ПРОБЛЕМА СПРИЙНЯТТЯ «АКТУАЛЬНОГО» ТВОРУ У КОНТЕКСТІ ПАНМОДЕРНІСТСЬКОЇ ТЕОРІЇ «ДЕГУМАНІЗАЦІЇ МИСТЕЦТВА» (на прикладі «Саломеї» Оскара Уайльда)

Автор(и)

  • Nataly Vladimirova
  • Marina Grynyshyna

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221807

Ключові слова:

театральна комунікація, актуальний твір, дегуманізація мистецтва, реалізм, дискурс модернізму, трагедія, сценічна інтерпретація.

Анотація

Мета дослідження –– на прикладі літературної та сценічної історії «Саломеї» О. Уайльда 1890 – 1900-х рр. окреслити проблему сприйняття «актуального» твору, скориставшись як механізмом об’єктивації історико-культурного досліду основними положеннями панмодерністської теорії «дегуманізації мистецтва» Х. Ортегі-і-Гассета. Методологія дослідження передбачала міждисциплінарний підхід –– звернення до соціологічних та історико-культурних методологій з одночасним використанням елементів герменевтики та структурного аналізу. Наукова новизна. У дослідженні вперше проаналізовано сценічні інтерпретації емблематичної драми епохи раннього європейського модернізму, спираючись на засадничі принципи донині популярної у культурологічно-мистецтвознавчих колах панмодерністської концепції. Висновки. Питання сприйняття «актуального» мистецького твору споживачем літературно-сценічного продукту є вагомою часткою історичного сегменту театрально-драматургічного дискурсу будь-якої епохи. Драматична доля одноактної трагедії «Саломея» О. Уайльда та її сценічних інтерпретацій у європейських театрах межі ХІХ – ХХ ст. допомогла виявити основний зміст проблеми –– суперечність між тогочасними уподобаннями публіки та критики, які віддавали перевагу реалістично-романтичному мистецтву, і творчістю раннього модернізму, що для адекватного сприйняття потребувала інакшого комунікаційного формату. Поступова, проте, доволі відчутна зміна естетичних парадигм та художніх систем, характерна для вітчизняного театру від 1990-х рр., актуалізує екстраполяцію зазначеної проблематики на теперішню театральну реальність.

Посилання

Anikin G. (1986). Esthetics of John Reskin and English Literature of the 19th century. Moscow: Nauka. 320. [in Russian].

Berkovsky N. (1969). Tairov and the Chamber Theatre. Literature & Theatre. Articles of different years. Moscow: Iskusstvo. 638. [in Russian].

Boyadgieva L. (1987). Reinhardt. Moscow: Iskusstvo. 222. [in Russian].

Introduction in Theatre Research: articles (2011). Ch. ed. J. Barboy. Saint-Petersburg: SPGATI. 366. [in Russian].

Gvozdev A. (1939). Western European Theatre at the line of the 19th – 20th centuries. Moscow-Leningrad: Iskusstvo. 376. [in Russian].

Gilbert K. E., Kuhn H. (2000). A History of Esthetics. Ch. ed. V. Salnikov, Eng. trans. by V. Kuznetsov & I. Tihomirova. Saint-Petersburg: Aleteya. 653. [in Russian].

Dobrotvorska K. (1999). “Salome” by Oscar Wilde and its first stage interpretations. Performance borders: articles. Ch. ed. J. Barboy, L. Gitelman. Saint-Petersburg: SPGATI. 175. [in Russian].

Onischenko O. (2011). Writers as researchers: potential of the theoretical ideas (O. Wilde, T. Mann, A. France, I. Franko, S. Zweig) [in Ukrainian]. Kyiv: Business-Polygraph. 272.

Ortega-i-Gasset H. (1957). Dehumanization of the art. Contemporary book in Esthetics: An Anthology. Moscow: Inostrannaya literatura. 447 – 459 [in Russian].

Reich B., Lasis A. (1977). Reinhardt. History of the Western European Theatre: in 8 v. V. 5. Ch. ed. S. Mokulsky. 552 – 604 [in Russian].

Terry H. (1963). History of my life. Eng. trans. by I. Razumovsky, S. Samostrelova. Moscow: Iskusstvo. 376. [in Russian].

Wilde O. (1993). Selected works: in 2 v. V. 2. Moscow: Respublika. 544. [in Russian].

Urnov M. (1970). Oscar Wilde. At the line of the centuries. Moscow: Nauka. 149 – 171 [in Russian].

Shvetsov M. (2017). About images of Oscar Wilde drama “Salome” in particular. URL: https://md-eksperiment.org/post/20171228-o-nekotoryh-osobennostyah-sistemy-obrazov-dramy-oskara-uajlda-salomeya (access date March, 2020). [in Russian].

Ellmann R. (2012). Oscar Wilde. Eng. trans. by L. Motylyov. Moscow: Kolibri. 704. [in Russian].

Eriksen D. H. (1977). Oscar Wilde. Boston: G. K. Hall.

Jakobson S. (1910). Max Reinhardt. Berlin: Erich Reiss.

Pearson X. (1946). Oscar Wilde, His Life, and Wit. N. Y., L.: Harper & Brothers.

Skinner C.O. (1967). Madame Sarah. Boston: Mifflin, Cambridge.

Worth K. J. (1978). The Irish Drama of Europe from Yeats to Beckett. L.: The Athlon press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Сценічне мистецтво