МУЗИЧНО-ВІРШОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАЗНИКА ВОЗНЕСІННЯ ГОСПОДНЬОГО (на матеріалі Любачівського Ірмологіона 1674 року1)
DOI:
https://doi.org/10.32461/181654Keywords:
празник, Вознесіння Господнє, стихира, «Нідр Отческих», «Родился єси», світильний.Abstract
Мета роботи: виявити репертуар празника Вознесіння Господнього та простудіювати аналітичний комплекс співдії лінгвістичного й музикологічного інструментарію з Любачівського Ірмологіона 1674 року. Методологія дослідження полягає у контекстуально-аналітичному методі з використанням таких дисциплін як: історична палеографія, музична медієвістика, філологія та богословія канонічного тексту, що разом у поєднанні розкривають музичне мистецтво давнього ірмолойного репертуару. Наукова новизна визначає пріоритет комплексного осмислення піснеспівів празника Вознесіння Господнього, що вперше виявляє музично-риторичні фігури і тропи у канонічних текстах та співдію богословського змісту і музично-поетичної композиції. Висновки. Формотворча особливість музично-віршової організації піснеспівів празника Вознесіння Господнього структурується на варіативній метричній організації з розспівним мелосом мажорного і мінорного нахилу. Мелодичні поспівки викладені за принципом повторності у гласовій системі, що стилістично підтримує закладені риторичні фігури і тропи у канонічному тексті.
References
Герасимова-Персидська Н. Слово і музика в XVII ст. К. : Українське літературне бароко, 1987. С. 272–287.
Сиротинська Н. Перло Многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії : Монографія. Львів : Видавець Тетюк Т. В., 2014. 336 с.
Сиротинська Н. І. Риторичні прийоми у структурі візантійської гимнографії та української сакральної монодії. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2017. № 40. С. 17– 27.
Сиротинська Н. Мелодико-поетичні паралелі у візантійській гимнографії та українській монодії. КΑΛΟΦωΝΙΑ: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Видавництво Українського Католицького Університету, 2014. № 7. С.146-154.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII ст. Київ ; Львів ; Полтава : НТШ, 2002. 489 c.
Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції Ранньомодерного часу : Монографія. – Львів : Ін-т українознав. ім. І. Крип’якевича, 2011. 467 c.
Ясіновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Кат. і кодиколог.-палеограф. дослідж. Львів : Місіонер, 1996. – 624 c.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ірина Казнох
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).