ПРИНЦИПИ РОБОТИ ДИРИГЕНТА-ХОРМЕЙСТЕРА З УКРАЇНСЬКИМ ПАРТЕСНИМ ТВОРОМ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181656Ключові слова:
українське музичне бароко, партесний твір, вокальна музика, хорова практика, практична робота хормейстера,Анотація
Мета роботи. Дослідження пов’язане з пошуком найбільш ефективних шляхів досягнення історично коректного звучання вокального твору українського бароко в рамках професійного вокального ансамблю в контексті сучасних виконавських реалій та ідентифікацією доцільності та міри втілення окремих елементів художнього тексту партесного твору в процесі практичної роботи диригента-хормейстера. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-логічного методу для осмислення канонів виконання музики українського бароко, емпіричних методів: експеримент (апробація окремих елементів художнього тексту на базі колективу виконавців), спостереження, а також методів аналізу та синтезу. Наукова новизна. В рамках дослідження проведений практичний експеримент: освоєння восьмиголосного партесного твору в умовах наближених до автентичних, окреслені основні принципи роботи диригента-хормейстера в контексті такого підходу та описана методика досягнення коректного звукового образу. Такого роду робота проводиться вперше. Висновки. Досягнення відносного історично достовірного звучання у виконанні вокальних творів українського бароко базується на принципах свідомого підходу до художнього тексту твору всіма учасниками ансамблю, кожний учасник ансамблю є джерелом інтерпретації твору (зазвичай джерелом інтерпретації є диригент чи керівник ансамблю), достовірна реалізація вербального тексту твору базується на колективній роботі з транслітерації, роботі в умовах, наближених до автентичних: без партитурного викладу, тактових рис, у відповідних акустичних умовах і т.д., ретельному плануванні репетиційного процесу.Посилання
Арнонкур Н. Музика як мова звуків. Науково популярне видання. Суми. Собор. 2002. 184 с.
Герасимова-Персидская Н. Партесный концерт в истории музыкальной культуры. М:Музыка.1983. 288 с.
Даньшина Н. В. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики:дисертація на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: спец: 17.00.03 "Теорія та історія культури". 2013. 299 с.
Дем`яненко Б. Трактат ‘’Препорція’’з київського рукопису XVIII століття: критична публікація тексту. Видавець Тарас Тетюк. Львів. 2018.
Дилецкий Николай. Идеа грамматики Мусикийской [публикации, перевод, исследование и комментарии Протопопова]. М. Музыка. 1979.
Ігнатенко Є.В. «Високий стиль» хорового концерту кінця XVII-XVIII ст.: до проблеми музично-поетичної цілісності: автореферат дисертації на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: спец: 17.00.03 "Музичне мистецтво". Київ. 2005. 60 с.
Кузьмінській І. Витоки, музична теорія та виконавська практика партесного багатоголосся: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спеціальність; 17.00.03 «музичне мистецтво». Київ. 2014. 171с.
Куземська Ганна. Якою мовою молилася давня Україна: Правила української транслітерації церковнослов’янських текстів. К. КЖД «Софія». 2012. 112 с.
Приходько О. Хорова музика A Cappella другої половини XX – початку XXI ст..: теоретичне осмислення і виконавські підходи: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спеціальність; 17.00.03 «музичне мистецтво». Київ. 2017. 255 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Марія Марченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.