НА МЕЖІ ЛІТЕРАТУРИ І МУЗИКИ: ІНТЕРМЕДІАЛЬНІ КОДИ ФЕНТЕЗІ КЛІФФОРДА САЙМАКА

Автор(и)

  • Olha Chervinska
  • Dan Paranyuk
  • Alyonа Tychinina

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221749

Ключові слова:

фентезі, музика, інтермедіальність, гіперреальність, Кліффорд Саймак.

Анотація

Мета роботи. Виокремити інтермедіальні музичні вкраплення у метажанровому форматі прози Кліффорда Саймака (1904-1988). Окреслити характерні для фентезі письменника музичні алюзії та екфрасиси як «антропологізовані» образи (музичні дерева, «музичні вежі», гра музичних інструментів, танці, міжгалактичний фестиваль, музика механічного композитора, музична машина) часу). Простежити функціональне навантаження музичних кодів у конструюванні часопросторової гіперреальності літератури фентезі. Методологія. Методологічною базою дослідження постають інтермедіальні студії та теорія рецепції. Наукова новизна. Вперше в українській гуманітаристиці фентезі як таке ідентифікується у значенні показового фрагменту еволюційного процесу цілісної культурологічної системи. Висновки. Послідовне генерування нових літературних жанрових форматів у культурологічному полі розглядається як іманентна риса складного літературного процесу у цілому, з урахуванням зустрічного рецептивного потенціалу читача. Зокрема, важливим маркером жанрової еволюції фантастики постає присутність інтермедіальних вкраплень, що засвідчує латентну музичність і аргументує метажанрову природу фентезі К. Саймака, творчий метод якого поступово трансгресував від наукової фантастики до фентезі. Взятий до аналізу приклад К. Саймака постає в даному разі вкрай показовим, позаяк у межах творчого досвіду саме цього митця можна спостерігати послідовну зміну загальної стратегії жанру.

Посилання

Kaida, L.G. (2013). Intermedial space of composition. Moscow: FLINTА: Nauka [in Russian].

Losev, A.F. (1995). Music as a subject of logic. Moscow: Mysl [in Russian].

Lotman, Yu. M. (2000). Semiosphere. Sankt-Peterburg: «Iskusstvo–SPB» [in Russian].

Matsenkа, S. (2014). The score of the novel. Lviv: LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Nalyvayko, D. (2003). Literature in the system of arts as a branch of comparative literary criticism. Slovo i chas, 6, 7–19 [in Ukrainian].

Simak, K. (2018). Transit station. Ternopil: Navchalna knyha–Bohdan [in Ukrainian].

Tishunina, N.V. (2001). Methodology of intermedial analysis in the light of interdisciplinary research. Metodologiya gumanitarnogo znaniya v perspektive ХХ veka. Sankt-Peterburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo, 12, 149–154 [in Russian].

Hansen-Leve, O. A. (2016). Intermediality in Russian culture: from symbolism to the avant-garde. Moscow: RGGU [in Russian].

Shiniev, E. P. (2009). Intermediality as a mechanism of intercultural diffusion in literature (on the example of V.V. Nabokov’s novels «Gift»). Analitika kulturologii, 14. Retrieved from: http://cyberleninka.ru/article/n/intermedialnost-kak-mehanizm-mezhkulturnoy-diffuzii-v-literature-na-primere-romanov-v-v-nabokova-dar. [in Russian].

Simak, C. Cemetery World. Retrieved from: http://booksonline.com.ua/view.php?book=106125.

Simak, C. Out of Their Minds. Retrieved from: https://books.google.com.ua/books?id=0Q_GCQAAQBAJ&pg=PT4&lpg=PT4&dq=Out+of+Their+Minds&source=bl&ots=R4YrR1j11w&sig=ACfU3U2GKleGraIpekW1Q04KeGd_ftijcQ&hl=uk&sa=X&ved=2ahUKEwi5roeRmZHhAhVL_CoKHYFJDrM4ChDoATAEegQIBxAB#v=onepage&q=Out%20of%20Their%20Minds&f=false.

Simak, C. Project Pope. Retrieved from: https://www.e-reading.club/book.php?book=84065.

Simak, C. The Golden Bugs. Retrieved from: https://epdf.tips/the-golden-bugsa8c488a07345f8e359ae0ee6e358908014787.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Музичне мистецтво