ТРАДИЦІЙНІ НАРОДНІ АЕРОФОНИ В КОНТЕКСТІ НАВЧАННЯ У МИСТЕЦЬКИХ ШКОЛАХ

Автор(и)

  • Yaryna Tovkaylo

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222114

Ключові слова:

етнопедагогіка, народні аерофони, навчання/переймання гри, «академічна» сопілка, педагогічний підхід К. Орфа.

Анотація

Мета роботи. У дослідженні розглядається традиційний сопілковий інструментарій та методика його впровадження у навчальний процес мистецьких навчальних закладів, спираючись на історичний досвід навчання/переймання в умовах автентичного процесу в традиції. Методологія. Для досягнення мети дослідження було застосовано історико-інструментознавчий, етнопедагогічний, порівняльний та етноорганофонічний методи. Наукова новизна полягає в тому, що в статті представлені традиційні народні духові аерофони (свистунці, окарина, тилинка, півтораденцівка, дводенцівка, фрілка, флояра, ребро (флейта Пана), бойківська пищавка, поліські дудка-викрутка та дудка-колянка, труба, трембіта та ін.) та система їх поетапного вивчення у класі сопілки. Висновки. Із позиції власного багаторічного досвіду педагогічної та концертно-виконавської практики зроблено висновки про апробовані підходи впровадження в уже усталений клас т. зв. «академічної» сопілки цілої низки традиційних духових інструментів на засадах «додаткового інструмента» із застосуванням відомих принципів етнопедагогіки та системи К. Орфа. Впровадження даної методики у навчальний процес навчальних закладів початкової освіти не лише сприятиме більшому зацікавленню/мотивації юних сопілкарів, що опановують відому систему т. зв. «академічної» сопілки Д. Демінчука, а й служить міцним методичним підґрунтям для формування ігрового й дихального апарату для учнів-початківців «академічних» духових спеціалізацій. Навчання буде ефективним у комплексному підході до опанування традиційних українських аерофонів і створення умов для навчання/переймання гри від носіїв сопілкової традиції та можливості здійснити хоча б ознайомчі фольклорні експедиції в регіони, де досліджувані інструменти та виконувана на них музика ще функціонують.

Посилання

Azarova, A. (2012). Karl Orff's "Shulverk" as a system of musical hearing development. Art studies, 3. 66-72 [in Ukrainian].

Hrytsa, S.Y. (2015). Melos of Ukrainian folk epics. Monograph. K.: Dmytro Bury Publishing House, 344 [in Ukrainian].

Matsiievskyi, I.V. (2012). Hutsul musical instruments. Vinnytsia: New Book. 464 [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. (2018). Folk music of Rivne Polissya in the records of Victor Kovalchuk. General ed. Yu. P. Rybak. Rivne: PE Dyatlyk MS. 316 [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. (2019). Oi na kota vorkota: Lullabies of Rivne Polissya in the records of Victor Kovalchuk. Rivne: PP «Format-A». 52 [in Ukrainian].

Oshurkevych O.O. (1993). . The trumpets sounded. Lutsk. 24 [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. (2020). Skache horobeiko. Children's games of Rivne Polissya in the records of Victor Kovalchuk. Rivne: PE "Format-A". 52 [in Ukrainian].

Tovkailo, Y. (2017). Shepherd tradition as a medium of functioning of Ukrainian pipe music. Art studies, 3 (59). 15–24 [in Ukrainian].

Khai, M.Y. (2002). Music of Boykivshchyna. Kyiv. 304 [in Ukrainian].

Khai, M.Y. (2007). Musical and instrumental culture of Ukrainians (folklore tradition). Kyiv–Drohobych. 544 [in Ukrainian].

Khai, M.Y. (2004). The main areas of formation of the concept of the ethnic sound ideal. Folklore notebooks, 7. Lutsk. 103–118 [in Ukrainian].

Khai, M.Y. (1992). Structure and scale of Boyko NMI as preservatives and deconservatives of instrumental style. Traditional musical culture of Boykivshchyna. Turka. 14-16 [in Ukrainian].

Khai, M.Y.(1997). Traditional musical instruments of Polissya (to the question of the primitive in music). Rodovid, 16. 104-113 [in Ukrainian].

Khai, M.Y. (2011). Ukrainian instrumental music of verbal tradition. Kyiv – Drohobych. 466 [in Ukrainian].

Khotkevych, H. (2015). Musical instruments of the Ukrainian people. Second edition. Kharkiv. 512 [in Ukrainian].

Yaremko, B.I. (1998). Boyko's pipe`s music. Lviv. 128 [in Ukrainian].

Yaremko, B.I. (2004). Hutsul pipe`s music. Lviv: SPOLOM. 178 [in Ukrainian].

Yaremko, B.I. (1997). Utorop`s pipe improvisations. Rivne. 107 [in Ukrainian].

Yarmola, V. (2006). Horn heating by Yakov Lyubezhanin. Ethnocultural heritage of Polissya, 7. Rivne: Perspective. 251–261 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Музичне мистецтво