ПРИНЦИПИ РОБОТИ ДИРИГЕНТА-ХОРМЕЙСТЕРА З УКРАЇНСЬКИМ ПАРТЕСНИМ ТВОРОМ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181656Keywords:
українське музичне бароко, партесний твір, вокальна музика, хорова практика, практична робота хормейстера,Abstract
Мета роботи. Дослідження пов’язане з пошуком найбільш ефективних шляхів досягнення історично коректного звучання вокального твору українського бароко в рамках професійного вокального ансамблю в контексті сучасних виконавських реалій та ідентифікацією доцільності та міри втілення окремих елементів художнього тексту партесного твору в процесі практичної роботи диригента-хормейстера. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-логічного методу для осмислення канонів виконання музики українського бароко, емпіричних методів: експеримент (апробація окремих елементів художнього тексту на базі колективу виконавців), спостереження, а також методів аналізу та синтезу. Наукова новизна. В рамках дослідження проведений практичний експеримент: освоєння восьмиголосного партесного твору в умовах наближених до автентичних, окреслені основні принципи роботи диригента-хормейстера в контексті такого підходу та описана методика досягнення коректного звукового образу. Такого роду робота проводиться вперше. Висновки. Досягнення відносного історично достовірного звучання у виконанні вокальних творів українського бароко базується на принципах свідомого підходу до художнього тексту твору всіма учасниками ансамблю, кожний учасник ансамблю є джерелом інтерпретації твору (зазвичай джерелом інтерпретації є диригент чи керівник ансамблю), достовірна реалізація вербального тексту твору базується на колективній роботі з транслітерації, роботі в умовах, наближених до автентичних: без партитурного викладу, тактових рис, у відповідних акустичних умовах і т.д., ретельному плануванні репетиційного процесу.References
Арнонкур Н. Музика як мова звуків. Науково популярне видання. Суми. Собор. 2002. 184 с.
Герасимова-Персидская Н. Партесный концерт в истории музыкальной культуры. М:Музыка.1983. 288 с.
Даньшина Н. В. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики:дисертація на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: спец: 17.00.03 "Теорія та історія культури". 2013. 299 с.
Дем`яненко Б. Трактат ‘’Препорція’’з київського рукопису XVIII століття: критична публікація тексту. Видавець Тарас Тетюк. Львів. 2018.
Дилецкий Николай. Идеа грамматики Мусикийской [публикации, перевод, исследование и комментарии Протопопова]. М. Музыка. 1979.
Ігнатенко Є.В. «Високий стиль» хорового концерту кінця XVII-XVIII ст.: до проблеми музично-поетичної цілісності: автореферат дисертації на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: спец: 17.00.03 "Музичне мистецтво". Київ. 2005. 60 с.
Кузьмінській І. Витоки, музична теорія та виконавська практика партесного багатоголосся: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спеціальність; 17.00.03 «музичне мистецтво». Київ. 2014. 171с.
Куземська Ганна. Якою мовою молилася давня Україна: Правила української транслітерації церковнослов’янських текстів. К. КЖД «Софія». 2012. 112 с.
Приходько О. Хорова музика A Cappella другої половини XX – початку XXI ст..: теоретичне осмислення і виконавські підходи: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: спеціальність; 17.00.03 «музичне мистецтво». Київ. 2017. 255 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Марія Марченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).