ДИНАМІКА РОЗВИТКУ ОСМИСЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ СИНТЕЗУ МИСТЕЦТВ: «ПОЕЗОМАЛЯРСТВО» ЯК ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.184774Ключові слова:
синтез, творчо-пошуковий потенціал синтезу, поезомалярство, футуризм, кольорові подразники.Анотація
Мета роботи. Спираючись на аналіз історико-культурної традиції осмислення проблеми синтезу мистецтв, відтворити концепцію поезомалярства, обґрунтовану в теоретичних напрацюваннях Михайля Семенка – засновника української моделі футуризму. Методологія дослідження обумовлена специфікою теми статті і ґрунтується на історикохронологічному методі, який дозволяє «вписати» поезомалярство в динаміку становлення проблеми синтезу мистецтв. Використані також біографічний та порівняльний методи. Наукова новизна роботи полягає в широкому представленні статті М. Семенка «Поезомалярство» (1922), яка була написана в той час, коли об’єктом обговорення та всебічного теоретичного аналізу виступали ідеї О. Скрябіна, В. Кандинського,
М. Чюрльоніса та введення в широкий науковий ужиток досвіду українських митців – Л. Курбаса, П. Тичини та ін. – щодо феномену синтезу мистецтв. Висновки. 1. показано значущість історико-культурної реконструкції ставлення і розвитку проблеми синтезу мистецтв; 2. представлено український досвід вивчення потенціалу синтезу; 3. доведено значення принципу персоналізації у відтворенні історико-культурних етапів розвитку гуманістики.
Посилання
Асєєва Н. Етюди мистецтвознавця. Хроніка–2000: український культурологічний альманах. Київ, 1995. С. 276-286. 2. Бобринская Е. Взаимодействие поэзии и живописи в русском кубофутуризме: автореф. дис. на соискание научной степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.00 «Искусствоведение»; 07.00.12 «История искусства». МГУ им. М. В. Ломоносова, 1993. 22 c.
Дженкова Н. М. Художній синтез музики і слова у камерно-вокальному жанрі. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. пр. Київ, 2003. Вип. 11, ч. 2. С. 61-67.
Дженкова Н. М. Художній синтез як основоположний принцип творчості Андрія Бєлого. Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: альманах. Київ, 2003. Вип. 12. С. 132-138. 5. Дудар О. П. Синестезія та її феноменальні вияви: гносеолого-психологічний, літературномистецтвознавчий та аксіолого-естетичний зрізи. Гуманітарний часопис : зб. наук. пр. Харків, 2014. № 3. С. 81-87. 6. Жукова Н. А. Культурно-історична інтерпретація в музиці: до постановки проблеми. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. пр. Київ, 2000. Вип. 4/5, ч. 1. С. 176-184.
Калитенко Т. (Цимбал, Я.) Від поезомалярства до монтажу – як авангардисти синтезували мистецтво. Дата оновлення: 25.01.2016 URL: http://www.chytomo.com/news/vid-poezomalyarstvado-montazhu-yak-avangardisti-sintezuvali-mistectvo (дата звернення: 15.03.2018).
Колесник Н. Н. Синтез видов искусства и коммунистический ідеал. Этика и эстетика : респ. межвед. науч. сб. Киев, 1987. Вып. 30. С. 22-28.
Корнієнко Н. М. Лесь Курбас і новий український театр : від «модернізму» до «фантастичного реалізму». Український театр ХХ століття. Київ, 2003. С. 101-167.
Кохан Т. Г. «Метафізичний живопис» на перехресті європейських художніх напрямків. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. пр. Київ, 2003. Вип. 10. С. 216-224.
Левчук Л. «Нормативна естетика» Валентина Асмуса: «за» і «проти». Гуманітарний часопис: зб. наук. пр. Харків, 2012. № 3. С. 5-14.
Мірошниченко Н. Модернізм в українській драматургії початку ХХ століття // Український театр ХХ століття: колективна монографія. Київ, 2003. С. 4-35.
Оніщенко О. Культуротворчий потенціал епістолярію: європейський досвід другої половини ХІХ – першої половини ХХ століття: монографія. Київ: Ліра, 2017. 268 с.
Починок Ю. Зорова поезія: від писанкарства до супрематизму. Вісник Львівського ун-ту.
Серія філологічна. Львів, 2014. Вип. 60, ч. 1. С. 225-231.
Семенко М. Поезомалярство. Вибрані твори. Київ, 2010. С. 285-290.
Химчак В. В. Синтез искусств как отражение социальной активности социалистической художественной культуры. Этика и эстетика: респ. межвед. науч. сб. Киев, 1987. Вып. 30. С. 16-22.
Чібалашвілі А. О. Моделі існування художнього синтезу в дискурсі міжвидової мистецької практики ХХ століття. Культурологічна думка: щорічник наук. пр. Київ, 2012. № 5. С. 42-48.
Шнеерсон Г. Французская музыка ХХ века: монография. М.: Музыка, 1970. 576 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Світлана Холодинська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.