ТРАДИЦІЇ БОГОСЛУЖБОВОГО ХОРОВОГО ВИКОНАВСТВА ГАЛИЧИНИ В КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІЙ ПРАКТИЦІ КАМЕРНОГО ХОРУ «КРЕДО» (м. Івано-Франківськ)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221754Ключові слова:
хор, богослужбове виконавство, галицька традиція, «Кредо», культурно-мистецька практика.Анотація
Мета роботи зумовлена потребою висвітлити культурно-мистецьку діяльність першого професійного богослужбового хорового колективу Української греко-католицької церкви (УГКЦ) та крізь призму історичної ретроспективи дослідити значення цієї діяльності у збагаченні галицьких традицій богослужбового виконавства. Методологія дослідження полягає у поєднанні культурологічного та музикознавчого методів, що дозволяє сформувати цілісне уявлення про духовну музичну культуру та хоровий спів нашого народу. Наукова новизна роботи визначається необхідністю поглиблення вивчення та об’єктивної оцінки масштабу культурно-мистецької діяльності архієрейського камерного хору «Кредо» в загальноукраїнському й світовому музичному, а також науковому контексті, доведенні органічного зв’язку його діяльності з історичними процесами розвитку й становлення богослужбового хорового мистецтва Галичини. Висновки. Духовна музична культура нашого народу формувалася протягом багатьох століть і вже більше тисячі років тісно пов’язана з християнством. Духовний хоровий спів проходив кілька етапів сого розвитку, від старовинної монодії до сучасного багатоголосся, довший час був вилучений з практики, але в роки Незалежності України виникли нові завдання щодо його відродження. Важиву нішу в цьому процесі займає Митрополичий камерний хор «Кредо», який був першим професійним колективом, організованим при центральному катедральному соборі УГКЦ міста Івано-Франківська. Завдяки розпочатій професійній богослужбовій практиці хорового колективу в регіоні запровадився процес відродження церковного співу. Камерний хор «Кредо» доцільно вважати не лише представником галицьких церковних богослужбових традицій, але й пропагандистом та інтегратором у світовий культурний простір національної музичної культури завдяки виконавській, звукозаписуючій та видавничій діяльності, а також її популяризації на всіх етапах колективного творчого життя.Посилання
Bishopric chamber choir «Credo» is 20 years old! (2011). Nova Zaria, 4, 12 [in Ukrainian].
Bench-Shokalo, O. (2002). Ukrainian choral singing: the actualization of the customary tradition. Kyiv, 72 [in Ukrainian].
Valikhnovska, Z. (2004) Church-singing school in Stanislaviv and its founder Ignatiy Polotniuk. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Mystetstvoznavstvo, VІ, 94 [in Ukrainian].
Zvarychuk, Zh., & Father Novitskyi, Yu. (Eds) (2009). Divine Liturgy of Ivan Zolotoustyi. Vybrani khorovi tvory ukrainskykh kompozytoriv dlia Sluzhby Bozhoi. Z repertuaru kamernoho khoru «Kredo». Ivano-Frankivsk: Nova Zoria, 7 [in Ukrainian].
Hrabovetskyi, V. (1999). Pages of the chronicle of the Ivano-Frankivsk Cathedral of Holy Resurrection. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria, 26 [in Ukrainian].
Dudyk, R. (2000). The choral culture of Precarpathia at the end of the 19th - the first third of the 20th century. Extended abstract of candidate’s thesis: Kyiv, 18 [in Ukrainian].
Zvarychuk, Zh. (2007). Revisiting Galician church-singing traditions. Studii mystetstvoznavchi Kyiv, 2 (18), 26–33 [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2002). The church singing of Halychyna Composers School. Kalofonia: Nauk. zb. z istorii tserkovnoi monodii ta hymnohrafii. Do 70-littia Oleksandry Tsalai-Yakymenko. Lviv, 1,140–149 [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2007). Halychyna music culture of the XIX-XX centuries. Chernivtsi: Knyhy [in Ukrainian].Kozarenko, O. (2000). Ukrainian spiritual music and the process of national musical language formation. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 1, 139–156 [in Ukrainian].Credo. Ukrainska muzychna entsyklopediia. Kyiv: IMFT im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, ІІ, 596–597 [in Ukrainian].
Kostiuk, N. O. (2018). Ukrainian liturgical music culture of 1801-1916 (scientific-didactic, singing, concert-performing, and composing aspects). Kyiv [in Ukrainian].
Cherepanyn, M. (1997). Musical culture of Halychyna (the second half of the 19th - first half of the 20th century). Кyiv [in Ukrainian].
Yasinovskyi, Yu. (1994). Church music in the history of Ukrainian musical art. Relihiia v Ukraini: doslidzhennia i materially, 1,122–127 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Zhanna Zvarychuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.