ДИНАМІКА РОЗВИТКУ ОСМИСЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ СИНТЕЗУ МИСТЕЦТВ: «ПОЕЗОМАЛЯРСТВО» ЯК ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.184774

Ключові слова:

синтез, творчо-пошуковий потенціал синтезу, поезомалярство, футуризм, кольорові подразники.

Анотація

Мета роботи. Спираючись на аналіз історико-культурної традиції осмислення проблеми синтезу мистецтв, відтворити концепцію поезомалярства, обґрунтовану в теоретичних напрацюваннях Михайля Семенка – засновника української моделі футуризму. Методологія дослідження обумовлена специфікою теми статті і ґрунтується на історикохронологічному методі, який дозволяє «вписати» поезомалярство в динаміку становлення проблеми синтезу мистецтв. Використані також біографічний та порівняльний методи. Наукова новизна роботи полягає в широкому представленні статті М. Семенка «Поезомалярство» (1922), яка була написана в той час, коли об’єктом обговорення та всебічного теоретичного аналізу виступали ідеї О. Скрябіна, В. Кандинського,

М. Чюрльоніса та введення в широкий науковий ужиток досвіду українських митців – Л. Курбаса, П. Тичини та ін. – щодо феномену синтезу мистецтв. Висновки. 1. показано значущість історико-культурної реконструкції ставлення і розвитку проблеми синтезу мистецтв; 2. представлено український досвід вивчення потенціалу синтезу; 3. доведено значення принципу персоналізації у відтворенні історико-культурних етапів розвитку гуманістики.

Посилання

Асєєва Н. Етюди мистецтвознавця. Хроніка–2000: український культурологічний альманах. Київ, 1995. С. 276-286. 2. Бобринская Е. Взаимодействие поэзии и живописи в русском кубофутуризме: автореф. дис. на соискание научной степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.00 «Искусствоведение»; 07.00.12 «История искусства». МГУ им. М. В. Ломоносова, 1993. 22 c.

Дженкова Н. М. Художній синтез музики і слова у камерно-вокальному жанрі. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. пр. Київ, 2003. Вип. 11, ч. 2. С. 61-67.

Дженкова Н. М. Художній синтез як основоположний принцип творчості Андрія Бєлого. Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: альманах. Київ, 2003. Вип. 12. С. 132-138. 5. Дудар О. П. Синестезія та її феноменальні вияви: гносеолого-психологічний, літературномистецтвознавчий та аксіолого-естетичний зрізи. Гуманітарний часопис : зб. наук. пр. Харків, 2014. № 3. С. 81-87. 6. Жукова Н. А. Культурно-історична інтерпретація в музиці: до постановки проблеми. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. пр. Київ, 2000. Вип. 4/5, ч. 1. С. 176-184.

Калитенко Т. (Цимбал, Я.) Від поезомалярства до монтажу – як авангардисти синтезували мистецтво. Дата оновлення: 25.01.2016 URL: http://www.chytomo.com/news/vid-poezomalyarstvado-montazhu-yak-avangardisti-sintezuvali-mistectvo (дата звернення: 15.03.2018).

Колесник Н. Н. Синтез видов искусства и коммунистический ідеал. Этика и эстетика : респ. межвед. науч. сб. Киев, 1987. Вып. 30. С. 22-28.

Корнієнко Н. М. Лесь Курбас і новий український театр : від «модернізму» до «фантастичного реалізму». Український театр ХХ століття. Київ, 2003. С. 101-167.

Кохан Т. Г. «Метафізичний живопис» на перехресті європейських художніх напрямків. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. пр. Київ, 2003. Вип. 10. С. 216-224.

Левчук Л. «Нормативна естетика» Валентина Асмуса: «за» і «проти». Гуманітарний часопис: зб. наук. пр. Харків, 2012. № 3. С. 5-14.

Мірошниченко Н. Модернізм в українській драматургії початку ХХ століття // Український театр ХХ століття: колективна монографія. Київ, 2003. С. 4-35.

Оніщенко О. Культуротворчий потенціал епістолярію: європейський досвід другої половини ХІХ – першої половини ХХ століття: монографія. Київ: Ліра, 2017. 268 с.

Починок Ю. Зорова поезія: від писанкарства до супрематизму. Вісник Львівського ун-ту.

Серія філологічна. Львів, 2014. Вип. 60, ч. 1. С. 225-231.

Семенко М. Поезомалярство. Вибрані твори. Київ, 2010. С. 285-290.

Химчак В. В. Синтез искусств как отражение социальной активности социалистической художественной культуры. Этика и эстетика: респ. межвед. науч. сб. Киев, 1987. Вып. 30. С. 16-22.

Чібалашвілі А. О. Моделі існування художнього синтезу в дискурсі міжвидової мистецької практики ХХ століття. Культурологічна думка: щорічник наук. пр. Київ, 2012. № 5. С. 42-48.

Шнеерсон Г. Французская музыка ХХ века: монография. М.: Музыка, 1970. 576 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-09

Номер

Розділ

Питання культурології, теорія та історія культури