Формотворча особливість музично-віршової організації піснеспівів празника Вознесіння Господнього структурується на варіативній метричній організації з розспівним мелосом мажорного і мінорного нахилу. Мелодичні поспівки викладені за принципом повторності у гласовій системі, що стилістично підтримує закладені риторичні фігури і тропи у канонічному тексті.

References

Герасимова-Персидська Н. Слово і музика в XVII ст. К. : Українське літературне бароко, 1987. С. 272–287.

Сиротинська Н. Перло Многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії : Монографія. Львів : Видавець Тетюк Т. В., 2014. 336 с.

Сиротинська Н. І. Риторичні прийоми у структурі візантійської гимнографії та української сакральної монодії. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2017. № 40. С. 17– 27.

Сиротинська Н. Мелодико-поетичні паралелі у візантійській гимнографії та українській монодії. КΑΛΟΦωΝΙΑ: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Видавництво Українського Католицького Університету, 2014. № 7. С.146-154.

Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII ст. Київ ; Львів ; Полтава : НТШ, 2002. 489 c.

Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції Ранньомодерного часу : Монографія. – Львів : Ін-т українознав. ім. І. Крип’якевича, 2011. 467 c.

Ясіновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Кат. і кодиколог.-палеограф. дослідж. Львів : Місіонер, 1996. – 624 c.

Published

2019-05-29

Issue

Section

Музикознавство