ПРИНЦИПИ РОБОТИ ДИРИГЕНТА-ХОРМЕЙСТЕРА З УКРАЇНСЬКИМ ПАРТЕСНИМ ТВОРОМ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Марія Марченко

DOI:

https://doi.org/10.32461/181656

Ключові слова:

українське музичне бароко, партесний твір, вокальна музика, хорова практика, практична робота хормейстера,

Анотація

Мета роботи. Дослідження пов’язане з пошуком найбільш ефективних шляхів досягнення історично коректного звучання вокального твору українського бароко в рамках професійного вокального ансамблю  в контексті сучасних виконавських реалій та ідентифікацією доцільності та міри втілення окремих елементів художнього тексту партесного твору в процесі практичної роботи диригента-хормейстера. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-логічного методу для осмислення канонів виконання музики українського бароко, емпіричних методів: експеримент (апробація окремих елементів художнього тексту на базі колективу виконавців), спостереження, а також методів аналізу та синтезу. Наукова новизна. В рамках дослідження проведений практичний експеримент: освоєння восьмиголосного партесного твору в умовах наближених до автентичних, окреслені основні принципи роботи диригента-хормейстера в контексті такого підходу та описана методика досягнення коректного звукового образу. Такого роду робота проводиться вперше. Висновки. Досягнення відносного історично достовірного звучання у виконанні вокальних творів українського бароко базується на принципах  свідомого підходу до художнього тексту твору всіма учасниками ансамблю, кожний учасник ансамблю є джерелом інтерпретації твору (зазвичай джерелом інтерпретації є диригент чи керівник ансамблю), достовірна реалізація вербального тексту твору базується на колективній роботі з транслітерації, роботі в умовах, наближених до автентичних: без партитурного викладу, тактових рис, у відповідних акустичних умовах і т.д., ретельному плануванні репетиційного  процесу.

Посилання

Арнонкур Н. Музика як мова звуків. Науково популярне видання. Суми. Собор. 2002. 184 с.

Герасимова-Персидская Н. Партесный концерт в истории музыкальной культуры. М:Музыка.1983. 288 с.

Даньшина Н. В. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики:дисертація на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: спец: 17.00.03 "Теорія та історія культури". 2013. 299 с.

Дем`яненко Б. Трактат ‘’Препорція’’з київського рукопису XVIII століття: критична публікація тексту. Видавець Тарас Тетюк. Львів. 2018.

Дилецкий Николай. Идеа грамматики Мусикийской [публикации, перевод, исследование и комментарии Протопопова]. М. Музыка. 1979.

Ігнатенко Є.В. «Високий стиль» хорового концерту кінця XVII-XVIII ст.: до проблеми музично-поетичної цілісності: автореферат дисертації на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: спец: 17.00.03 "Музичне мистецтво". Київ. 2005. 60 с.

Кузьмінській І. Витоки, музична теорія та виконавська практика партесного багатоголосся: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спеціальність; 17.00.03 «музичне мистецтво». Київ. 2014. 171с.

Куземська Ганна. Якою мовою молилася давня Україна: Правила української транслітерації церковнослов’янських текстів. К. КЖД «Софія». 2012. 112 с.

Приходько О. Хорова музика A Cappella другої половини XX – початку XXI ст..: теоретичне осмислення і виконавські підходи: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спеціальність; 17.00.03 «музичне мистецтво». Київ. 2017. 255 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Номер

Розділ

Музикознавство