ФОРТЕПІАННЕ МИСТЕЦТВО КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ШКОЛИ ОДЕСИ: ПЕРЕДУМОВИ І РЕАЛІЇ (ВІД ХІХ – ДО ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Ludmila Ivanova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221782

Ключові слова:

фортепіанне мистецтво, композиторська школа, регіональна культура Одесси, національний стиль, стиль в музиці.

Анотація

Мета роботи – зазначити стильову домінанту одеського композиторського творчого співтовариства на основі аналізу фортепіанних творів значимих для цього міста творчих особистостей від ХІХ до ХХ ст. Методологічна база дослідження – у руслі інтонаційного підходу, тобто через уявлення про єдність процесуальних показників музики і мовлення, як то заповідано у працях Б.Асаф’єва і його нащадків в Україні, розгорнуті вказані міждисциплінарні узагальнення, за прикладом текстів книг О.Лосєва, Р.Інгардена, Є.Назайкінського, О.Маркової та ін. Наукова новизна роботи зумовлена оригінальністю стильової класифікації композиторської регіоналістики Одеси, оскільки даний підхід по відношенню до фортепіанних творів з об’єктивних історичних причин не висувався. Висновки. Фортепіанні твори композиторів, що представляли одеську творчу школу цього роду від ХІХ до ХХ століття, тобто в пору розквіту Одеси як центра Півдня України і найкрупнішого її міста демонстрували реактивність, по-перше, на віяння модерну-авангарду цього історичного етапу, в деяких випадках випереджаючи творчі відкриття Петербургу й Москви, по-друге, співвідношення українського-російського та инших національних вкраплень складали гармонічну взаємодію і тим відрізнялись від інших крупних центрів України рівня Київа, Львова и перевищуючи активність Харкова на зазначеній часовій ділянці. У цілому ж фортепіанна творчість, як і мистецтво взагалі, надзвичайно органічно pв’язана була з культурою салону як аристократичного культурного здобутку, що визначалося офіційним статусом Одеси – третього міста імперії, інерція положення якого зберігалася аж до початку Другої світової війни.

Посилання

Androsova D.V. (2014) Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century. Monograph. Odessa, Astroprint [in Ukraine].

Zavadskiy Mihail Adamovich [Sidorenko N.N. (1974) Music encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Yu. Keldysh. V. 2. Moscow, Sov.enciklopediya, 421-422 [in Russian].

Каminskaja-Маrkоvа Е.N. (2015). The methodology musicology and problems music culturology. To 50 years of pedagogical activity work. Odesa, Astroprint [in Ukrainian]

Liu Ke Ting (2017) Modern Taiwan Piano School in analogies to European art of the 20th century. Dissertation for the degree of Ph.D. of Arts by specialty 17.00.03 – Musical Art. Odessa National A. V. Nezhdanova Academy of Music, Odesa. [in Ukraine]

Маrkоvа Е. (1991) Intonation concept to histories of the music. Doctor thesis. Spec.17.00.03 - music art. National academy of the music of the name P.I. Tchaikovsky. Kyiv [in Ukrainian]

Мirоnоv V. (2008) V.Маlishеvskij and N.Оgrеnich as prominent musical pаssiоnаrists of Оdеssa. Prоblеms of modernity: culture, art, pеdаgоgy. Lugansk, 238-247.

Оdеssа cоnsеrvаtоire: vorget namens, new page. (1994) Editor-in-chief and author of introductory article N.Оgrеnich, editor-compiler Е. Маrkоvа. Editor-in-chief and author of introductory article N.Оgrеnich, editor of composition Е. Маrkоvа. ОКFА [in Ukraine].

Odessa conservatoire: glorious names, new pages (1998). Editor-in-chief N. Ogrenich, editor-compiler E.Markova. Odessa, Astroprint. 333 p. [in Ukrainian].

Shevchenko L. Odesa piano school in Ukrainian art XX – XXI centuries, Herald to National academy managing personnel of the culture and art. Kyiv, 4’2018, 340-346.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Музичне мистецтво