Dynamics of development of arts synthesis vision: «poezomalyarstvo» (artistic poetry) as a research subject
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.184774Keywords:
синтез, творчо-пошуковий потенціал синтезу, поезомалярство, футуризм, кольорові подразники.Abstract
The purpose of the article. Based on an analysis of historical and cultural traditions of arts
synthesis vision, the paper is aimed at restoring the concept of poezomalyarstvo (artistic poetry)
reasoned in theoretical works of Mihal’ Semenko, the founder of Ukrainian futurism. The
methodology of the research arises from the specific nature of the article issue and is grounded on
the historical and chronological method which makes possible to include poezomalyarstvo (artistic
poetry) into dynamics of arts synthesis problem formation. The biographical method, as well as the
comparative method, is also used. The scientific novelty of the paper lies in broad representation of
M. Semenko’s article «Poezomalyarstvo» (1922) which was written in the times when ideas of O
Skryabin, V. Kandinsky, M. Chyurlyonis were the subject of discussion and comprehensive
theoretical analysis as well as introduction the experience of Ukrainian creators like L. Kurbas, B.
Lyatoshynsky, P. Tychyna and others concerning phenomenon of arts synthesis into wide scientific
use. Conclusions. 1. the importance of historical and cultural reconstruction of arts synthesis
formation and development is shown; 2. the Ukrainian experience of synthesis potential study is
presented; 3. the role of personalization in restoring historical and cultural stages of humanistic
development is proved.
Key words: synthesis, creative and searching potential of synthesis, poezomalyarstvo
(artistic poetry), futurism, color irritants.
References
Асєєва Н. Етюди мистецтвознавця. Хроніка–2000: український культурологічний альманах. Київ, 1995. С. 276-286. 2. Бобринская Е. Взаимодействие поэзии и живописи в русском кубофутуризме: автореф. дис. на соискание научной степени канд. искусствоведения: спец. 17.00.00 «Искусствоведение»; 07.00.12 «История искусства». МГУ им. М. В. Ломоносова, 1993. 22 c.
Дженкова Н. М. Художній синтез музики і слова у камерно-вокальному жанрі. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. пр. Київ, 2003. Вип. 11, ч. 2. С. 61-67.
Дженкова Н. М. Художній синтез як основоположний принцип творчості Андрія Бєлого. Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: альманах. Київ, 2003. Вип. 12. С. 132-138. 5. Дудар О. П. Синестезія та її феноменальні вияви: гносеолого-психологічний, літературномистецтвознавчий та аксіолого-естетичний зрізи. Гуманітарний часопис : зб. наук. пр. Харків, 2014. № 3. С. 81-87. 6. Жукова Н. А. Культурно-історична інтерпретація в музиці: до постановки проблеми. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. пр. Київ, 2000. Вип. 4/5, ч. 1. С. 176-184.
Калитенко Т. (Цимбал, Я.) Від поезомалярства до монтажу – як авангардисти синтезували мистецтво. Дата оновлення: 25.01.2016 URL: http://www.chytomo.com/news/vid-poezomalyarstvado-montazhu-yak-avangardisti-sintezuvali-mistectvo (дата звернення: 15.03.2018).
Колесник Н. Н. Синтез видов искусства и коммунистический ідеал. Этика и эстетика : респ. межвед. науч. сб. Киев, 1987. Вып. 30. С. 22-28.
Корнієнко Н. М. Лесь Курбас і новий український театр : від «модернізму» до «фантастичного реалізму». Український театр ХХ століття. Київ, 2003. С. 101-167.
Кохан Т. Г. «Метафізичний живопис» на перехресті європейських художніх напрямків. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. пр. Київ, 2003. Вип. 10. С. 216-224.
Левчук Л. «Нормативна естетика» Валентина Асмуса: «за» і «проти». Гуманітарний часопис: зб. наук. пр. Харків, 2012. № 3. С. 5-14.
Мірошниченко Н. Модернізм в українській драматургії початку ХХ століття // Український театр ХХ століття: колективна монографія. Київ, 2003. С. 4-35.
Оніщенко О. Культуротворчий потенціал епістолярію: європейський досвід другої половини ХІХ – першої половини ХХ століття: монографія. Київ: Ліра, 2017. 268 с.
Починок Ю. Зорова поезія: від писанкарства до супрематизму. Вісник Львівського ун-ту.
Серія філологічна. Львів, 2014. Вип. 60, ч. 1. С. 225-231.
Семенко М. Поезомалярство. Вибрані твори. Київ, 2010. С. 285-290.
Химчак В. В. Синтез искусств как отражение социальной активности социалистической художественной культуры. Этика и эстетика: респ. межвед. науч. сб. Киев, 1987. Вып. 30. С. 16-22.
Чібалашвілі А. О. Моделі існування художнього синтезу в дискурсі міжвидової мистецької практики ХХ століття. Культурологічна думка: щорічник наук. пр. Київ, 2012. № 5. С. 42-48.
Шнеерсон Г. Французская музыка ХХ века: монография. М.: Музыка, 1970. 576 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Світлана Холодинська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).